Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Alstom zaprezentował pociąg akumulatorowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
16-09-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Alstom zaprezentował pociąg akumulatorowy
fot. Alstom
Alstom zaprezentował w Niemczech hybrydowy zespół trakcyjny z podwójnym napędem - akumulatorowym oraz z sieci trakcyjnej. 

Zasilany akumulatorowo pociąg z najnowszej serii Talent 3 odbył demonstracyjny przejazd techniczny 7 września. Podróż odbyła się w Niemczech, z Chemnitz w Niemczech do Flöha i Zschopau – a następnie z powrotem do Chemnitz. Podczas przejazdu napęd pociągu przełączono z sieci trakcyjnej na zasilanie akumulatorowe.

Pociąg zacznie pokonywać trasy komercyjne w Badenii-Wirtembergii i Bawarii, gdy nowy rozkład wejdzie w życie w grudniu 2021 roku. Będzie to pierwszy od lat 60. pociąg akumulatorowy dopuszczony do regularnych przewozów pasażerskich w Niemczech. Na targach Digital Rail w Annaberg-Buchholz będzie na krótko uruchomiony (9 września br.) w celach demonstracyjnych - podał Alstom.

Pięcioletni projekt badawczy z dofinansowaniem


Prototyp został opracowany w niemieckim zakładzie Alstom (dawniej Bombardier) Hennigsdorf. Projekt rozpoczął się w 2016 roku jako współpraca badawcza z Politechniką Berlińską i obejmuje rozwój, certyfikację oraz obsługę pociągów pasażerskich zasilanych akumulatorowo, jak również ma na celu udowodnienie ogólnej opłacalności eksploatacji baterii dla głównych linii kolejowych - podaje producent. Przewiduje również przygotowanie rekomendacji dla polityków, operatorów i władz publicznych w zakresie użytkowania tego typu pojazdów na liniach niezelektryfikowanych lub częściowo zelektryfikowanych. Newralgicznym aspektem tej technologii jest innowacyjny napęd trakcyjny, zaprojektowany i przetestowany w Mannheim – w siedzibie specjalistycznego laboratorium akumulatorów i wysokiego napięcia.

- Cel Alstom jest jasny: uzyskać status międzynarodowego lidera w dziedzinie alternatywnych technologii napędowych dla transportu kolejowego – podkreślił Müslüm Yakisan, prezes Alstom w Niemczech, Austrii i Szwajcarii cytowany w komunikacie. – Obok naszego pociągu wodorowego ta najnowocześniejsza koncepcja napędu akumulatorowego stanowi kolejny kamień milowy we wprowadzaniu na rynek bezemisyjnych pociągów regionalnych w Niemczech i na całym świecie.

Pociąg zasilany akumulatorami opracowano we współpracy z partnerami projektu. Należą do nich DB Regio, regionalna sieć transportowa Badenii-Wirtembergii, niemiecki Narodowy Program Innowacji w zakresie Technologii Wodorowych i Ogniw Paliwowych oraz Politechnika Berlińska. Niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) dofinansowuje projekt kwotą około czterech milionów euro.

Jest już zamówienie na bateryjne Corradie


Jak podaje Alstom, projektowi od początku towarzyszą badania naukowe na Wydziale Eksploatacji Kolei i Infrastruktury oraz na Wydziale Metod Rozwoju Produktów i Mechatroniki Politechniki Berlińskiej. Badania te wykazały, że znaczna część linii obecnie obsługiwanych przez pojazdy z silnikiem wysokoprężnym obejmuje niezelektryfikowane odcinki – krótsze niż 100 kilometrów. Wykorzystanie istniejącej infrastruktury trakcyjnej pozwala na eksploatację na tych liniach pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorowo bez potrzeby przeprowadzania ich istotnej modernizacji. W ramach projektu przeprowadzono również szeroko zakrojone symulacje dynamiki i energii przejazdu – czytamy.

– Nasze badania wyraźnie wykazały, że pociągi elektryczne zasilane akumulatorowo mają potencjał, aby z powodzeniem zastąpić pojazdy z silnikami Diesla w lokalnym transporcie pasażerskim – wyjaśnia prof. Birgit Milius, ekspertka z zakresu nauk technicznych z Wydziału Eksploatacji i Infrastruktury Kolejowej. – Nasze rozważania zawsze uwzględniały cały system. Aspekty obejmujące pojazd, działanie i infrastrukturę zostały przeanalizowane w różnych warunkach eksploatacyjnych w celu uzyskania wiarygodnych wyników - zapewnia.

– W drugiej połowie 2019 roku związek transportowy środkowej Saksonii (VMS GmbH) został wybrany przez stowarzyszenie władz Zweckverband Verkehrs-verbund Mittelsachsen (VMS GmbH) w celu dostarczenia koncepcji pojazdu dla RE6 na linii Chemnitz-Lipsk. Alstom sprawdził się już przy zakupie 29 pociągów elektrycznych Coradia Continental do sieci elektrycznej w środkowej Saksonii – dodaje dr Harald Neuhaus, dyrektor zarządzający Verkehrsverbund Mittelsachsen GmbH. – Pomyślna dostawa i utrzymanie tych pociągów zaowocowała na początku 2020 roku zamówieniem pojazdów wyposażonych w najnowszy napęd akumulatorowy, dzięki aneksowi do istniejącej umowy na dostawę. Zamówienie zostanie zrealizowane w 2023 roku. Do zakończenia elektryfikacji nasi pasażerowie będą przewożeni wygodnie i z zerową emisją na linii niezelektryfikowanej. Jesteśmy dumni, że wraz ze wszystkimi naszymi partnerami możemy przyczynić się do wdrożenia innowacyjnych koncepcji napędów w Saksonii - podkreśla.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Alstom: 80% energii elektrycznej z fotowoltaiki

Infrastruktura

Alstom: 80% energii elektrycznej z fotowoltaiki

Mikołaj Kobryński 18 lipca 2023

Wodorowa Coradia iLint wozi pasażerów w kanadyjskim Quebecu

Tabor i technika

Otwarto nową linię tramwajową w Paryżu

Zintegrowany transport

Otwarto nową linię tramwajową w Paryżu

Mikołaj Kobryński 08 lipca 2023

Zobacz również:

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Alstom: 80% energii elektrycznej z fotowoltaiki

Infrastruktura

Alstom: 80% energii elektrycznej z fotowoltaiki

Mikołaj Kobryński 18 lipca 2023

Wodorowa Coradia iLint wozi pasażerów w kanadyjskim Quebecu

Tabor i technika

Otwarto nową linię tramwajową w Paryżu

Zintegrowany transport

Otwarto nową linię tramwajową w Paryżu

Mikołaj Kobryński 08 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5