NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Budowa i modernizacja dworców przyjaznych dla niepełnosprawnych – stanowisko prezesa UTK

| UTK 09.07.2018 1,4k

Budowa i modernizacja dworców przyjaznych dla niepełnosprawnych – stanowisko prezesa UTK
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Zarządcy dworców powinni zapewnić pełną funkcjonalność infrastruktury dworcowej i peronowej dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Podczas budowy, modernizacji czy odnowienia muszą współpracować z jednostkami certyfikowanymi. Nie mają jednak obowiązku występowania o zezwolenie na dopuszczenie obiektu do eksploatacji – informuje w swoim stanowisku prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Zapewnienie swobodnej podróży koleją dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się jest jednym z podstawowych praw pasażerów. TSI PRM zawiera wymagania, których spełnienie jest obowiązkowe przy budowie nowych dworców kolejowych oraz modernizacji i odnowieniu dworców istniejących. Wymagania obejmują elementy stacji związane z koleją, między innymi drzwi wejściowe, perony, strefy dostępu, punkty usługowe, toalety i systemy informacyjne. Elementy te stanowią część stacji i podlegają ocenie zgodnie z właściwymi Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI), w tym TSI PRM.

Podczas budowy, odnowienia i modernizacji dworców kolejowych weryfikacja spełnienia wymagań zasadniczych wynikających z TSI PRM powinna być prowadzona z udziałem jednostki notyfikowanej i potwierdzona certyfikatem weryfikacji WE podsystemu. Na podstawie dokumentów przygotowanych przez jednostkę notyfikowaną wykonawca inwestycji czy inwestor jest zobowiązany wystawić deklarację weryfikacji WE podsystemu. Natomiast na zarządcy dworca kolejowego nie ciąży obowiązek uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu, jak również obowiązek zgłaszania modernizacji i odnowień. Jednak wymagane jest przekazanie zgłoszenia do Prezesa UTK o podpisaniu umowy z jednostką notyfikowaną o rozpoczęciu weryfikacji WE podsystemu.

Szczegółowy opis zagadnienia można znaleźć w Stanowisku Prezesa UTK w sprawie zakresu stosowania TSI PRM przy budowie, odnowieniu i modernizacji dworców kolejowych.

W ubiegłym roku na zlecenie Urzędu Transportu Kolejowego opracowana została Ekspertyza w zakresie dostępności kolejowych obiektów obsługi podróżnych z niepełnosprawnościami oraz ograniczoną możliwością poruszania. Zadaniem publikacji jest pomoc w udzieleniu odpowiedzi na pytania, jak projektować dworce oraz intermodalne węzły przesiadkowe, aby służyły wszystkim użytkownikom, bez względu na ich ograniczenia w mobilności i percepcji.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5