Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koronowo, Żnin i Chełmno złożyły wnioski do programu Kolej Plus

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
02-09-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Koronowo, Żnin i Chełmno złożyły wnioski do programu Kolej Plus
Fot. Rafał Wąsowicz
Wieloletnia walka społeczników i lokalnych samorządów o budowę kolei do Koronowa może przynieść w końcu efekt – wniosek w tej sprawie został złożony do programu Kolej Plus. W województwie kujawsko-pomorskim złożono jeszcze trzy propozycje: dwie z miasta Żnin i jedną z Chełmna.

Budowa linii kolejowej Koronowo – Maksymilianowo planowana jest od czasów pruskich. Od wielu lat walczą o nią społecznicy i lokalne samorządy. Niedawno samorządy lokalne i Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego wspólnie zadeklarowały starania o pozyskanie wkładu własnego dla inwestycji. Teraz Tomasz Moraczewski, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego potwierdza, że przygotowany przez Urząd Miasta Koronowa wniosek został złożony do programu Kolej Plus. 

Likwidacja wykluczenia na większym obszarze województwa

Co ciekawe, jak czytamy w informacji, wniosek dotyczy propozycji przebiegu nowej linii komunikacyjnej Bydgoszcz Gł. – Koronowo – Więcbork – Sępolno Krajeńskie – Chojnice – (Kościerzyna). Z Koronowa kolej docierałaby więc na zachód i łączyła z linią 281. Alternatywą jest kierunek północny do Tucholi – stąd dociera do Koronowa linia nr 241, ale wymaga remontu.

Aktywista Rafał Wąsowicz, który walczy o kolej dla Koronowa od 12 lat tłumaczy, że złożony projekt w dużej części pokrywa się z wojewódzkim planem transportowym, co może pomóc w pokryciu 15% wkładu własnego przez samorząd wojewódzki. - W planie transportowym mówi się o tym, by z najodleglejszych miast powiatowych dojazd do stolicy województwa wynosił 60 minut. Najdalej na północny zachód wysuniętym miastem powiatowym jest Sępólno Krajeńskie, a według g naszej propozycji pociąg z Sępolna do Bydgoszczy jechałby 63 minuty - tłumaczy.  

Jak mówi, realizacja projektu zlikwidowałaby wykluczenie transportowe dużej części województwa, w tym w Więcborku, Sępólnie i samym Koronowie. - Autobusy z Koronowa, z uwagi na trudny teren, odcinek zaledwie 25 kilometrów do Bydgoszczy pokonują według g rozkładu w aż 45 minut, a w rzeczywistości nierzadko jest to godzina jazdy. Pociąg do z Koronowa do Bydgoszczy pojedzie w 20 minut - wyjaśnia. Na dalszym planie jest też aspekt rozwoju turystycznego regionu. - Kolej da lepszy dojazd nad Zalew Koronowski, pojezierze Krajeńskie, a w Chojnicach przy współpracy z marszałkiem woj pomorskiego można nawet kilka par pociągów wydłużyć do Kościerzyny - przewiduje. 

Na odcinku Bydgoszcz Koronowo - Sośno przewiduję się geometrię linii dla prędkości 160km/h, a dalej przez Więcbork do Chojnic 120km/h. Pociągi ta trasą dojechałyby według projektu szybciej z Bydgoszczy do Chojnic aniżeli obecnie przez Wierzchucin. - Uważamy także, że po powstaniu tego połączenia jako swego rodzaju magistrali, kolejne brakujące odcinki siłą rzeczy będą wymagały reaktywacji. Mam tu na myśli odcinek Wilcza Góra - Tuchola i Więcbork - Nakło nad Notecią, być może nawet Sośno - Pruszcz - Bagienica - wylicza. 

Żnin blisko powrotu kolei, jest projekt z Chełmna


Dyrektor departamentu UM podkreśla, że zgodnie z założeniami programu samorządy lokalne mają wiodącą  rolę w Programie Kolej Plus. – Znają najlepiej potrzeby w zakresie uzupełnienia lokalnej infrastruktury kolejowej – uważa. Dlatego Urząd Marszałkowski wysłał informacje o naborze do 164 jednostek z całego regionu. – Otrzymał odpowiedzi od czterech samorządów i przygotowano 4 wnioski aplikacyjne – informuje Moraczewski. 

Drugi, oprócz kolei do Koronowa wniosek, to połączenie kolejowe Chełmna z Bydgoszczą poprzez reaktywację linii kolejowej nr 246 na odcinku Chełmno – Unisław Pomorski przygotowany przez Urząd Miasta Chełmna. Pozostałe dwa wnioski przygotował Urząd Miasta Żnin. Dotyczą one rewitalizacji (a częściowo odbudowy) linii kolejowych nr 356 i 392 na odcinku Żnin – Bydgoszcz oraz linii nr 206 Żnin – Inowrocław. Warto zauważyć, że pierwszy z tych projektów pojawił się na rządowej mapie programu, będzie zatem wybierany do realizacji w pierwszej kolejności. Więcej na temat projektów Kolej Plus w Żninie pisaliśmy tutaj.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2023

Kolej Plus: Jest umowa na dokumentację linii do Wielunia

Biznes

Kolej do Łomży bez elektryfikacji. Co na to Polregio?

Infrastruktura

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2023

Kolej Plus: Jest umowa na dokumentację linii do Wielunia

Biznes

Kolej do Łomży bez elektryfikacji. Co na to Polregio?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5