Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Zielone światło dla maszynistów w okularach

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
20-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Zielone światło dla maszynistów w okularach
Fot. Mateusz Janiak, SM42.pl
Minister Infrastruktury ogłosił rozporządzenie, które obniża wymagania zdrowotne wobec maszynistów. Branża cieszy się, bo pomoże to zasypać lukę na rynku. Niestety, prace nad umożliwieniem jazdy z prędkością powyżej 130 km/h z jednym maszynistą na pokładzie utknęły. 

O tych zmianach pisaliśmy już w sierpniu. Choć zmian było dużo, to na pierwszy plan wysuwało się obniżenie wymagań zdrowotnych dla kandydatów na maszynistów do poziomu określonego przez Dyrektywę 2007/59/WE. Przewidywano obniżenie dotychczasowych wymagań w zakresie wzroku do poziomu:

1. ostrość wzroku z korekcją lub bez: 1,0; nie mniej niż 0,5 dla oka gorzej widzącego;
2. dopuszczalna maksymalna korekcja soczewkami kontaktowymi lub szkłami: nadwzroczność +5/ krótkowzroczność -8,

- Takie wymagania są standardem europejskim przewidzianym w Dyrektywie i było postulowane przez branżę (w tym Krajową Władzę Bezpieczeństwa) już od wielu lat. Propozycja legislacyjna ma szansę otworzyć ten zawód również dla osób z nieznaczną wadą wzroku stosujących okulary lub soczewki kontaktowe co jest rozwiązaniem dawno stosowanym w transporcie lotniczym i drogowym - komentował wówczas Michał Zięba, partner zarządzający w kancelarii Hanton.

Ostatecznie zmiany te udało się wprowadzić. W Dzienniku Ustaw 2022 pod poz. 2638 ukazało się właśnie "Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 listopada 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań zdrowotnych, badań lekarskich i psychologicznych oraz oceny zdolności fizycznej i psychicznej osób ubiegających się o świadectwo maszynisty albo o zachowanie jego ważności". Wejdzie ono w życie od 1 stycznia 2023 roku. 

- To jest bardzo dobra zmiana, wyrównująca szanse i warunki zawodu w stosunku do chociażby pilotów - komentuje Adrian Furgalski, przewodniczący Forum Kolejowego RBF. - Rynek w obliczu deficytu maszynistów prosił o zmiany w prawie od dawna. I są to zmiany nie wpływające na poziom bezpieczeństwa - podkreśla stanowczo.

Niestety, nie wszystkie postulowane przez branżę zmiany wchodzą w życie. W resorcie ugrzęzł projekt przepisów dotyczących umożliwiających prowadzenie pociągów z prędkościami 140 i 160 km/h (bez ETCS) przez jednego maszynistę. Branża wielokrotnie udowadniała, że przepis ten nie jest oparty na badaniach naukowych i nie ma odzwierciedlenia w reszcie Europy. Brak drugiego maszynisty często powoduje opóźnienia pociągów PKP Intercity, które planowo powinny jechać 160 km/h.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szkolenie maszynistów będzie znacznie krótsze?

Prawo i polityka

Szkolenie maszynistów będzie znacznie krótsze?

Jakub Madrjas 26 czerwca 2023

UTK: Przewoźnicy akceptują opłaty za egzaminy

Prawo i polityka

UTK: Przewoźnicy akceptują opłaty za egzaminy

Roman Czubiński 07 października 2022

Czas pracy maszynistów - co z kontrowersyjnym projektem ustawy?

Prawo i polityka

Centralne Obchody Europejskiego Dnia Maszynisty [relacja]

Prawo i polityka

Maszynista SKM: Nie ma dwóch takich samych dni

Tabor i technika

Maszynista SKM: Nie ma dwóch takich samych dni

Jakub Madrjas 16 września 2021

Zobacz również:

Szkolenie maszynistów będzie znacznie krótsze?

Prawo i polityka

Szkolenie maszynistów będzie znacznie krótsze?

Jakub Madrjas 26 czerwca 2023

UTK: Przewoźnicy akceptują opłaty za egzaminy

Prawo i polityka

UTK: Przewoźnicy akceptują opłaty za egzaminy

Roman Czubiński 07 października 2022

Czas pracy maszynistów - co z kontrowersyjnym projektem ustawy?

Prawo i polityka

Centralne Obchody Europejskiego Dnia Maszynisty [relacja]

Prawo i polityka

Maszynista SKM: Nie ma dwóch takich samych dni

Tabor i technika

Maszynista SKM: Nie ma dwóch takich samych dni

Jakub Madrjas 16 września 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5