NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Kolej wróci do Sokołowa i Konstancina? Cztery projekty Kolej Plus na Mazowszu

| Jakub Madrjas 31.08.2020 166

Kolej wróci do Sokołowa i Konstancina? Cztery projekty Kolej Plus na Mazowszu
fot. Centralniak
Kolej wróci do Sokołowa i Konstancina? Cztery projekty Kolej Plus na Mazowszu
Kolej wróci do Sokołowa i Konstancina? Cztery projekty Kolej Plus na Mazowszu
Województwo mazowieckie zgłosiło cztery projekty do programu Kolej Plus. Trzy z dotyczą odtworzenia ciągu kolejowego wzdłuż wschodniej części województwa. Czwartym jest odbudowa linii kolejowej do Konstancina-Jeziornej pod Warszawą. 
Na terenie województwa mazowieckiego zgłoszono do programu Kolej Plus dziewięć propozycji. Jak poinformowała "Rynek Kolejowy" Marta Milewska, rzecznik prasowy marszałka województwa mazowieckiego, samorząd województwa zgłosił do programu Kolej Plus cztery z nich:

  • ciąg komunikacyjny Sokołów Podlaski – Siedlce – Warszawa (rewitalizacja linii kolejowej nr 55 na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce)
  • ciąg komunikacyjny Sokołów Podlaski – Małkinia – Warszawa (odbudowa linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Małkinia),
  • ciąg komunikacyjny Ostrów Mazowiecka – Małkinia – Warszawa (rewitalizacja linii kolejowej nr 34 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Małkinia)
  • ciąg komunikacyjny Konstancin Jeziorna – Warszawa (rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Konstancin Jeziorna – Nowa Iwiczna wraz z ewentualną dobudową torów aglomeracyjnych na odcinku Warszawa Aleje Jerozolimskie – Piaseczno).
Uwagę zwraca odbudowa kolei do Konstancina-Jeziornej. Ten zgłaszany od wielu lat projekt znalazł się w podpisanym niedawno przez PKP Polskie Linie Kolejowe zleceniu na wykonanie studium wykonalności dla budowy dodatkowych torów aglomeracyjnych na trasie Warszawa - Piaseczno. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Przywrócić ciąg kolejowy... zalany asfaltem


Z kolei trzy pierwsze projekty po realizacji pozwoliłby na odtworzenie ciągu linii kolejowych od Ostrowii (lub nawet Ostrołęki) wzdłuż wschodniej części województwa aż do Siedlec. Jednak odbudowa linii Sokołów Podlaski - Małkinia może się okazać bardzo kosztowna, ponieważ samorząd województwa w dużej części sam zbudował w miejscu zlikwidowanej linii drogę wojewódzką nr 627. Wkrótce przekonamy się, czy nie odcięło to możliwości reaktywacji kolei na zawsze. Co gorsza - jest to środkowy odcinek proponowanego ciągu.

Rewitalizację dwóch pozostałych odcinków przewiduje przyjęty już wiele lat temu Plan Transportowy województwa; nie było ich jednak nawet na liście rezerwowej Regionalnego Programu Operacyjnego województwa. Jeszcze dziesięć lat temu pojawiły się plany likwidacji linii nr 55  Siedlce – Sokołów Podlaski; sprzeciwiły się jednak temu samorządy. Jednak już na uruchomienie połączeń pasażerskich determinacji (i pieniędzy) nie wystarczyło.

Mazowsze właściwie pewne swego?

Są jednak i dobre wiadomości. Jak wskazuje Marta Milewski, zgodnie z zasadami programu pierwszej kolejności dofinansowanie będzie mogło być udzielone dla projektów ujętych w załączniku nr 2 do Programu. To inwestycje umieszczone na tej mapie, pokazanej podczas ogłaszania programu Kolej Plus dwa lata temu. Mazowsze zgłosiło do PLK te (i tylko te) inwestycje, które były w załączniku, więc właściwie może być pewne ich wyboru do realizacji.

- Na obecnym etapie (I etap), nie wnosimy uwag do przedmiotowego programu. Po I etapie zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do II etapu i wtedy podejmowane będą dalsze ustalenia z PLK co do zakresu realizacji projektu, wysokości dofinansowania oraz treści umowy - informuje Marta Milewska.


Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5