Mit Luxtorpedy
631
Koleją do niepodległości Wagon motorowy o nazwie Luxtorpeda był w okresie międzywojnia otoczony podobnym mitem jak obecnie Pendolino. Kursowały wyłącznie dla wybranych, których stać było na drogi bilet. W systemie transportowym II Rzeczpospolitej odgrywały marginalną rolę, niewspółmierną do mitu, jaki po nich pozostał.
Ostatnia kolejowa podróż marszałka
185
Koleją do niepodległości Pogrzeb Józefa Piłsudskiego był największym wydarzeniem tego typu w historii II RP. W sposób symboliczny zamknął pewien okres w dziejach Polski. Uroczystość, w której udział wzięły nieprzebrane tłumy, była ostatnim pożegnaniem jednego z głównych twórców polskiej państwowości. Istotną rolę w pogrzebie marszałka odegrała kolej.
Jak kolej Polskę budowała
285
Koleją do niepodległości Kolej nigdy nie była „tylko” środkiem transportu. Przez dziesięciolecia współtworzyła światowe i europejskie gospodarki, organizmy państwowe, była narzędziem cywilizacyjnym i symbolem postępu technicznego. Podobne było jej znaczenie dla historii naszego kraju – razem z nim podnosiła się z ruin, stanowiła kluczowy element ogromnych i ważnych projektów infrastrukturalnych, nośnik nowych technologii i myśli naukowej. Często symbolizowała samo państwo. Czy będzie tak i w nadchodzących dziesięcioleciach?
Kolejowe „pancerne smoki”
99
Koleją do niepodległości Pociągi pancerne były potężną bronią stosowaną podczas I wojny światowej. Szczególnie chętnie tam, gdzie linia frontu była rozległa, a walki miały charakter manewrowy. Znaczną rolę odegrały one zatem podczas wojny polsko-ukraińskiej (1918-1919) i polsko-bolszewickiej (1919-1920). Były również wykorzystywane przez Polaków w powstaniu wielkopolskim i III powstaniu śląskim. W trakcie wojny obronnej 1939 r. uznawano je już za broń przestarzałą. Pomimo to pociągi pancerne Wojska Polskiego wzięły udział w walkach z najeźdźcą.
PKP sprzed stu lat
183
Koleją do niepodległości Bagażowy zanosił kufry do odpowiedniego wagonu, a pasażerowie zajmowali miejsca w wygodnych przedziałach. Ale tylko ci podróżujący pierwszą klasą. Ci z trzeciej komfort mieli mniejszy, ale pociąg był dla nich jedyną możliwością podróżowania. Jak się jeździło koleją przed wiekiem?
Walka o polską kolej w listopadzie 1918 r.
88
Koleją do niepodległości Z początkiem października 1918 r. Ministerstwo Handlu rozpoczęło pertraktacje z niemiec-kim okupantem dotyczące przejęcia kolei przez polskie władze. Oficjalne przejęcie miało nastąpić 1 stycznia 1919 r. i do tego czasu miały powstać odpowiednie struktury organizacyjne złożone m.in. z członków Związku Kolejarzy. Sprawy potoczyły się jednak zdecydowanie szybciej…
Polskie koleje u zarania II RP
177
Koleją do niepodległości Początek II RP to nie tylko zmagania na polu walki zbrojnej i politycznej. To także próby scalenia terytoriów, które jeszcze niedawno wchodziły w skład trzech różnych organizmów państwowych. Rozwój transportu miał tutaj ogromne znaczenie. Zwłaszcza, jeśli mowa o kolei – jej znaczenie dla ówczesnych gospodarek była o wiele większa niż obecnie. Nie tylko ze względu na brak alternatywnego środka transportu, ale także z powodu jej oczywistych funkcji państwowotwórczych.
Rynek lotniczy II Rzeczypospolitej
77
Koleją do niepodległości Sytuacja gospodarcza II RP nie było dobra. Gospodarka i infrastruktura wyniszczone Wielką Wojną i konfliktami z sąsiadami, spauperyzowane społeczeństwo, potrzeba połączenia trzech porozbiorowych fragmentów państwa. Mimo taki trudności, władze miały świadomość konieczności budowy cywilnego rynku lotniczego. To, że nasz narodowy przewoźnik jest jedną z najstarszych stale działających linii lotniczych świata, nie jest przypadkiem.
10 listopada 1918 r. - Piłsudski na Dworcu Wiedeńskim w Warszawie
73
Koleją do niepodległości Józef Piłsudski w otoczeniu najbliższych współpracowników, żołnierzy i zwykłych mieszkańców Warszawy. Właśnie wysiadł z pociągu i za chwilę uda się na spotkanie z Radą Regencyjną, która następnego dnia przekaże mu władzę. Tak zazwyczaj opisywane jest zdjęcie, które najczęściej wskazywane jest jako ukazujące przyjazd komendanta I Brygady do Warszawy. Tymczasem zostało ono wykonane nie 10 listopada 1918 r., a 2 lata wcześniej. A sam Piłsudski przyjeżdżał koleją do Warszawy tuż przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości aż trzy razy.
Przed wojną polskie miasta tramwajem stały
0
Koleją do niepodległości Ciężar komunikacji miejskiej w II Rzeczypospolitej spoczywał na tramwajach. Funkcjonowało 11 sieci tramwajowych, jeśli wyłączyć międzymiastowe połączenia na Górnym Śląsku i w Zagłębiu, które klasyfikowano jako koleje dojazdów. W sumie długość torów sięgała 594 km, a tramwaje przewoziły 414 mln podróżnych – dwa razy więcej niż koleje na głównych trasach.
Jak kolej tworzyła połączenia autobusowe w niepodległej Polsce
0
Koleją do niepodległości Odzyskanie przez Polskę niepodległości po I wojnie światowej wiązało się z koniecznością uporządkowania wielu spraw, w tym również związanych z międzymiastową autobusową komunikacją. Konieczne było przede wszystkim ujednolicenie ustaw, które odziedziczyliśmy jako spuścizna po trzech zaborcach. Mało kto wie, że misję stworzenia ówczesnych linii PKS powierzono Polskim Kolejom Państwowym. Rozwój komunikacji autobusowej rodził się w bólach, bowiem trzeba było stworzyć coś na kanwie niczego. Niektóre problemy wciąż brzmią znajomo.
Spór o most średnicowy
35
Koleją do niepodległości PKP PLK szykują się do generalnego remontu warszawskiej linii średnicowej, który ze względu na swoją ogromną skalę prac porównywalny jest niemal do budowy od podstaw warszawskiego węzła kolejowego (WWK) w latach 30. XX w. Szczególnie centralnego odcinka tzw. linii średnicowej łącznie z kolejowymi wiaduktami i mostem średnicowym nad Wisłą.
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >