Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koronowo, Żnin i Chełmno złożyły wnioski do programu Kolej Plus

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
02-09-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Koronowo, Żnin i Chełmno złożyły wnioski do programu Kolej Plus
Fot. Rafał Wąsowicz
Wieloletnia walka społeczników i lokalnych samorządów o budowę kolei do Koronowa może przynieść w końcu efekt – wniosek w tej sprawie został złożony do programu Kolej Plus. W województwie kujawsko-pomorskim złożono jeszcze trzy propozycje: dwie z miasta Żnin i jedną z Chełmna.

Budowa linii kolejowej Koronowo – Maksymilianowo planowana jest od czasów pruskich. Od wielu lat walczą o nią społecznicy i lokalne samorządy. Niedawno samorządy lokalne i Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego wspólnie zadeklarowały starania o pozyskanie wkładu własnego dla inwestycji. Teraz Tomasz Moraczewski, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego potwierdza, że przygotowany przez Urząd Miasta Koronowa wniosek został złożony do programu Kolej Plus. 

Likwidacja wykluczenia na większym obszarze województwa

Co ciekawe, jak czytamy w informacji, wniosek dotyczy propozycji przebiegu nowej linii komunikacyjnej Bydgoszcz Gł. – Koronowo – Więcbork – Sępolno Krajeńskie – Chojnice – (Kościerzyna). Z Koronowa kolej docierałaby więc na zachód i łączyła z linią 281. Alternatywą jest kierunek północny do Tucholi – stąd dociera do Koronowa linia nr 241, ale wymaga remontu.

Aktywista Rafał Wąsowicz, który walczy o kolej dla Koronowa od 12 lat tłumaczy, że złożony projekt w dużej części pokrywa się z wojewódzkim planem transportowym, co może pomóc w pokryciu 15% wkładu własnego przez samorząd wojewódzki. - W planie transportowym mówi się o tym, by z najodleglejszych miast powiatowych dojazd do stolicy województwa wynosił 60 minut. Najdalej na północny zachód wysuniętym miastem powiatowym jest Sępólno Krajeńskie, a według g naszej propozycji pociąg z Sępolna do Bydgoszczy jechałby 63 minuty - tłumaczy.  

Jak mówi, realizacja projektu zlikwidowałaby wykluczenie transportowe dużej części województwa, w tym w Więcborku, Sępólnie i samym Koronowie. - Autobusy z Koronowa, z uwagi na trudny teren, odcinek zaledwie 25 kilometrów do Bydgoszczy pokonują według g rozkładu w aż 45 minut, a w rzeczywistości nierzadko jest to godzina jazdy. Pociąg do z Koronowa do Bydgoszczy pojedzie w 20 minut - wyjaśnia. Na dalszym planie jest też aspekt rozwoju turystycznego regionu. - Kolej da lepszy dojazd nad Zalew Koronowski, pojezierze Krajeńskie, a w Chojnicach przy współpracy z marszałkiem woj pomorskiego można nawet kilka par pociągów wydłużyć do Kościerzyny - przewiduje. 

Na odcinku Bydgoszcz Koronowo - Sośno przewiduję się geometrię linii dla prędkości 160km/h, a dalej przez Więcbork do Chojnic 120km/h. Pociągi ta trasą dojechałyby według projektu szybciej z Bydgoszczy do Chojnic aniżeli obecnie przez Wierzchucin. - Uważamy także, że po powstaniu tego połączenia jako swego rodzaju magistrali, kolejne brakujące odcinki siłą rzeczy będą wymagały reaktywacji. Mam tu na myśli odcinek Wilcza Góra - Tuchola i Więcbork - Nakło nad Notecią, być może nawet Sośno - Pruszcz - Bagienica - wylicza. 

Żnin blisko powrotu kolei, jest projekt z Chełmna


Dyrektor departamentu UM podkreśla, że zgodnie z założeniami programu samorządy lokalne mają wiodącą  rolę w Programie Kolej Plus. – Znają najlepiej potrzeby w zakresie uzupełnienia lokalnej infrastruktury kolejowej – uważa. Dlatego Urząd Marszałkowski wysłał informacje o naborze do 164 jednostek z całego regionu. – Otrzymał odpowiedzi od czterech samorządów i przygotowano 4 wnioski aplikacyjne – informuje Moraczewski. 

Drugi, oprócz kolei do Koronowa wniosek, to połączenie kolejowe Chełmna z Bydgoszczą poprzez reaktywację linii kolejowej nr 246 na odcinku Chełmno – Unisław Pomorski przygotowany przez Urząd Miasta Chełmna. Pozostałe dwa wnioski przygotował Urząd Miasta Żnin. Dotyczą one rewitalizacji (a częściowo odbudowy) linii kolejowych nr 356 i 392 na odcinku Żnin – Bydgoszcz oraz linii nr 206 Żnin – Inowrocław. Warto zauważyć, że pierwszy z tych projektów pojawił się na rządowej mapie programu, będzie zatem wybierany do realizacji w pierwszej kolejności. Więcej na temat projektów Kolej Plus w Żninie pisaliśmy tutaj.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij