Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Intercity: Miliardy dla polskich firm i pracowników

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
20-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Intercity: Miliardy dla polskich firm i pracowników
fot. PKP Intercity
PKP Intercity prowadzi zakrojony na szeroką skalę program inwestycyjny. Już teraz polskie firmy mają zakontraktowane 16,5 mld zł brutto, a na tym się nie skończy.

PKP Intercity, przygotowując się do liberalizacji rynku przewozów w Polsce, inwestują w nowoczesny tabor. Już teraz przewoźnik podpisał z polskimi firmami umowy na zakup i modernizację lokomotyw, wagonów oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości ponad 16,5 mld zł brutto.

– Największy portfel zamówień mają u nas dwie polskie firmy. Pierwszą jest Newag, w którym zamówiliśmy lokomotywy wielosystemowe na 200 km/h oraz 35 zespołów trakcyjnych spalinowo-elektrycznych. Produkcja potrwa tu do końca 2029 r. i nie widzę obecnie zagrożeń dla harmonogramu – mówi Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity. – Drugą firmą, w której mamy duże kontrakty, jest Cegielski. Tutaj, jeśli weźmiemy pod uwagę zarówno nowe wagony, jak i te modernizowane, to wyjdzie nam, że co roku powinniśmy otrzymywać 100 nowych pojazdów – wylicza prezes PKP Intercity. Jak dodaje, zadań w takiej skali FPS dotąd nie realizowała i może to być dla niej wyzwaniem.

Oprócz wspomnianych kontraktów mamy umowy z Pesą i Mińskiem Mazowieckim na dostawę lokomotyw hybrydowych i modernizację wagonów, a należący do przewoźnika Remtrak ma zakontraktowane 3 mld zł brutto.

– Polski przemysł kolejowy jest obciążony jak nigdy – zaznacza Malinowski. – Realizacja tych zamówień to setki, jeśli nie tysiące miejsc pracy, zlecenia dla setek podwykonawców i poddostawców, to ogromne pieniądze wpompowane w polską gospodarkę – podkreśla Malinowski.

Składy piętrowe: miliardy zostaną w kraju

Największe zainteresowanie w ostatnich miesiącach wzbudził przetarg na dostawę piętrowych zespołów trakcyjnych. W postępowaniu tym na obecnym etapie biorą udział Alstom, Stadler i Siemens. Żaden z polskich producentów nie odpowiedniego doświadczenia i nie mógł brać w nim samodzielnie udziału.

– Proszę zwrócić uwagę na to, że piętrowe pociągi są już w Polsce budowane. Zarówno zakłady Alstomu w Chorzowie, jak i Stadlera w Siedlcach produkują podobne zespoły trakcyjne na rynki zagraniczne – mówi prezes PKP Intercity. – Istotną kwestią w tym postępowaniu jest to, że nowe składy kupujemy z pełnym utrzymaniem 30-letnim, czyli na pełen okres ,,życia” pojazdu. To jest też zabezpieczenie miejsc pracy i kompetencji w kraju na minimum 30 lat do przodu – podkreśla szef spółki i przypomina, że w wariancie bez opcji szacowane wydatki na zakup taboru to ok. 5,4 mld zł brutto za 42 pojazdy, a pozostałe ponad 4 mld to wydatki na utrzymanie rozłożone na lata.

Po co te inwestycje?

– Nigdy dotąd PKP Intercity nie prowadziły inwestycji w takiej skali. Dla porównania: Pendolino wraz z utrzymaniem kosztowało ok. 2,6 mld zł brutto i ta kwota nie wydaje się teraz wielka – mówi Malinowski.

Dlaczego przewoźnik zdecydował się właśnie teraz na tak szeroko zakrojony program inwestycyjny? To ostatnia szansa, by sięgnąć po fundusze unijne, i ostatnia szansa, by przygotować się na pojawienie się konkurencji na torach. – Musimy być na to przygotowani. Nie obawiamy się konkurencji, wiemy, że jest dobra dla rynku i dla całej kolei, ale to nie znaczy, że nie będziemy walczyć. Chcemy dysponować nowoczesnym i efektywnym taborem, który nam w tym pomoże – twierdzi szef przewoźnika.

Zwraca przy tym uwagę na to, że spółka musi mieć mocną pozycję finansową. – W ostatnim czasie udało się nam zwiększyć przychody netto ze sprzedaży i zmniejszyć koszty działalności operacyjnej. Rosną nam zyski, ale spółka musi zarabiać w perspektywie 2-3 lat ok. 500-600 mln, by móc inwestować. Musimy mieć środki własne i być wiarygodnym, by pozyskać finansowanie dłużne – zaznacza Malinowski.

Jakie projekty realizują PKP Intercity?

Zamówienia o największej wartości realizuje dla PKP Intercity Newag S.A. Z producentem z Nowego Sącza podpisane są umowy na: dostawę 10 (+5 w opcji, kontrakt z października 2021) r. oraz 63 (+32 w opcji, kontrakt ze stycznia 2024 r.) wielosystemowych lokomotyw elektrycznych o prędkości 200 km/h, czyli popularnych Griffinów. Ponadto Newag S.A. ma wyprodukować 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Kwota wszystkich umów wynosi 7,7 mld zł brutto.

H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych remontuje i modernizuje dla PKP Intercity wagony. Do największych projektów należy modernizacja i napawa 50 wagonów 1. klasy do standardu Combo oraz naprawa główna 40 wagonów typu Z1A/Z1B. W lipcu tego roku podpisana została zaś umowa o wartości 4,2 mld zł na dostawę nowych 300 wagonów z możliwością pozyskania kolejnych 150 w opcji.

Blisko 1 mld zł brutto to wartość kontraktów zawartych między PKP Intercity a PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki. Obejmują one zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych o prędkości do 160 km/h, a także naprawę na poziomie P5 67 wagonów różnego typu.

W listopadzie tego roku przewoźnik podpisał również umowy z zakładem naprawczym PKP Intercity Remtrak na kwotę prawie 1,5 mld zł brutto na naprawę z modernizacją 150 wagonów. Ponadto zakłady w Opocznie i Opolu wykonują naprawy z modernizacją jeszcze 105 wagonów. Łączna wartość zawartych kontraktów wynosi ponad 2,5 mld zł brutto.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Linia kolejowa z Łagiewnik do Strzelina do rewitalizacji

Infrastruktura

Linia kolejowa z Łagiewnik do Strzelina do rewitalizacji

Mikołaj Kobryński 12 sierpnia 2025

3 mld zł na modernizację linii kolejowych w południowo-wschodniej Polsce

Infrastruktura

Jest przetarg na prace na linii kolejowej nr 68 na Podkarpaciu

Infrastruktura

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Infrastruktura

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Mikołaj Kobryński 04 sierpnia 2025

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Infrastruktura

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Ministerstwo Infrastruktury 31 lipca 2025

Zobacz również:

Linia kolejowa z Łagiewnik do Strzelina do rewitalizacji

Infrastruktura

Linia kolejowa z Łagiewnik do Strzelina do rewitalizacji

Mikołaj Kobryński 12 sierpnia 2025

3 mld zł na modernizację linii kolejowych w południowo-wschodniej Polsce

Infrastruktura

Jest przetarg na prace na linii kolejowej nr 68 na Podkarpaciu

Infrastruktura

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Infrastruktura

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Mikołaj Kobryński 04 sierpnia 2025

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Infrastruktura

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Ministerstwo Infrastruktury 31 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij