Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

CAF Oaris – zbyt awaryjny dla Norwegów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
20-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
CAF Oaris – zbyt awaryjny dla Norwegów
fot. Kolbkorr (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Norweski państwowy przewoźnik kolejowy Flytoget, obsługujący pociągi łączące Oslo z portem lotniczym Gardermoen, skierował wyprodukowane przez hiszpański CAF elektryczne zespoły trakcyjne Oaris do kompleksowej przebudowy. Powód? Poważne problemy techniczne. Składy nie zostaną jednak całkowicie wyłączone z eksploatacji, jak miało to miejsce 4 lata temu.

Czołowym hiszpańskim producentem taboru kolejowego dużych prędkości jest Talgo. Kompetencje w zakresie pojazdów przeznaczonych do obsługi sieci KDP próbuje także budować CAF, który odniósł większy sukces na rynku tramwajowym, czy rynku zespołów trakcyjnych do przewozów regionalnych i aglomeracyjnych. Pierwszą generacją pociągów KDP o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 250 km/h, którą wprowadził na rynek CAF we współpracy z Alstomem, była seria 120/121, eksploatowana przez hiszpańskie koleje państwowe Renfe. Powstałe na ich bazie pociągi serii TCDD HT65000 obsługują z kolei pociągi na tureckiej sieci KDP. Z czasem producent postanowił stworzyć nową platformę – tym razem samodzielnie.

Mowa tu o Oarisie, nad którym prace zaczęły się już w 2006 roku. Cztery lata później światło dzienne ujrzał pełnowymiarowy model, natomiast w roku 2011 rozpoczęto jazdy testowe złożonego z zaledwie czterech członów prototypu. Choć jego prędkość konstrukcyjna miała wynosić 350 km/h, ostatecznie pociąg został dopuszczony do ruchu z prędkością 320 km/h. Nowa platforma okazała się ogromną porażką sprzedażową – CAF przegrał z Talgo będący dla niego swego rodzaju punktem honoru wyścig o dostawę 30 pociągów KDP dla Renfe. Co więcej, zakupiony przez narodowego przewoźnika prototyp nigdy nie wszedł do eksploatacji z pasażerami na pokładzie.

Jazdy testowe trwały natomiast… ponad dekadę. Po tym czasie skład został w 2023 roku przejęty przez spółkę Adif-Alta Velocidad, zarządzającą hiszpańską siecią KDP, która należy do Adif, czyli narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej. Nie oznacza to, że Oaris nie znalazł żadnego nabywcy. W roku 2015 osiem czteroczłonowych pociągów z tej serii o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej ograniczonej do 245 km/h zakupił Flytoget, norweski państwowy przewoźnik kolejowy, który obsługuje trasę z Oslo do portu lotniczego Gardermoen. Co ciekawe, prędkość szlakowa na tej trasie nie przekracza 210 km/h, co stawia pod znakiem zapytania zasadność zakupu taboru tej klasy.

Pod znakiem zapytania po kilku latach stanął cały zakup Oarisów, oznaczonych w Norwegii jako seria 78 – zaledwie 19 dni po rozpoczęciu ich eksploatacji w czerwcu 2021 roku doszło do ich wyłączenia z ruchu z uwagi na wykrycie pęknięć w wózkach. Trwało ono dość długo, bo 1,5 roku – Oarisy ponownie rozpoczęły obsługę rzeczonej relacji na początku roku 2023. Dalsza eksploatacja ujawniła jednak kolejne poważne wady, m. in. nieszczelność drzwi wejściowych i okien. Dlatego po zaledwie nieco ponad 4 latach od odebrania Oarisów mają one zostać ponownie przekazane producentowi, który ma doprowadzić je do oczekiwanych przez Flytoget standardów jakości i niezawodności.

Tym razem nie będzie to jednak oznaczało całkowitego wycofania ich z eksploatacji – mają one być kierowane na kompleksową przebudowę stopniowo, aby nie doszło do utrudnień w ruchu na kluczowej w aglomeracji Oslo relacji. Przypomnijmy, że Flytoget wciąż wykorzystuje także 13 czteroczłonowych pociągów serii 71 (oryginalnie trójczłonowych – w latach 2008-2009 przeszły rozbudowę), wyprodukowanych pod koniec lat 90. minionego stulecia przez Adtranz i wykorzystujących część rozwiązań konstrukcyjnych, które zastosowano w X2, szwedzkich pociągach KDP. Spółka realizuje przewozy na dwóch liniach komunikacyjnych – do Drammen i Stabekk.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Skoda dostarczy 9 pociągów elektryczno-bateryjnych dla Łotwy

Tabor i technika

Skoda dostarczy 9 pociągów elektryczno-bateryjnych dla Łotwy

Jakub Rösler 16 października 2025

Więcej pojazdów Kolei Śląskich wjedzie do Czech

Pasażer

Więcej pojazdów Kolei Śląskich wjedzie do Czech

Mikołaj Kobryński 13 października 2025

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Infrastruktura

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Mikołaj Kobryński 07 października 2025

Wielkopolskie Elfy II do naprawy rewizyjnej. Jest przetarg

Tabor i technika

Wielkopolskie Elfy II do naprawy rewizyjnej. Jest przetarg

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Zobacz również:

Skoda dostarczy 9 pociągów elektryczno-bateryjnych dla Łotwy

Tabor i technika

Skoda dostarczy 9 pociągów elektryczno-bateryjnych dla Łotwy

Jakub Rösler 16 października 2025

Więcej pojazdów Kolei Śląskich wjedzie do Czech

Pasażer

Więcej pojazdów Kolei Śląskich wjedzie do Czech

Mikołaj Kobryński 13 października 2025

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Infrastruktura

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Mikołaj Kobryński 07 października 2025

Wielkopolskie Elfy II do naprawy rewizyjnej. Jest przetarg

Tabor i technika

Wielkopolskie Elfy II do naprawy rewizyjnej. Jest przetarg

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij