NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Serock, Grójec, Kozienice, Węgrów... Miasta na Mazowszu chcą budowy linii kolejowych

| Jakub Madrjas 09.09.2020 105

Serock, Grójec, Kozienice, Węgrów... Miasta na Mazowszu chcą budowy linii kolejowych
Budowa Pomorskie Kolei Metropolitalnej została zrealizowana przez samorząd województwafot. PKM
Program Kolej Plus okazał się szczególnie popularny w gminach województwa mazowieckiego. Wpłynęły aż cztery wnioski o budowę nowych linii kolejowych w ramach programu – najwięcej w kraju. 
Samorząd województwa mazowieckiego złożył do programu Kolej Plus cztery wnioski – wszystkie dotyczą rewitalizacji lub odbudowy linii kolejowych. Są to jednocześnie projekty, które zaproponowała do realizacji strona rządowa. Jak zauważa urząd marszałkowski, oznacza to, że będą wybierane do realizacji w pierwszej kolejności

Z terenu województwa do programu wpłynęło jednak więcej wniosków. Jeden z nich – złożony przez Miasto Sokołów Podlaski – to... dubel. Projekt nosi nazwę "Odtworzenie pasażerskich połączeń kolejowych na linii Sokołów Podlaski – Siedlce – Warszawa" i jest praktycznie identyczny z projektem złożonym przez samorząd województwa. Jak dowiedzieliśmy się w magistracie, nie było konsultacji na ten temat z urzędem marszałkowskim. Urzędnicy mają jednak nadzieję, że fakt "podwójnego" złożenia wniosku zadziała na korzyść inwestycji – bo poniekąd świadczy o jej zasadności. 

Pozostałe cztery projekty dotyczą budowy nowych linii kolejowych.

Miasta chcą budowy kolei 

Najbardziej zaawansowany wydaje się projekt zgłoszony przez 17-tysięczną Gminę Kozienice: "Kolej w Kozienicach – likwidacja regionalnego wykluczenia komunikacyjnego". Gmina Kozienice podpisała bowiem przed rokiem list intencyjny w sprawie budowy linii kolejowej z PKP PLK, a także ogłosiła przetarg na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej dla nowego połączenia. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj. Budowa linii ma umożliwić przejazd pomiędzy Kozienicami a Warszawą (długość połączenia około 95 km) w czasie poniżej 1 h dla najszybszych połączeń.

Niewiele wiemy natomiast o koncepcji zgłoszonej przez miasto Węgrów pn. "Budowa nowej linii kolejowej relacji Sokołów Podlaski – Warszawa przez Węgrów i Mrozy" - urząd nie przesłał "Rynkowi Kolejowemu" informacji na ten temat, a dotąd pomysł budowy takiej linii nie był rozpatrywany. – Złożyłem wniosek, bo chcę powiedzieć: sprawdzam. Niech teraz PKP przeprowadzi analizy i zobaczymy, co dalej – powiedział "Tygodnikowi Siedleckiemu" burmistrz Paweł Marchela.
 
rys. openrailwaymap.org
Przedstawiono szacunkowe wyliczenia kosztów budowy 45-kilometrowej linii z Sokołowa Podlaskiego przez Węgrów do Mrozów. To 1 miliard 35 mln zł netto plus koszty: wykupu gruntów, odszkodowań za wyburzone budynki itd. Miasta z pewnością nie stać na 15-procentowy wkład własny. Nie ma też informacji o jakimkolwiek porozumieniu z samorządem w województwa w zakresie organizacji przewozów kolejowych.

Linie pod... lotniskiem Chopina?


Jeszcze mniej realny wydaje się zgłoszony przez gminę i miasto Grójec (16,5 tys. mieszkańców) projekt budowy linii kolejowej do Warszawy przez Nadarzyn. Zakłada on bowiem przeprowadzenie tunelu pod pasami startowymi Lotniska Chopina i wpięcie do stacji kolejowej przy terminalu, co oznacza ogromne koszty. Nie jest to pomysł miejscowych urzędników a PKP PLK, która umieściła linię kolejową w Masterplanie dla Warszawskiego Węzła Kolejowego (w kategorii "nowe linie kolejowe rozważane do realizacji w dalszej kolejności"). Jak usłyszeliśmy nieoficjalnie w magistracie, zgłoszenie projektu to wyraz poparcia dla takiego pomysłu.

