Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pierwsza linia kolejowa połączyła Afganistan z Iranem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-05-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Afganistan zyskał kolejowe okno na świat. Jeszcze w grudniu 2020 roku zainagurowana została pierwsza linia normalnotorowa z irańskiego miasta Khaf do miejscowości Ghorjan w Afganistanie. Trasa na razie ma ok. 140 km długości – ale jest zapowiedź jej wydłużenia. Projekt stanowi ważny krok w kierunku zwiększenia handlu afgańsko-irańskiego. Otwiera to także Afganistan na resztę świata dzięki dostępowi do irańskiego portu Chabahar. Oba kraje mają także nadzieję, że rozwój kolei usprawni handel i ruch turystyczny w całym regionie.

Afganistan i Iran 10 grudnia 2020 roku zainaugurowały pierwsze połączenie kolejowe między krajami, wyrażając przy tym nadzieję, że ten przełomowy ruch poprawi handel i połączenia turystyczne w całym regionie. To władze Iranu w większości sfinansowały budowę linii po obu stronach granicy w ramach pomocy rozwojowej dla Afganistanu po obaleniu reżimu talibów w 2001 roku. Docelowo kolej ma połączyć irański Khaf i afgański Herat na łącznej długości 225 km. Linia umożliwi transport ok. 6 mln ton towarów rocznie oraz zapewni transport dla miliona pasażerów.

Inwestycje w kolej warte ponad pół miliarda dolarów 

Projekt kolejowy Khaf-Herat obejmuje łącznie cztery odcinki, z których dwa znajdują się w Iranie, a kolejne dwa w Afganistanie. To właśnie pierwsze trzy odcinki – o łącznej długości 140 km – zostały zainaugurowane w grudniu 2020 r. Testowy pociąg towarowy przetransportował 500 ton cementu między stacją Khaf w Iranie a stacją Razanak (nieopodal miejscowości Ghorjan) w Afganistanie.

Budowa linii Khaf-Herat, będącej częścią korytarza kolejowego Iran-Afganistan (z połączeniem do linii kolejowych łączących Chiny i Europę), rozpoczęła się w 2007 roku. W budowę pierwszych trzech odcinków kolei Khaf-Herat Cała inwestycja to koszt 665 mln dolarów, które w większości ponosi Iran. Ostatni odcinek do Heratu jest ukończony w około 80 procentach i jest finansowany przez Włochy. Budowę 85-kilometrowego etapu rozpoczęto w grudniu 2020 r.

Prezydent Afganistanu Ashraf Ghani określił kolej jako „cenny dar od Iranu”, który pomoże odnowić starożytny Jedwabny Szlak. Prezydent Iranu Hassan Rouhani uznał natomiast inaugurację za „historyczny dzień” dla obu krajów i określił go jako bramę Afganistanu do Europy, zapewniając, że przyczyni się to do rozwoju regionalnego, bezpieczeństwa i stabilności. Rouhani dodał, że zakończenie projektu, który rozpoczął się w 2007 roku, jest wyraźnym wskazaniem, jak Iran ceni rozwój swojego sąsiada, mimo że Iran znajduje się w trudnych warunkach gospodarczych z powodu sankcji USA.

– Handel może przynieść bardzo potrzebną stabilność geostrategiczną w regionie – powiedział Torek Farhadi, były doradca rządu afgańskiego. Farhadi, który służył również w Międzynarodowym Funduszu Walutowym, dodał, że powiązanie Khaf-Herat potencjalnie ułatwi afgański eksport suszonych owoców i kamieni marmurowych do Azerbejdżanu i Turcji. Przyznał także, że dla Iranu kolejowe połączenie otwiera lepsze możliwości eksportu towarów do krajów Azji Środkowej, takich jak Tadżykistan i Kirgistan. – Cały region Iranu, Afganistanu i Pakistanu ma stłumiony, niewykorzystany potencjał handlowy, przez co kraje te mogą eksportować więcej do reszty świata – podkreślił Farhadi.

Pierwsza linia kolejowa w Afganistanie została zbudowana w 1907 r., jednak dziesiątki lat wojny doprowadziły do poważnych zaniedbań w krajowym systemie kolejowym, a także w systemie dróg i mostów. Był to także główny czynnik zniechęcający do rozwoju transportu. To dlatego niedawno uruchomiona linia kolejowa – pierwsza w Afganistanie o standardowym rozstawie – jest oznaką wielkiego przełomu w całym regionie. Kraj może po raz pierwszy skorzystać z kolei, która zapewnia dostęp do Turcji i Europy przez irańskie porty w Zatoce Perskiej.

Linia Khaf-Herat to jednotorowa linia kolejowa o standardowym rozstawie torów 1435 mm, która biegnie przez nierówny, ale suchy teren. Maksymalna prędkość pociągów wynosi 120 km/h dla przewozów towarowych i 160 km/h dla przewozów pasażerskich, przy nacisku na oś do 25 ton.

Aspiracje Iranu sięgają poza Afganistan

Kolej Khaf-Herat jest tak naprawdę częścią dużego porozumienia między Iranem, Indiami i Afganistanem, które miało na celu rozwój południowo-wschodniego portu Chabahar. Indie wspólnie z Irańczykami rozwijają Chabahar jako niezawodną drogę do Azji Środkowej. Ma to stanowić konkurencję dla portu Gwadar w Pakistanie, który jest rozwijany przez rywala Indii – Chiny.

