NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Koleje Czeskie modernizują swoje wagony piętrowe z lat 70.

| Michał Szymajda 14.01.2021 400

Koleje Czeskie modernizują swoje wagony piętrowe z lat 70.
Fot. Ceske Drahy
Koleje Czeskie modernizują swoje wagony piętrowe z lat 70.
Koleje Czeskie modernizują swoje wagony piętrowe z lat 70.
České dráhy podjęły decyzję o dalszych modernizacjach i utrzymaniu w ruchu wagonów piętrowych pochodzących z lat 70. W Polsce widok tych samych pojazdów, jednak wyprodukowanych kilkanaście lat później, jest coraz rzadszy.
Jak informuje portal zdopravy.cz, państwowy czeski operator nie zamierza kasować wagonów Bdmteeo (w Polsce oznaczanych jako Bdhpumn), które mają opinię długowiecznych, pojemnych i stosunkowo wygodnych.

– W ostatnim kwartale 2020 roku pierwsze dwa wagony przeszły modernizację i są w eksploatacji, trzeci zacznie kursować w styczniu. W tym roku planujemy zmodernizować jeszcze osiem tych pojazdów – powiedział Robert Pagan, rzecznik prasowy Čd. Łącznie naprawy przejdzie 16 wagonów, które drobne modernizacje przechodziły już w roku 2010 i 2016.

Jakie naprawy przechodzą „piętrusy”? Rozbierane są do szkieletu i przechodzą prace, które u nas określono by mianem P5. Dostają nowe zestawy kołowe. Chodzi też m.in. o montaż nowych toalet, wymianę wewnętrznych paneli bocznych, sufitowych, wymianę siedzeń i montaż takich okien na górnym pokładzie, które umożliwiają lepszą izolację termiczną wagonu latem. W ramach napraw pojazdy nie są bowiem wyposażane w klimatyzację. Koleje Czeskie uznały, żeby byłoby to czasochłonne i zbyt drogie. Tak przebudowane wagony będą operowały na trasach z Brna i Czeskich Budziejowic. Koleje Czeskie chcą je eksploatować przynajmniej do 2023 roku, kiedy mają być zastąpione przez nowe piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne. Prawdopodobnie jednak czeka je nieco dłuższe życie.

W Polsce podobnymi wagonami dysponuje Polregio. Stacjonują w Chojnicach i Poznaniu. W 2020 spółka posiadała 12 wagonów tego typu. Producent – Waggonbau Görlitz – budował dla PKP wagony tego typu w latach 1989-1990, dla Czechów znacznie wcześniej – w 1976 roku. W Polsce, poza Polregio, jedyną spółką, która eksploatuje wagony piętrowe są Koleje Mazowieckie (są to nowoczesne wagony Bombardiera i z Pesy), natomiast PKP Intercity takie wagony zamierza kupić.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (698)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Czechy (698)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5