Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Rząd szykuje duże zmiany w przepisach. 160 km/h bez drugiego maszynisty

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
23-08-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Rząd szykuje duże zmiany w przepisach. 160 km/h bez drugiego maszynisty
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Aż trzy rozporządzenia z zakresu kolejnictwa mają przejść w najbliższym czasie spore zmiany. Rząd chce zmienić zarówno część zasad dotyczących prowadzenia ruchu, jak i przepisy dotyczące maszynistów. Jest szansa, że pociągi pojadą szybciej i będą rzadziej się spóźniać.

Dokładnie 5 sierpnia na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiły się trzy projekty: nowelizacji rozporządzeń Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji oraz w sprawie egzaminów na licencję maszynisty i świadectwo maszynisty a także nowego rozporządzenia w sprawie świadectwa maszynisty. Do tego 17 sierpnia skierowano do konsultacji rozporządzenie o licencji maszynisty.

160 km/h w pojedynczej obsadzie jednak możliwe

Jak ocenia Michał Zięba, radca prawny i partner zarządzający w kancelarii Hanton, najdonioślejsze i najciekawsze wydają się zmiany w rozporządzeniu w sprawie ogólnych zasad prowadzenia ruchu tj. zrezygnowanie z dwuosobowej obsady trakcyjnej podczas prowadzenia pociągów z prędkościami 140 i 160 km/h (bez ETCS). - Proponowana zmiana wydaje się zasadna w obecnej sytuacji niedoboru maszynistów i wobec braku jednoznacznych dowodów o wyższości obsady dwuosobowej nad jednoosobową - mówi Zięba.

W uzasadnieniu zmiany rozporządzenia Ministerstwo Infrastruktury potwierdza zresztą, że nie ma dowodu na to, że dwuosobowa obsada jest bezpieczniejsza. Branża kolejowa postulowała taką zmianę od lat, ale torpedowały ją związki zawodowe - choć trzeba dodać, że negatywną opinię wydał też Urząd Transportu Kolejowego.

Usprawnienia dla przewoźników pasażerskich

Jak dodaje mec. Zięba, korzystne dla przewoźników będzie również wydłużenie szczegółowej próby hamulca do 24 godzin, zgodnie z kartą UIC IRS 40453. - Ma to szczególne znaczenie dla przewoźników pasażerskich eksploatujących zespoły trakcyjne - wyjaśnia.

- Interesującą propozycją legislacyjną jest wprowadzenie zasady, że w przypadku niesprawnego systemu ERTMS/ETCS, przewoźnik może odizolować ten system i eksploatować pojazd w oparciu jedynie o SHP/CA i RADIOSTOP - zauważa dodając, że ta furtka prawna stanowić może furtkę do „obejścia” konieczności przeprowadzania testów kompatybilności ESC lub wyłączania pokładowych ETCS ze względu na „niesprawność”. Praktyka dopiero pokaże czy powołując się na ww. przepis możliwe będzie de facto odłączenie (odizolowanie) niesprawnego ERTMS/ETCS na dłuższy czas?

Wdrożenie Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów

Jak tłumaczy prawnik, zmiany rozporządzeń w sprawie przeprowadzania egzaminów na licencję i świadectwo maszynisty oraz w sprawie świadectwa maszynisty sprowadzają się przede wszystkim do wdrożenia nowej kompetencji Prezesa UTK w zakresie przeprowadzania egzaminów maszynistów w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów UTK. Doprecyzowują zatem obowiązujące już przepisy ustawy o transporcie kolejowym w tym zakresie. - Szczególną uwagę kandydaci na maszynistów powinni zwrócić na sposób przeprowadzania egzaminów w CEMM z wykorzystaniem symulatorów pojazdów trakcyjnych, którymi (w ilości 3 sztuk) dysponuje Prezes UTK - zauważa.

- Co ciekawe, zmiana rozporządzenia w sprawie ogólnych zasad prowadzenia ruchu przewiduje 6 miesięczny okres przejściowy na dostosowanie swoich przepisów wewnętrznych przez przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury oraz zarządzenia ryzykiem wynikłym z tych zmian. Zmiany w instrukcjach wymagają stosownego wdrożenia u personelu związanego z bezpieczeństwem więc okres 6 miesięczny będzie dosyć wymagający dla rynku - dodaje Michał Zięba.

W końcu mniejsze wymagania zdrowotne

Na koniec prawnik wspomina o najnowszej propozycji MI z letniej kampanii legislacyjnej tj. o projekcie nowego rozporządzenia w sprawie licencji maszynisty, który został skierowany do konsultacji 17 sierpnia 2022 r. Zmian jest naprawdę dużo i oprócz dostosowania aktu wykonawczego do nowej kompetencji ustawowej Prezesa UTK, na szczególną uwagę zasługuje obniżenie wymagań zdrowotnych dla kandydatów na maszynistów (por. Załącznik nr 2 do nowego rozporządzenia) do poziomu określonego przez Dyrektywę 2007/59/WE. Przewiduje on obniżenie dotychczasowych wymagań w zakresie wzroku do poziomu:
1. ostrość wzroku z korekcją lub bez: 1,0; nie mniej niż 0,5 dla oka gorzej widzącego;
2. dopuszczalna maksymalna korekcja soczewkami kontaktowymi lub szkłami: nadwzroczność +5/ krótkowzroczność -8,

- Takie wymagania są standardem europejskim przewidzianym w Dyrektywie i było postulowane przez branżę (w tym Krajową Władzę Bezpieczeństwa) już od wielu lat. Propozycja legislacyjna ma szansę otworzyć ten zawód również dla osób z nieznaczną wadą wzroku stosujących okulary lub soczewki kontaktowe co jest rozwiązaniem dawno stosowanym w transporcie lotniczym i drogowym - podsumowuje Michał Zięba.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

Prawo i polityka

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

Jakub Madrjas 09 kwietnia 2021

Rząd przyjął projekt nowelizacji ws. interoperacyjności kolei

Prawo i polityka

Jak idą prace nad przyspieszeniem pociągów do 230/250 km/h w Polsce?

Infrastruktura

Prezydent podpisał dwie ważne dla kolei ustawy

Prawo i polityka

Infrastruktura prywatna a linie i bocznice kolejowe

Prawo i polityka

Infrastruktura prywatna a linie i bocznice kolejowe

Adw. Piotr Duda, adw. Anna Wasilewska 08 września 2017

Zobacz również:

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

Prawo i polityka

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

Jakub Madrjas 09 kwietnia 2021

Rząd przyjął projekt nowelizacji ws. interoperacyjności kolei

Prawo i polityka

Jak idą prace nad przyspieszeniem pociągów do 230/250 km/h w Polsce?

Infrastruktura

Prezydent podpisał dwie ważne dla kolei ustawy

Prawo i polityka

Infrastruktura prywatna a linie i bocznice kolejowe

Prawo i polityka

Infrastruktura prywatna a linie i bocznice kolejowe

Adw. Piotr Duda, adw. Anna Wasilewska 08 września 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5