Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
22-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione
fot. Łukasz Bryłowski/PKP PLK
Kończy się bardzo opóźniona modernizacja magistrali E20 pomiędzy Sochaczewem a Swarzędzem. Nastąpiło długo oczekiwane uruchomienie lokalnego centrum sterowania (LCS) w Kutnie, trwają też przygotowania do wdrożenia systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Ma on działać w pełni najpóźniej w grudniu.

Modernizacja magistrali E20 pomiędzy aglomeracjami warszawską i poznańską to jedna z najmocniej opóźnionych dużych inwestycji kolejowych w skali kraju. Rozpoczęła się w 2017 r., a pierwotne założenia mówiły o zakończeniu wszystkich prac w 3,5 roku. Najbardziej problematyczna okazała się realizacja robót w rejonie Kutna, za które odpowiada konsorcjum ZUE – Budimex – Strabag.

LCS działa, dynamiczna informacja jeszcze nie

W marcu tego roku informowaliśmy o długo oczekiwanym zakończeniu robót zasadniczych. Wciąż nie uruchomiono wówczas jednak w pełni zdalnego sterowania ruchem pociągów w kutnowskim węźle kolejowym, przez który oprócz samej magistrali przebiegają linie: 16 do Łodzi, 18 do Piły przez Bydgoszcz oraz 33 do Brodnicy przez Płock. Teraz zarządca infrastruktury potwierdził, że nowe lokalne centrum sterowania (LCS) rozpoczęło normalną pracę. – Nadzór nad ruchem kolejowym na odcinku między Starą Wsią a Barłogami (obszar LCS Kutno) odbywa się już w całości z jednego miejsca, tj. z Kutna – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Wciąż czekamy natomiast na pełne uruchomienie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP), który w ramach odrębnego kontraktu przygotowuje Aldesa Construcciones Polska. – Zamontowaliśmy już wyświetlacze peronowe pod wiatami, zainstalowany został monitoring, stanęły słupki SOS. Trwa konfiguracja urządzeń – relacjonuje przedstawiciel PLK.

Pełne uruchomienie w ciągu kilku tygodni

– Wykonawca ma zakończyć prace do końca IV kwartału [tego roku] – zapowiada nasz rozmówca. Termin finalizacji przedsięwzięcia jest więc zgodny z podawanym przez Polskie Linie Kolejowe siedem miesięcy temu. Należy przy tym zaznaczyć, że jest on opóźniony w stosunku do początkowego harmonogramu, a zarządca infrastruktury tłumaczył przesunięcie zmianą założeń dotyczących sposobu mocowania ekranów.

Spółka zapewnia, że system informacji podniesie komfort podróżnych, bo da im dostęp do najbardziej aktualnych informacji o ruchu i ewentualnych utrudnieniach. Dane o opóźnieniach mają być prezentowane w oparciu o czujniki rozmieszczone przy torach, które automatycznie przekażą do SDIP komunikat o wyjeździe pojazdu z poprzedniego posterunku. Póki co podróżni muszą oprzeć się na wygłaszanych komunikatach megafonowych. W Kutnie i na okolicznych przystankach rozwieszono też plakatowe rozkłady jazdy, a utrudnienia można śledzić poprzez internetowy Portal Pasażera. – Prowadzone prace nie wpływają na ruch pociągów pasażerskich ani towarowych – podkreśla Rafał Wilgusiak.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Elektryfikacja trasy Oleśnica – Kępno potrwa kilka lat

Infrastruktura

Elektryfikacja trasy Oleśnica – Kępno potrwa kilka lat

Kasper Fiszer 31 października 2025

Wojskowa odbudowa linii Zebrzydowa – Żagań będzie droższa

Infrastruktura

Zobacz również:

Warszawa. Wiadukt na Chełmżyńskiej otwarty dwa miesiące przed terminem

Infrastruktura

Warszawa. Wiadukt na Chełmżyńskiej otwarty dwa miesiące przed terminem

inf. pras./red. 31 października 2025

Trwa montaż urządzeń w LCS Kutno [zdjęcia]

Infrastruktura

Trwa montaż urządzeń w LCS Kutno [zdjęcia]

inf. pras., oprac. ms. 01 stycznia 2023

Będzie wygodniejsze przejście na perony w Kutnie

Pasażer

Będzie wygodniejsze przejście na perony w Kutnie

Jakub Madrjas 24 listopada 2017

Pozostałe z wątku:

Elektryfikacja trasy Oleśnica – Kępno potrwa kilka lat

Infrastruktura

Elektryfikacja trasy Oleśnica – Kępno potrwa kilka lat

Kasper Fiszer 31 października 2025

Wojskowa odbudowa linii Zebrzydowa – Żagań będzie droższa

Infrastruktura

Zobacz również:

Warszawa. Wiadukt na Chełmżyńskiej otwarty dwa miesiące przed terminem

Infrastruktura

Warszawa. Wiadukt na Chełmżyńskiej otwarty dwa miesiące przed terminem

inf. pras./red. 31 października 2025

Trwa montaż urządzeń w LCS Kutno [zdjęcia]

Infrastruktura

Trwa montaż urządzeń w LCS Kutno [zdjęcia]

inf. pras., oprac. ms. 01 stycznia 2023

Będzie wygodniejsze przejście na perony w Kutnie

Pasażer

Będzie wygodniejsze przejście na perony w Kutnie

Jakub Madrjas 24 listopada 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij