NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Polska szybciej zliberalizuje rynek kolejowy. Cena za pomoc Przewozom Regionalnym

| Jakub Madrjas 25.07.2017 5,3k

Polska szybciej zliberalizuje rynek kolejowy. Cena za pomoc Przewozom Regionalnym
Fot. Kolejarz Dawid, SM42.pl
Komisja Europejska wciąż nie zatwierdziła pomocy publicznej, jaką otrzymały Przewozy Regionalne w 2015 roku. W toku rozmów polski rząd zgodził się, by kompensacją za dokapitalizowanie PR kwotą ponad 600 mln złotych było wcześniejsze otwarcie rynku przewozów pasażerskich, niż wynika to z tzw. IV Pakietu Kolejowego.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przekazało do konsultacji społecznych projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Nowelizacja oprócz ustawy o ptz dotyka również ustawy o transporcie kolejowym oraz o Funduszu Kolejowym. Celem zmian jest dostosowanie przepisów krajowych do rozporządzenia z Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 14 grudnia, w którym przyjęto tzw. IV Pakiet Kolejowy. Wejdzie ono w życie 24 grudnia 2017 roku i do tego czasu należy do niego dostosować prawo krajowe, w szczególności w zakresie liberalizacji rynku kolejowych przewozów pasażerskich.

Po nowelizacji, zgodnie z nowym prawem unijnym, zawieranie umów w trybie bezprzetargowym będzie możliwe na dotychczasowych zasadach do 24 grudnia 2023 roku. Potem bezprzetargowo będzie można zlecać przewozy tylko pod pewnymi warunkami (m. in. podmiotom wewnętrznym, o czym mówi art. 5 rozporządzenia). Według założeń IV Pakietu Kolejowego umowy zawarte pomiędzy 3 grudnia 2019 a 24 grudnia 2023 roku nie będą mogły być dłuższe niż 10 lat. Organizator transportu podczas przetargu będzie też musiał udostępnić specyfikacje infrastruktury, na której mają się odbywać przewozy, a zarządcy mają aktywnie wspierać organizatorów w tym zakresie.

Ustępstwa w sprawie pomocy Przewozom Regionalnym

Jak czytamy w projekcie, drugą przyczyną zmian są oczekiwania Komisji Europejskiej w związku z trwającym procesem notyfikacji pomocy publicznej udzielonej spółce Przewozy Regionalne w 2015 roku. Agencja Rozwoju Przemysłu przejęła wówczas większość udziałów przedsiębiorstwa i zasiliła je kwotą ponad 600 milionów złotych. Komisja Europejska wymaga kompensacji takich działań, które zaburzają wolny rynek. Jak czytamy w "Pulsie Biznesu", rezygnacja PR z połączeń Interregio nie wystarczyła Komisji, ale spółka nie może zaproponować nic więcej. Dlatego KE naciskała Polskę na szybsze otwarcie rynku przewozów pasażerskich. 

Jak czytamy w projekcie ustawy, polski rząd uzgodnił z Komisją Europejską, że umowy na przewozy zawarte z tzw. wolnej ręki w trybie zgodnym z art. 22 ust. 1 ustawy stracą moc 14 grudnia 2030 roku – a więc wcześniej, niż wynika to z IV Pakietu Kolejowego (maksymalnie 10 lat od grudnia 2023 roku). Oznacza to szybsze wprowadzenie liberalizacji przewozów niż w pozostałych krajach, gdzie będą one mogły obowiązywać (teoretycznie) maksymalnie do 2033 roku.

Według uzasadnienia ustawy, rząd zgodził się również na rezygnację z odstępstw od ogólnej zasady konkurencyjnego trybu zlecania przewozów w wojewódzkim transporcie kolejowym. – Rozwiązanie to wprowadzono w celu rzeczywistej realizacji uzgodnień z Komisją Europejską – czytamy w uzasadnieniu. Jednak jak wskazują "RK" eksperci, według treści ustawy wciąż będzie można zlecać przewozy podmiotom wewnętrznym; wyłączenie odstępstw dotyczyłoby zatem zlecania przewozów podmiotom zewnętrznym co pod pewnymi warunkami, dopuszcza IV Pakiet Kolejowy. Sprawa prawdopodobnie będzie jeszcze przedmiotem konsultacji.

Chcą usprawnić połączenia stykowe i transgraniczne

Trzeci aspekt zmian w ustawie adresuje problem z połączeniami „stykowymi” na granicach województw. Zalecenia dla samorządów w tej sprawie mają zostać dodane do krajowego Planu Transportowego, za który odpowiada MIB. Znowelizowana ustawa umożliwia też ministrom ds. transportu i ds. rozwoju regionalnego dotowanie przewozów organizowanych przez marszałków – zarówno w zakresie rekompensaty, jak i inwestycji w tabor.

Ciekawym aspektem nowelizacji jest umożliwienie ministrowi ds. transportu zawierania jednej umowy na świadczenie usług publicznych w transporcie międzywojewódzkim i międzynarodowym (obecnie oboma zajmuje się PKP Intercity). Ma to zapewnić spójność oferty przewozowej i bardziej efektywne wykorzystanie środków. Dodatkowo w Funduszu Kolejowym mają pojawić się zachęty dla samorządów do organizowania połączeń transgranicznych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5