Położone nad Morzem Omańskim Chabahar jest częścią Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe, strategicznego szlaku handlowego zawiązanego między Iranem, Indiami i Rosją w 2000 r. Po ukończeniu korytarza łączącego Azję i Europę, transport tą trasą ma być o 40 procent krótszy i tańszy do 30 procent niż przy obecnych trasach.

Nowa linia kolejowa jest najnowszym z serii projektów, które Iran zrealizował, głównie w zachodnich regionach Afganistanu, w ramach finansowych zobowiązań na odbudowę Afganistanu. Teheran był jednym z największych darczyńców na konferencji w Tokio w 2002 roku, obiecując pomoc większą niż Indie, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Turcja, Norwegia, Szwajcaria, Australia i Pakistan razem wzięte.

Inwestycje Iranu w zachodnich regionach Afganistanu odzwierciedlają silne więzi historyczne i kulturowe między tymi dwoma narodami. Znaczące są również korzyści gospodarcze, zwłaszcza w czasie, gdy Iran podlega surowym amerykańskim sankcjom nałożonym przez administrację Trumpa. Kraj jest obecnie największym partnerem handlowym Afganistanu, a za nim plasują się Chiny i Pakistan. Dlatego poza celami gospodarczymi i kulturowymi Iran chce poprawić bezpieczeństwo swoich granic, stworzyć więcej miejsc pracy i zmniejszyć ubóstwo w nadziei na zmniejszenie nielegalnej imigracji z Afganistanu. Kraj stara się również poprawić dostęp do ważnych surowców, takich jak kopalnie rudy żelaza w zachodnim Afganistanie.

Iran ważnym punktem korytarzy transportowych

Iran postrzega także kolej Khaf-Herat jako sposób na przeciwdziałanie sankcjom USA i poprawę powiązań gospodarczych z sąsiadami. Iran ma już połączenia kolejowe z Turkmenistanem, Pakistanem i Turcją i oczekuje się, że do końca 2021 r. zakończy sześć kolejnych projektów kolejowych. Trwające projekty połączą krajową sieć kolejową z Astrą w Azerbejdżanie i Basrą w południowym Iraku.

Lokalizacja Iranu czyni go idealnym węzłem tranzytowym dla śródlądowej Azji Środkowej. Mimo że kraj stał się dotychczas punktem wielu międzynarodowych korytarzy – w tym Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC), Korytarza Transportowego Wschód-Zachód (Starożytny Jedwabny Szlak), Korytarza Azji Południowej i Korytarza Europy, Kaukazu i Azji (TRACECA) – sankcje USA oraz niegospodarność władz i złą politykę zagraniczną polityków osłabiły potencjał Teheranu. Stąd obawy, że kraj może zostać wykluczony z głównych międzynarodowych korytarzy. Kraj stoi także przed wyzwaniem ze strony Pakistanu, który również stara się odegrać podobną rolę tranzytową.

W międzyczasie Europa i Stany Zjednoczone od dawna starają się promować rozwój linii kolejowych na Kaukazie Południowym, aby ominąć zarówno Iran, jak i Rosję. W obliczu niedawnego konfliktu o enklawę Górskiego Karabachu i otwarcia korytarza Zengezur przez południową Armenię, Turcja ogłosiła również plany budowy linii kolejowej do Azerbejdżanu przez Nachiczewańską Republikę Autonomiczną, która docelowo także dotrze do Baku.


Źródła:
mrud.ir (Ministerstwo Dróg i Rozwoju Miast Islamskiej Republiki Iranu)
irna.ir
railway-technology.com
atlanticcouncil.org
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Chiny. Ukończono pierwszą na świecie pętlę kolejową wokół pustyni

Infrastruktura

Chiny. Ukończono pierwszą na świecie pętlę kolejową wokół pustyni

Przemysław Farsewicz 31 października 2021

Czy kolej ma jeszcze jak stać na węglu?

Infrastruktura

Czy kolej ma jeszcze jak stać na węglu?

Jakub Madrjas 04 maja 2021

Mknąc po szynach 100km/h

Infrastruktura

Mknąc po szynach 100km/h

Włodzimierz Winek 26 grudnia 2020

W styczniu zdrożeją bilety kolejowe w Niderlandach

Infrastruktura

W styczniu zdrożeją bilety kolejowe w Niderlandach

Artur Bogdanowicz 13 listopada 2020

"Turyzm kolejowy", czyli o początkach turystyki kolejowej w Polsce

Infrastruktura

Kolej przeprosiła się z rowerami

Infrastruktura

Kolej przeprosiła się z rowerami

Jakub Dybalski 28 grudnia 2019

Zobacz również:

Chiny. Ukończono pierwszą na świecie pętlę kolejową wokół pustyni

Infrastruktura

Chiny. Ukończono pierwszą na świecie pętlę kolejową wokół pustyni

Przemysław Farsewicz 31 października 2021

Czy kolej ma jeszcze jak stać na węglu?

Infrastruktura

Czy kolej ma jeszcze jak stać na węglu?

Jakub Madrjas 04 maja 2021

Mknąc po szynach 100km/h

Infrastruktura

Mknąc po szynach 100km/h

Włodzimierz Winek 26 grudnia 2020

W styczniu zdrożeją bilety kolejowe w Niderlandach

Infrastruktura

W styczniu zdrożeją bilety kolejowe w Niderlandach

Artur Bogdanowicz 13 listopada 2020

"Turyzm kolejowy", czyli o początkach turystyki kolejowej w Polsce

Infrastruktura

Kolej przeprosiła się z rowerami

Infrastruktura

Kolej przeprosiła się z rowerami

Jakub Dybalski 28 grudnia 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5