NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Koleje Czeskie modernizują swoje wagony piętrowe z lat 70.

| Michał Szymajda 14.01.2021 5,2k

Koleje Czeskie modernizują swoje wagony piętrowe z lat 70.
Fot. Ceske Drahy
Koleje Czeskie modernizują swoje wagony piętrowe z lat 70.
Koleje Czeskie modernizują swoje wagony piętrowe z lat 70.
České dráhy podjęły decyzję o dalszych modernizacjach i utrzymaniu w ruchu wagonów piętrowych pochodzących z lat 70. W Polsce widok tych samych pojazdów, jednak wyprodukowanych kilkanaście lat później, jest coraz rzadszy.
Jak informuje portal zdopravy.cz, państwowy czeski operator nie zamierza kasować wagonów Bdmteeo (w Polsce oznaczanych jako Bdhpumn), które mają opinię długowiecznych, pojemnych i stosunkowo wygodnych.

– W ostatnim kwartale 2020 roku pierwsze dwa wagony przeszły modernizację i są w eksploatacji, trzeci zacznie kursować w styczniu. W tym roku planujemy zmodernizować jeszcze osiem tych pojazdów – powiedział Robert Pagan, rzecznik prasowy Čd. Łącznie naprawy przejdzie 16 wagonów, które drobne modernizacje przechodziły już w roku 2010 i 2016.

Jakie naprawy przechodzą „piętrusy”? Rozbierane są do szkieletu i przechodzą prace, które u nas określono by mianem P5. Dostają nowe zestawy kołowe. Chodzi też m.in. o montaż nowych toalet, wymianę wewnętrznych paneli bocznych, sufitowych, wymianę siedzeń i montaż takich okien na górnym pokładzie, które umożliwiają lepszą izolację termiczną wagonu latem. W ramach napraw pojazdy nie są bowiem wyposażane w klimatyzację. Koleje Czeskie uznały, żeby byłoby to czasochłonne i zbyt drogie. Tak przebudowane wagony będą operowały na trasach z Brna i Czeskich Budziejowic. Koleje Czeskie chcą je eksploatować przynajmniej do 2023 roku, kiedy mają być zastąpione przez nowe piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne. Prawdopodobnie jednak czeka je nieco dłuższe życie.

W Polsce podobnymi wagonami dysponuje Polregio. Stacjonują w Chojnicach i Poznaniu. W 2020 spółka posiadała 12 wagonów tego typu. Producent – Waggonbau Görlitz – budował dla PKP wagony tego typu w latach 1989-1990, dla Czechów znacznie wcześniej – w 1976 roku. W Polsce, poza Polregio, jedyną spółką, która eksploatuje wagony piętrowe są Koleje Mazowieckie (są to nowoczesne wagony Bombardiera i z Pesy), natomiast PKP Intercity takie wagony zamierza kupić.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (800)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Czechy (800)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5