NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Pociąg na kulach – tajemniczy projekt z ZSRR

| Michał Grobelny 15.06.2017 22,6k

Pociąg na kulach – tajemniczy projekt z ZSRR
Z lat 30. XX w. pochodzą informacje o interesującym projekcie, który próbowano zrealizować w Związku Radzieckim. Chodzi o przedsięwzięcie, które miało zaowocować pojawieniem się w ZSRR pojazdu mającego postać pociągu poruszającego się na stalowych kulach, wykorzystującego mechanizm żyroskopowy.
Autorem tej koncepcji był Mikołaj Jarmołczuk, radziecki naukowiec, który opracował plan stworzenia systemu transportowego, w skład którego wchodziłyby pojazdy o nowatorskiej konstrukcji. Niestety, do naszych czasów zachowały się bardzo wyrywkowe informacje na ten temat. Według pomysłu naukowca miały powstać pojazdy opierające swój ciężar nie na kołach, lecz na osiach przewleczonych przez lekko spłaszczone, ogromne żelazne kule powleczone gumą (każda z nich o średnicy ok. 3,6 m). Całość miała być stabilizowana żyroskopowo, napędzana elektrycznie poprzez pantografy odbierające prąd z przewodów trakcji i wykorzystywać infrastrukturę torową wykonaną z betonu. Ta ostatnia nie miała mieć postaci szyn (przez co ciężko w tym przypadku mówić o transporcie szynowym), lecz raczej betonowego koryta, w którym skład taki mógłby poruszać się bezpiecznie również na łukach. Każdy z wagonów miał mieć dwie kule napędzane silnikami elektrycznymi. Według części relacji, silniki miały być umieszczone nie na pokładzie, ale wewnątrz takiej kuli, zapewniając dodatkową stabilizację całości.

Jak miał podkreślać wynalazca, koszt budowy infrastruktury dla takiego środka transportu byłby nie wyższy niż konstrukcji „standardowej autostrady”. Zgodnie z zamysłem Jarmołczuka pełnowymiarowa wersja jego systemu, operująca składami z wagonami o długości nawet 190 m powinna umożliwiać takiemu „pociągowi” osiąganie prędkości do 200 km/h. Inne źródła mówią o nawet 250-300 km/h.
Aby udowodnić poprawność swoich wyliczeń, w 1932 r. w okolicach Moskwy Jarmołczuk stworzył tor testowy dla zminiaturyzowanej wersji pojazdu własnego pomysłu i konstrukcji (1/5 planowanej wielkości finalnej). Powstała cała infrastruktura i przynajmniej dwa składy (wagon mógł pomieścić co najmniej jedną osobę – samego wynalazcę). Tor został wykonany z drewna, a pojazdy na nim mogły – według doniesień radzieckich mediów – osiągać prędkość do 70 km/h. Ze względu na futurystyczny wygląd i konstrukcję składy Jarmołczuka zaczęto określać w prasie amerykańskiej jako „sphere-trains”, „ball-trains” czy „snake-trains”. Porównywano je do „wielkiego gada”, uparcie określając koncepcję Jarmołczuka jako „monorail”.

Budowa toru testowego miała być elementem realizacji pełnowymiarowego projektu, zatwierdzonego w marcu 1931 r. przez Waleriana Kujbyszewa, przewodniczącego Komisji Planowania Gospodarczego (Gospłan) ZSRR. W 1934 r. przyjęto plan budowy linii na trasie od Moskwy do Nogińska, o długości ok. 35 km. Jak to jednak zazwyczaj bywa w takich przypadkach, ze względu na koszty (a także niekorzystne warunki pogodowe) jego realizacja nie została rozpoczęta.

Artykuł pochodzi z miesięcznika "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do Empików i prenumeraty!
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Rosja (404)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Rosja (404)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5