W odpowiedzi na pytania "Rynku Kolejowego" w sprawie finansowania kosztownej inwestycji, Urząd Miasta informuje, że "złożenie deklaracji stanowi wyrażenie woli", ale nie jest podstawą do dochodzenia żadnych roszczeń finansowych. Urzędnicy stwierdzają, że 15-procentowy wkład własny wyniósłby ponad 270 mln zł, bo zgodnie Master Planem dla Warszawskiego Węzła Kolejowego inwestycja będzie kosztować ok. 1,8 mld złotych. – Kolej jest bardzo pożądaną inwestycją, lecz bez finansowania z zewnątrz ten projekt nie będzie możliwy. Liczymy na wsparcie zarówno ze strony rządu, jak i wojewody oraz sejmiku mazowieckiego – przyznaje urząd miasta.
 
rys. Master Plan dla WWK
– Grójec posiada udziały w 30% torów wąskotorowych od Piaseczna po Nowe Miasto, więc można założyć, że tory na terenie gminy mogą stać się naszymi po uzgodnieniach z innymi udziałowcami. Samorząd województwa też mógłby dofinansować taką linię, mówi się, że gmina mogłaby oddać tereny pod jej budowę, więc może wąskotorówka byłaby wystarczająca...? – zastanawiają się urzędnicy.

Osiemnaście samorządów chce Kolei Północnego Mazowsza

Zdecydowanie najwięcej informacji na temat swojego projektu udostępniła nam gmina Serock. Projekt nosi nazwę. Budowa linii kolejowej Zegrze - Przasnysz, jako realizacja szlaku "Kolei Północnego Mazowsza". Jak tłumaczy Jakub Szymański z urzędu miasta i gminy w Serocku, koncepcja budowy nowego połączenia kolejowego między Zegrzem, a Przasnyszem miałaby stać się "dźwignią rozwojową i sposobem na aktywizację zawodową mieszkańców" regionu. Ta linia również pojawiła się w Masterplanie dla Warszawskiego Węzła Kolejowego:
 
rys. Master Plan dla WWK
Jak informuje Serock, nad realizacją tej wizji pracuje dziś wspólnie 18 samorządów z regionu Północnego Mazowsza, zainteresowanych powstaniem nowego szlaku. – Pragniemy również podkreślić, że równocześnie prowadzimy rozmowy z kolejnymi samorządami o wsparciu powyższej inicjatywy i już dziś wiemy, że krąg partnerów zaangażowanych w projekt ma charakter otwarty i z pewnością będzie ulegał rozszerzeniu. Miasto i Gmina Serock na obecnym etapie zostało wytypowane na lidera projektu – podaje Szymański.

Samorząd przygotował nawet prezentację na temat projektu, z którą można zapoznać się tutaj. Wyliczono w niej, że powiaty przasnyski, makowski, pułtuski i gminę Serock zamieszkuje łącznie 164,5 tys. osób, a budowa linii przyczyniłaby się do rozwiązania problemów transportowych, poprawy przepustowości linii kolejowej nr 9 czy zmniejszenia liczby wypadków na drogach. Urzędnicy zapewniają, że mogłaby to być inwestycja komplementarna z siecią CPK, a przebieg linii w przyszłości mógłby zostać wydłużony nawet do Chorzeli.

Szacowana długość nowej linii kolejowej to 70 km; najbardziej kosztowny byłby nowy most na Narwi. Przy budowie możliwe byłoby wykorzystanie korytarzy dawnych kolei wąskotorowych. Zakłada się budowę linii jednotorowej zelektryfikowanej, z mijankami. Koszt szacowany jest na 1,5 mld zł, a wymagany wkład własny samorządów na 225 mln złotych.
Wszystko o Kolej Plus

Zakończył się pierwszy etap Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Do PKP Polskich Linii Kolejowych trafiło 96  wniosków ZOBACZ LISTĘ I MAPĘ

Wszystkie informacje na temat programu zebraliśmy w tym wątku. W dalszym ciągu będziemy opisywać poszczególne projekty; dotąd opisaliśmy następujące propozycje:
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5