Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MI o incydentach w węźle warszawskim: "Brak przyczyn systemowych"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
05-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
MI o incydentach w węźle warszawskim: "Brak przyczyn systemowych"
fot. PKP PLK
Powtarzające się często w ubiegłym roku przypadki skierowania pociągów na niewłaściwy tor nie miały przyczyn systemowych – twierdzi były wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel w odpowiedzi na interpelacje posła Franciszka Sterczewskiego. Jak ocenia, do naruszenia bezpieczeństwa pasażerów nie doszło, a PKP PLK podejmuje liczne działania mające uzdrowić sytuację. Faktem jest jednak, że po ich wprowadzeniu do takich zdarzeń dochodziło nadal – głównie, choć nie tylko, w węźle warszawskim.

Przypomnijmy: pierwsze w ubiegłym roku szeroko nagłośnione przypadki skierowania pociągu na niewłaściwy tor w węźle warszawskim miały miejsce w marcu. W ciągu tygodnia doszło wówczas do trzech takich przypadków, a do kolejnych – po kilku dniach oraz w kwietniu i w czerwcu.

Poseł: Wnioski nie są wyciągane

Po ujawnieniu tych faktów związki zawodowe zwracały uwagę na potencjalne zagrożenie życia pasażerów i pracowników kolei. PKP PLK zapewniały o monitorowaniu sytuacji i wdrażaniu kolejnych środków zaradczych. Głos w sprawie zabrał też Urząd Transportu Kolejowego, którego kontrolerzy stwierdzili nieprawidłowości w zakresie m. in. organizacji i ergonomii stanowisk pracy dyżurnych ruchu, nadzoru nad prowadzonymi zapisami i dokumentacją posterunków ruchu, wykorzystania narzędzi systemu zarządzania bezpieczeństwem, a także przydzielania przewoźnikom tras. Zarządca infrastruktury polemizował z tymi ustaleniami.

Poseł Koalicji Obywatelskiej Franciszek Sterczewski zażądał od Ministerstwa Infrastruktury wyjaśnień w sprawie kolejnych incydentów: z 11 lipca2 sierpnia i 7 sierpnia. (Odnotowaliśmy również dwa inne, podobne zdarzenia – do obu doszło 5 lipca.) Pytania posła dotyczyły bezpośrednich i systemowych przyczyn wszystkich zdarzeń, skali ich skutków (opóźnień pociągów), rekomendacji UTK oraz ich wdrożenia. – Skoro do skierowania pociągów na niewłaściwe tory nadal dochodzi, to zapewne z poprzednich takich zdarzeń nie są zwyczajnie wyciągane wnioski – postawił tezę Sterczewski.

Ministerstwo: Zagrożenia nie było. Pracownicy przeciążeni

Interpelacja została złożona tuż przed wyborami parlamentarnymi. Odpowiedź nadeszła już po nich, ale jeszcze w czasie działania rządu Mateusza Morawieckiego (28 listopada). Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel stwierdził – powołując się na dane przekazane przez PKP PLK – że systemowych przyczyn incydentów nie wykryto. – Wszystkie dotychczas zaistniałe wydarzenia w przedmiotowej kategorii nie miały znamion zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, ponieważ jazdy dla tych pociągów odbywały się przy zabezpieczeniu prawidłowo funkcjonujących urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Technika i funkcjonalność srk wyklucza doprowadzenie do zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego – podkreślił Bittel.

Przypomniał też o trwającej gruntownej przebudowie stacji Warszawa Zachodnia, w trakcie której prowadzenie ruchu (także w innych miejscach węzła, z powodu kierowania części pociągów objazdami) jest w naturalny sposób utrudnione. Błędy dyżurnych były spowodowane – według ustaleń badających poszczególne sprawy komisji – właśnie wykonywaniem przez nich zbyt dużej liczby czynności służbowych jednocześnie. – We wszystkich trzech przypadkach powołana komisja kolejowa nie stwierdziła nieprawidłowości w zakresie czasu pracy, kwalifikacji zawodowych i wymogów zdrowotnych pracowników prowadzących ruch pociągów – czytamy w odpowiedzi na interpelację.

