NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

PKBWK przechodzi pod kuratelę Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji [aktualizacja]

| Jakub Madrjas 15.10.2019 365

PKBWK przechodzi pod kuratelę Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji [aktualizacja]
Fot. Grzegorz Grabowski
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że Polska naruszyła prawo unijne nie gwarantując uniezależnienia Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych (PKBWK) od zarządcy infrastruktury PKP PLK. Nowelę dostosowującą prawo polskie do oczekiwań Trybunału przegłosowali z końcem sierpnia posłowie. 14 października 2019 roku ustawę z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym podpisał prezydent Andrzej Duda.
[aktualizacja]

30 sierpnia sejm przegłosował nowelę ustawy o transporcie kolejowym. W myśl zmiany Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych, po vacatio legis, zostanie wyłączona ze struktur Ministerstwa Infrastruktury i przejdzie pod kuratelę Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Zmiana jest efektem wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z czerwca 2018. Trybunał orzekł wówczas, że działalność Komisji w ramach resortu infrastruktury, obok PKP Polskich Linii Kolejowych, nad którymi pieczę także sprawuje minister, nie gwarantuje bezstronności PKBWK. W wielu sprawach dotyczących wypadków kolejowych zwracali na to uwagę także związkowcy reprezentujący m.in. maszynistów kolejowych.

Za uchwaleniem ustawy głosowało 400 posłów, nikt nie był przeciw, od głosu wstrzymała się jedna osoba. W związku ze zmianą do kompetencji ministra spraw wewnętrznych będzie teraz należało dysponowanie środkami przeznaczonymi na działalność Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. Resort ten zapewni także obsługę administracyjną jej funkcjonowania.

14 października 2019 roku prezydent Andrzej Duda podpisał pakiet zmian ustaw, w tym nowelę ustawy o transporcie kolejowym z dnia 30 sierpnia 2019 r. Tym samym zmiana wchodzi w życie.


Wyrok TSUE w sprawie Komisji

W wyroku z czerwca 2018 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że Rzeczpospolita Polska naruszyła prawo unijne przez nieprzyjęcie środków koniecznych do zagwarantowania niezależności organizacyjnej i decyzyjnej organu dochodzeniowego, tj. Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych (PKBWK) od zarządcy infrastruktury – PKP PLK S.A., nad którym nadzór właścicielski sprawuje w imieniu Skarbu Państwa minister właściwy do spraw transportu. TSUE podzielił stanowisko Komisji Europejskiej w tej sprawie, uznając, że ta zależność narusza zasadę niezależności krajowego organu dochodzeniowego od zarządcy infrastruktury.

Zdaniem TSUE taki stan rzeczy może powodować powstanie konfliktu interesów, ponieważ minister właściwy do spraw transportu, sprawując nadzór właścicielski nad PKP PLK S.A., może wpływać na prowadzenie prac przez PKBWK w taki sposób, aby polski organ dochodzeniowy nie wykazywał naruszeń lub błędów PKP PLK S.A., które mogły spowodować powstanie danego zdarzenia kolejowego. 

Ministerstwo Infrastruktury w kwietniu 2019 do konsultacji projekt rozporządzenia, mając na uwadze "treść rozstrzygnięcia TSUE, a w szczególności konieczność jego pilnego wykonania przez Rzeczpospolitą Polską". Zdaniem ministerstwa wyrok uzasadnia wyłączenie PKBWK ze struktury organizacyjnej Ministerstwa Infrastruktury, a następnie włączenie jej do struktury organizacyjnej innego urzędu administracji publicznej. W świetle wyroku, minister właściwy do spraw transportu powinien zostać pozbawiony kompetencji do powoływania i odwoływania składu PKBWK oraz dysponowania środkami przeznaczonymi na działalność PKBWK. Kompetencje te należy przekazać innemu organowi - czytamy. Tym resortem będzie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Jak czytamy, w większości państw członkowskich UE krajowe organy zajmujące się badaniem wypadków kolejowych funkcjonują jako część ministerstwa dopowiedzianego za transport. W niektórych krajach (Niemcy, Czechy) powołano odrębny wyspecjalizowany organ do badania wypadków na kolei. Funkcjonują także krajowe agencje dochodzeniowe (m.in. we Francji) powołane do badania wypadków we wszystkich gałęziach transportu (lotnictwo, kolejnictwo, ruch drogowy). W dwóch przypadkach (Litwa, Finlandia) komisja działa jako część ministerstwa sprawiedliwości.

Projekt nie przewiduje zasadniczych zmian w zadaniach i kompetencjach PKBWK – będą one co do zasady takie jak w przypadku PKBWK działającej przy ministrze właściwym do spraw transportu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44774)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44774)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5