NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

KPK do 2030 roku. Aktualizacja zamiast następcy

| Jakub Madrjas 17.03.2022 4,1k

KPK do 2030 roku. Aktualizacja zamiast następcy
zdjęcie ilustracyjneFot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Rząd nie będzie tworzył nowego programu na okres po zakończeniu realizacji Krajowego Programu Kolejowego. Zamiast tego wielokrotnie już aktualizowany KPK zostanie rozszerzony o projekty do realizacji aż do 2030 roku.
W biuletynie prac legislacyjnych rządu pojawiła się informacja o nowelizacji Krajowego Programu Kolejowego. Ma on w nowej wersji objąć listę projektów planowanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy; przy okazji KPK zostanie po raz kolejny już zaktualizowany, jeśli chodzi o wartości i terminy realizacji projektów. Przyjęcie uchwały planowane jest na I/II kw. 2020 roku.

– Prowadzone są prace nad aktualizacją KPK w zakresie perspektywy finansowej 2021-2027, która obejmie projekty planowane do realizacji do 2030 roku – poinformował “Rynek Kolejowy” rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś.

11 mld zł na projekty z KPO wejdzie do KPK

– Celem projektowanej uchwały jest aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku, w związku z przyjętym w dniu 30 kwietnia 2021 r. przez Radę Ministrów projektem Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), który będzie stanowił podstawę do ubiegania się o wsparcie z europejskiego Instrumentu Odbudowy i Zwiększania Odporności, m.in. na projekty kolejowe. Planowany horyzont czasowy realizacji KPO zamyka się wraz z końcem sierpnia 2026 r. Z uwagi na ramy czasowe KPK, który ustanowiony jest do 2023 roku, konieczna jest jego aktualizacja – czytamy w uzasadnieniu projektu.

Ponieważ KPO wciąż nie został zatwierdzony przez Komisję Europejską, lista zadań z tego programu zostanie zapisana na liście rezerwowej. Ma to jednak umożliwić PKP PLK ogłaszanie przetargów przed zatwierdzeniem programu. Projekty są założone do realizacji do końca sierpnia 2026 r., natomiast szacunkowe wydatki na projekty KPO wynoszą łącznie 11,186 mld zł; mają być finansowane w całości ze środków unijnych.

Na jakiej podstawie PLK ogłasza już przetargi?

Warto przypomnieć, że po praktycznie pozbawionym przetargów 2021 roku PKP PLK rozpoczęła 2022 rok od kilku znaczących postępowań - zarówno planowanych do sfinansowania z KPO, jak i z funduszu CEF (po wygraniu konkursu). I jedne, i drugie środki są w tej chwili niepewne; na jakiej podstawie PLK ogłosiła więc przetargi? – Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłasza przetargi na realizację projektów CEF2 na lata 2021-2027, które ujęte są w obecnie obowiązującym Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku. W tym celu przeprowadzona została aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów 26 listopada 2021 r., w której uwzględniono na liście rezerwowej projekty planowane do zgłoszenia w ramach dwóch pierwszych naborów CEF2. Zgodnie z dotychczasową praktyką, po pozytywnych rozstrzygnięciach konkursów i przyznaniu dofinansowania ze środków CEF2, projekty te będą przenoszone na listę podstawową KPK – informuje “Rynek Kolejowy” Szymon Huptyś, rzecznik resortu infrastruktury.

Jak dodaje, kolejne przetargi, planowane do realizacji w ramach KPO, ogłaszane są na podstawie przyjętego przez Radę Ministrów 30 kwietnia 2021 r. Krajowego Planu Odbudowy. – W związku z oczekiwaniem na akceptację KPO na szczeblu Unii Europejskiej, podczas ogłaszania ww. postępowań, zamieszczane są klauzule uzależniające podjęcie zobowiązań przez spółkę od decyzji KE –
wyjaśnia rzecznik.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5