Komisje: Doszkolić pracowników

Każde skierowanie pociągu na niewłaściwy tor – nawet jeśli nie prowadzi do wypadku – powoduje opóźnienia pociągów. Jaka była ich skala w przypadkach, o które pytał Sterczewski? Według ministerstwa w przypadku zdarzenia z 2 sierpnia 19 pociągów pasażerskich opóźniło się łącznie o 129 minut. 7 sierpnia na Pradze tor 1 GM został zamknięty od godziny 8.57 do 9.08, a opóźnienie 10 pociągów pasażerskich „straciło” w sumie 92 minut. Interpelacja nie zawiera odpowiedzi na pytanie o incydent z 11 lipca. Bittel podał natomiast, że zdarzenie z 25 sierpnia na stacji Warszawa Wschodnia (o które poseł nie pytał) wywołało równie krótkotrwałe zamknięcie jednego z torów oraz opóźnienie 9 pociągów pasażerskich o 169 minut.

Wnioski komisji mają naturę zapobiegawczą. – W dwóch przypadkach pracownicy, którzy doprowadzili do wydarzenia, zostali skierowani na dodatkowe szkolenie na symulatorze w celu poprawienia umiejętności pracy w trudnych sytuacjach ruchowych – poinformował wiceminister. Ze wszystkimi zatrudnionymi na posterunkach, na których doszło do wspomnianych wydarzeń, miał też zostać omówiony ich przebieg. Błędy pracowników omówiono także w wewnętrznym biuletynie dla dyżurnych i dyspozytorów liniowych, przypominając prawidłowe metody pracy. Przedstawiciele nadzoru mieli zwrócić szczególną uwagę na bieżące śledzenie rozkładu jazdy i zagrożenia związane z pracą pod presją czasu. – Ponadto zaistniałe wydarzenia będą omawiane podczas spotkań z zespołami dyżurnych ruchu – zaznaczył.

PKP PLK wprowadza zmiany, ale…

Jak informuje dalej Bittel, warszawski Zakład Linii Kolejowych po pierwszych incydentach doposażył stanowiska dyżurnych ruchu w nastawni dysponującej Warszawa Zachodnia i poprawił ich układ. Nad pracą dyżurnych wyznaczono codzienny nadzór zawiadowcy (w godzinach 6-14), a doraźnie do obserwacji ich pracy skierowano instruktorów ruchu. Zweryfikowano ustawienia wskaźników W27a i W28, a na stacji Warszawa Gdańska poprawiono łączność z posterunkiem zwrotniczego. 22 marca dla stacji Warszawa Gdańska, Warszawa Wschodnia i Warszawa Praga WPT wdrożono też „indywidualne koła bezpieczeństwa z dyżurnymi ruchu prowadzonymi przez koordynatora SMS ukierunkowane na osiągnięcie koncentracji oraz skupienia w czasie prowadzenia ruchu pociągów”.

Tymczasem 3 września w stolicy doszło do kolejnego skierowania na niewłaściwy tor. Warto dodać, że podobne zdarzenia mają miejsce nie tylko w węźle warszawskim. Na przykład w kwietniu błędnie skierowany został pociąg PKP IC w Szczecinie, a w sierpniu – w Czechowicach-Dziedzicach.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Infrastruktura

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Kasper Fiszer 22 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

Lubelskie: Niepewne losy łącznicy na lotnisko

Infrastruktura

Lubelskie: Niepewne losy łącznicy na lotnisko

Roman Czubiński 21 października 2025

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Zobacz również:

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Infrastruktura

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Kasper Fiszer 22 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

Lubelskie: Niepewne losy łącznicy na lotnisko

Infrastruktura

Lubelskie: Niepewne losy łącznicy na lotnisko

Roman Czubiński 21 października 2025

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij