Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Węzeł warszawski: Średnica później, ale w większym zakresie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-05-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Węzeł warszawski: Średnica później, ale w większym zakresie
fot. C. Warś/UM Warszawa
PKP PLK i Ministerstwo Infrastruktury potwierdzają, że modernizacja linii średnicowej w Warszawie dojdzie do skutku jeszcze później. Kolejne przesunięcie terminu ma pozwolić na lepsze przygotowanie inwestycji, w tym – zmiany projektowe mogące uwolnić wiele cennych terenów w sercu stolicy. Również projekt stacji Warszawa Wschodnia musi zostać jeszcze poprawiony.

Przetarg na modernizację stacji Warszawa Wschodnia zostanie ogłoszony później, niż zapowiadał poprzedni zarząd. PKP PLK zamierza w tym czasie dokonać przeglądu funkcjonalności układów torowych i podnieść przepustowość.

Zabudowa nad tunelem warta czekania

– To również kwestia naszej wiarygodności: dziś nie mamy nawet decyzji lokalizacyjnej – i wiemy, że nie uzyskamy jej w tym roku. To samo dotyczy większości linii średnicowej. Na odcinku Warszawa Stadion – Warszawa Zachodnia zaawansowanie jest jeszcze mniejsze – tłumaczył członek zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK Marcin Mochocki. Jak stwierdził, oczekiwanie na podpisanie umowy trwałoby w tej sytuacji zbyt długo. Spółka zamierza odejść od praktyki wypuszczania na rynek nieprzygotowanych przetargów, po których ogłoszeniu oczekiwanie na podpisanie kontraktu trwa nieraz ponad rok.

Decyzji tej bronił także wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Odnosząc się do zarzutu o „inwestycyjny odwrót kolei z Warszawy”, argumentował, że dokumentacja powinna uwzględniać możliwość zabudowy nad linią (w grę wchodzi także przykrycie wykopu między ul. Żelazną i Towarową). Zdaniem PKP PLK i resortu również dla osiągnięcia tego efektu warto odsunąć inwestycję nawet o kilka lat.

SDIP na każdym peronie

Modernizacja odcinka Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer ma, według zapewnień spółki, „nie być wydłużona ponad potrzebę” (trwa uzgadnianie z Trakcją harmonogramu dalszych robót). W tym roku zostanie ogłoszone postępowanie na modernizację ostatniego odcinka linii 7 w aglomeracji warszawskiej (Warszawa Wawer – Otwock), na którym w drugiej połowie 2025 r. powinny zacząć się prace budowlane (przewidziano rozbudowę do 4 torów). Dla pozostałych, niezmodernizowanych jeszcze wylotów z Warszawy trwa tworzenie dokumentacji.

Spośród drobniejszych, ale istotnych planowanych prac przedstawiciele PKP PLK wymienili korektę zjazdu z linii 1 na 3 na odcinku Warszawa Włochy – Ożarów Mazowiecki (ma ona przyspieszyć pociągi o ok. 1 minuty). Możliwa jest budowa w kolejnych latach nowych przystanków kolejowych (w tym – na obwodnicy towarowej), szczegóły wymagają jednak uzgodnienia z miastem. Na czerwiec zapowiedziano program kompleksowego wdrożenia SDIP na wszystkich stacjach i przystankach w węźle warszawskim wraz ze wskazaniem harmonogramu i źródeł finansowania (potem podobne dokumenty mają powstać także dla innych aglomeracji).

– Co do linii KDP Warszawa – Łódź, jesteśmy w trakcie rozmów ze spółką CPK. Zapowiadane efekty nie są porywające – stwierdził Malepszak, sugerując możliwość podniesienia zakładanej prędkości maksymalnej na projektowanej linii 85.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PLK: Plan na 2024 r. – ponad 17 mld zł w przetargach

Infrastruktura

PLK: Plan na 2024 r. – ponad 17 mld zł w przetargach

Roman Czubiński 27 maja 2024

Wyborski (PKP PLK): Przyspieszymy inwestycje, poprawimy efektywność

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

PLK: Plan na 2024 r. – ponad 17 mld zł w przetargach

Infrastruktura

PLK: Plan na 2024 r. – ponad 17 mld zł w przetargach

Roman Czubiński 27 maja 2024

Wyborski (PKP PLK): Przyspieszymy inwestycje, poprawimy efektywność

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5