Alstom zaprezentował w Niemczech hybrydowy zespół trakcyjny z podwójnym napędem - akumulatorowym oraz z sieci trakcyjnej.
Zasilany akumulatorowo pociąg z najnowszej serii Talent 3 odbył demonstracyjny przejazd techniczny 7 września. Podróż odbyła się w Niemczech, z Chemnitz w Niemczech do Flöha i Zschopau – a następnie z powrotem do Chemnitz. Podczas przejazdu napęd pociągu przełączono z sieci trakcyjnej na zasilanie akumulatorowe.
Pociąg zacznie pokonywać trasy komercyjne w Badenii-Wirtembergii i Bawarii, gdy nowy rozkład wejdzie w życie w grudniu 2021 roku. Będzie to pierwszy od lat 60. pociąg akumulatorowy dopuszczony do regularnych przewozów pasażerskich w Niemczech. Na targach Digital Rail w Annaberg-Buchholz będzie na krótko uruchomiony (9 września br.) w celach demonstracyjnych - podał Alstom.
Pięcioletni projekt badawczy z dofinansowaniemPrototyp został opracowany w niemieckim zakładzie Alstom (dawniej Bombardier) Hennigsdorf. Projekt rozpoczął się w 2016 roku jako współpraca badawcza z Politechniką Berlińską i obejmuje rozwój, certyfikację oraz obsługę pociągów pasażerskich zasilanych akumulatorowo, jak również ma na celu udowodnienie ogólnej opłacalności eksploatacji baterii dla głównych linii kolejowych - podaje producent. Przewiduje również przygotowanie rekomendacji dla polityków, operatorów i władz publicznych w zakresie użytkowania tego typu pojazdów na liniach niezelektryfikowanych lub częściowo zelektryfikowanych. Newralgicznym aspektem tej technologii jest innowacyjny napęd trakcyjny, zaprojektowany i przetestowany w Mannheim – w siedzibie specjalistycznego laboratorium akumulatorów i wysokiego napięcia.
- Cel Alstom jest jasny: uzyskać status międzynarodowego lidera w dziedzinie alternatywnych technologii napędowych dla transportu kolejowego – podkreślił Müslüm Yakisan, prezes Alstom w Niemczech, Austrii i Szwajcarii cytowany w komunikacie. – Obok naszego pociągu wodorowego ta najnowocześniejsza koncepcja napędu akumulatorowego stanowi kolejny kamień milowy we wprowadzaniu na rynek bezemisyjnych pociągów regionalnych w Niemczech i na całym świecie.
Pociąg zasilany akumulatorami opracowano we współpracy z partnerami projektu. Należą do nich DB Regio, regionalna sieć transportowa Badenii-Wirtembergii, niemiecki Narodowy Program Innowacji w zakresie Technologii Wodorowych i Ogniw Paliwowych oraz Politechnika Berlińska. Niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) dofinansowuje projekt kwotą około czterech milionów euro.
Jest już zamówienie na bateryjne CorradieJak podaje Alstom, projektowi od początku towarzyszą badania naukowe na Wydziale Eksploatacji Kolei i Infrastruktury oraz na Wydziale Metod Rozwoju Produktów i Mechatroniki Politechniki Berlińskiej. Badania te wykazały, że znaczna część linii obecnie obsługiwanych przez pojazdy z silnikiem wysokoprężnym obejmuje niezelektryfikowane odcinki – krótsze niż 100 kilometrów. Wykorzystanie istniejącej infrastruktury trakcyjnej pozwala na eksploatację na tych liniach pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorowo bez potrzeby przeprowadzania ich istotnej modernizacji. W ramach projektu przeprowadzono również szeroko zakrojone symulacje dynamiki i energii przejazdu – czytamy.
– Nasze badania wyraźnie wykazały, że pociągi elektryczne zasilane akumulatorowo mają potencjał, aby z powodzeniem zastąpić pojazdy z silnikami Diesla w lokalnym transporcie pasażerskim – wyjaśnia prof. Birgit Milius, ekspertka z zakresu nauk technicznych z Wydziału Eksploatacji i Infrastruktury Kolejowej. – Nasze rozważania zawsze uwzględniały cały system. Aspekty obejmujące pojazd, działanie i infrastrukturę zostały przeanalizowane w różnych warunkach eksploatacyjnych w celu uzyskania wiarygodnych wyników - zapewnia.
– W drugiej połowie 2019 roku związek transportowy środkowej Saksonii (VMS GmbH) został wybrany przez stowarzyszenie władz Zweckverband Verkehrs-verbund Mittelsachsen (VMS GmbH) w celu dostarczenia koncepcji pojazdu dla RE6 na linii Chemnitz-Lipsk. Alstom sprawdził się już przy zakupie 29 pociągów elektrycznych Coradia Continental do sieci elektrycznej w środkowej Saksonii – dodaje dr Harald Neuhaus, dyrektor zarządzający Verkehrsverbund Mittelsachsen GmbH. – Pomyślna dostawa i utrzymanie tych pociągów
zaowocowała na początku 2020 roku zamówieniem pojazdów wyposażonych w najnowszy napęd akumulatorowy, dzięki aneksowi do istniejącej umowy na dostawę. Zamówienie zostanie zrealizowane w 2023 roku. Do zakończenia elektryfikacji nasi pasażerowie będą przewożeni wygodnie i z zerową emisją na linii niezelektryfikowanej. Jesteśmy dumni, że wraz ze wszystkimi naszymi partnerami możemy przyczynić się do wdrożenia innowacyjnych koncepcji napędów w Saksonii - podkreśla.