Linia pojazdów Coradia Polyvalent i Talent 3 wraz z fabryką, w której odbywa się ich produkcja, została przekazana przez Alstom hiszpańskiemu CAF. Przeprowadzenie transakcji było wymogiem Komisji Europejskiej, którego spełnienie ma zapobiec monopolizacji rynku po przejęciu Bombardier Transportation przez Alstom. Tym samym wszystkie zobowiązania co do fuzji zostały wykonane – informuje koncern.
Wraz z platformą Coradia Polyvalent CAF przejął zakład ich produkcji we francuskim Reichshoffen. Również rodzina produktów Talent 3 została przekazana razem z fabryką w niemieckim Hennigsdorfie. Alstom będzie jednak nadal uczestniczył w realizacji złożonych już zamówień na pojazdy Talent 3. Firma zawiązała w tym celu konsorcjum z CAF.
Cel: nie stworzyć monopolu
Transakcja została zrealizowana
zgodnie z założonym harmonogramem. Według CAF przejęcie pozwoli na dalszy rozwój firmy dzięki umiejętnościom i
know-how pracowników z Reichshoffen i Hennigsdorfu. Grupa wzmocni też pozycję we Francji oraz w Niemczech.
Przejęcie Bombardier Transportation przez Alstom zostało – po kilku latach przygotowań –
sfinalizowane w styczniu 2021 r. Założeniem było uzyskanie efektu synergii, zwiększenie potencjału produkcyjnego i skuteczniejsze konkurowanie w skali światowej z chińskim koncernem CRRC. Aby uniknąć zmonopolizowania rynku europejskiego, Komisja Europejska uzależniła jednak zgodę na fuzję od spełnienia kilku warunków. Nowy koncern miał przekazać innym firmom prawa do części produktów. Oprócz platform Coradia i Talent były to
składy dużych prędkości V300 Zefiro (Frecciarossa 1000), których produkcję przejął wcześniejszy partner Bombardiera – Hitachi Rail. Powstały z połączenia Alstomu i Bombardier Transportation podmiot jest dziś drugim największym producentem taboru szynowego na świecie.
Są też wersje z napędem alternatywnym
Coradia Polyvalent to elektryczne zespoły trakcyjne o konstrukcji modułowej. W ofercie są wersje do ruchu podmiejskiego, regionalnego i międzymiastowego, a także trzy warianty długości: 56, 72 lub 110 metrów. Pojazdy spełniają najnowsze normy europejskie, w tym – związane z dostępem dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dostępna jest też
hybrydowa odmiana spalinowo-elektryczna i
elektryczno-wodorowa. Jeden z realizowanych właśnie kontraktów to
zamówienie uzupełniające na 39 jednostek dla regionu Grand Est, mających kursować w ruchu międzynarodowym do Niemiec.
Talent 3 to zaprezentowana w 2016 r. rodzina lekkich zespołów trakcyjnych do ruchu regionalnego. Istnieją wersje spalinowe, elektryczne oraz
bateryjne, zróżnicowane także pod względem liczby członów i układu wnętrza.