Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej Plus: Gmina Dobra chce przyłączenia do SKM Szczecin

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
07-09-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Tylko cztery projekty wpłynęły do programu Kolej Plus z całego Pomorza Zachodniego. Trzy złożył samorząd województwa a czwarty – gwałtownie rozbudowująca się gmina Dobra na przedmieściach Szczecina, która kolej utraciła pół wieku temu.

Jak poinformował "Rynek Kolejowy" Radosław Soćko z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, województwo zgłosiło następujące trzy projekty do programu Kolej+:

  • Modernizacja i odbudowa kolejowego korytarza komunikacyjnego (Szczecin) – Stargard – Pyrzyce – Myślibórz – Dębno – Kostrzyn w śladzie linii kolejowych nr 411, 422 i 410. 
Odcinek Myslibórz – Kostrzyn został zamknięty dla ruchu pasażerskiego w 1999 roku, Myślibórz – Pyrzyce w 200 roku a Stargard – Pyrzyce w 2003 roku. Przywrócenie ruchu na tych liniach zostało zapisane w dokumentach strategicznych województwa już wiele lat temu (m. in. w Strategii do 2020 roku i w związku z tym także w Planie Transportowym z 2014 roku). Jak zauważają lokalni społecznicy, stan części linii jest dobry.

  • Odbudowa i rewitalizacja linii kolejowej nr 415 umożliwiającej przywrócenie połączenia kolejowego Myślibórz – Gorzów Wlkp (odcinek przebiegający w granicach województwa zachodniopomorskiego). To odcinek, który zgłosiło też do Kolej Plus województwo lubuskie – od strony Gorzowa.
Samorząd chce zelektryfikować wszystkie linie kolejowe na Pomorzu Zachodnim

– Powyższe projekty, zgodnie z założeniami programu Kolej+ mają służyć uzupełnieniu infrastruktury na obszarach, gdzie występuje wykluczenie komunikacyjne: powiatach pyrzyckim i myśliborskim. Samorząd Województwa zgłoszone projekty – które mają przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu – traktuje jako plan minimum – podkreśla przedstawiciel urzędu. – W związku z możliwością pozyskiwania środków, które może przynieść Krajowy Program Odbudowy, pozostałe kluczowe inwestycje będę zgłaszane do realizacji w ramach tego programu – dodaje.

Zdaniem Urzędu, Krajowy Program Odbudowy powinien być kompatybilny z wymogami unijnymi, które mówią, że pieniądze te mają służyć kompleksowej przemianie w krajach UE, dużym, ambitnym projektom, które kreują postęp w danej dziedzinie. – Naszym głównym celem będzie zielone i czyste Pomorze Zachodnie. Województwo Zachodniopomorskie przygotowuje kompleksowy pakiet inwestycji dla PLK, które pozwolą zelektryfikować wszystkie linie kolejowe na Pomorzu Zachodnim (dziś ok. 40% linii jest niezelektryfikowanych), tak by transport był bardziej ekologiczny, efektywny i przyjazny dla podróżnych – zapowiada urząd.

Gmina Dobra chce SKM

Czwarty projekt w województwie złożyła gmina Dobra. To gmina wiejska, nie miejska, jednak coraz bardziej intensywnie zabudowana w wyniku suburbanizacji – 15 lat temu zamieszkiwało tu 11 tys. osób, dziś są to już 23 tys. osób. W linii prostej do centrum Szczecina jest trzynaście kilometrów. Stacja Dobra Szczecińska została otwarta w 1897 roku po wybudowaniu linii kolejowej ze Stobna Szczecińskiego do Glashütte i później Nowego Warpna. Odcinek Dobra Szczecińska – Nowe Warpno wskutek przecięcia granicą państwową rozebrano w 1945 roku, a całą linię zamknięto w 1973 roku.
 
rys. Railmap/Baza Kolejowa
Jak informuje Tomasz Kakowski z Urzędu Gminy Dobra, zgłoszony projekt "Odbudowa połączenia kolejowego do Dobrej jako element II etapu rozwoju sieci Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej" obejmuje opracowanie Studium projektowo-Technicznego oraz następnie realizację robót budowlanych. – Celem projektu jest odbudowa linii kolejowej do Dobrej (jako element II etapu rozwoju sieci Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej), która jest jedną z najszybciej rozwijających się miejscowości w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym – wyjaśnia.

– Historycznie Dobra była obsługiwana koleją z wykorzystaniem linii (Szczecin) Gumieńce – Nowe Warpno. Planuje się analizę wariantową i realizację przebiegu linii: Stobno Szczecińskie – Dołuje – Wąwelnica – Dobra o długości ok. 11,5 km. Z uwagi na zelektryfikowanie węzła szczecińskiego proponuje się budowę linii zelektryfikowanej, jednotorowej z ewentualnymi mijankami, z peronami dostosowanymi do potrzeb osób o ograniczonej mobilności o wysokości 760 mm ponad główkę szyny, dostosowanymi do taboru będącego w posiadaniu województwa zachodniopomorskiego i operującego na liniach kolejowych z i do Szczecina – dodaje przedstawiciel gminy. Projekt zakłada również elektryfikację oraz modernizację linii kolejowej między Szczecinem Gumieńce a Stobnem Szczecińskim (długość ok. 3,5 km).

Co warte podkreślenia, projekt zgłoszony przez gminę nie jest oderwany od planów zarządcy infrastruktury PKP PLK. W specyfikacji przetargu na dokumentację przedprojektową dla studium wykonalności modernizacji linii nr 408 i 409 szczecińskim węźle kolejowym inwestor przewidział potrzebę odbudowy linii nr 429 na odcinku Dołuje – Dobra i przystosowanie odcinka Stobno Szczecińskie – Dobra do obsługi ruchu aglomeracyjnego. Tego projektu nie ma jednak – póki co – w prowadzonym przez Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego projekcie SKM Szczecin.

Wszystko o Kolej Plus

Zakończył się pierwszy etap Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Do PKP Polskich Linii Kolejowych trafiło 96  wniosków ZOBACZ LISTĘ I MAPĘ

Wszystkie informacje na temat programu zebraliśmy w tym wątku. W dalszym ciągu będziemy opisywać poszczególne projekty; dotąd opisaliśmy następujące propozycje:
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij