NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Kolej Plus: Gmina Dobra chce przyłączenia do SKM Szczecin

| Jakub Madrjas 07.09.2020 5,1k

Kolej Plus: Gmina Dobra chce przyłączenia do SKM Szczecin
Fot. Janusz Jakubowski
Kolej Plus: Gmina Dobra chce przyłączenia do SKM Szczecin
Kolej Plus: Gmina Dobra chce przyłączenia do SKM Szczecin
Tylko cztery projekty wpłynęły do programu Kolej Plus z całego Pomorza Zachodniego. Trzy złożył samorząd województwa a czwarty – gwałtownie rozbudowująca się gmina Dobra na przedmieściach Szczecina, która kolej utraciła pół wieku temu.
Jak poinformował "Rynek Kolejowy" Radosław Soćko z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, województwo zgłosiło następujące trzy projekty do programu Kolej+:

  • Modernizacja i odbudowa kolejowego korytarza komunikacyjnego (Szczecin) – Stargard – Pyrzyce – Myślibórz – Dębno – Kostrzyn w śladzie linii kolejowych nr 411, 422 i 410. 
Odcinek Myslibórz – Kostrzyn został zamknięty dla ruchu pasażerskiego w 1999 roku, Myślibórz – Pyrzyce w 200 roku a Stargard – Pyrzyce w 2003 roku. Przywrócenie ruchu na tych liniach zostało zapisane w dokumentach strategicznych województwa już wiele lat temu (m. in. w Strategii do 2020 roku i w związku z tym także w Planie Transportowym z 2014 roku). Jak zauważają lokalni społecznicy, stan części linii jest dobry.

  • Odbudowa i rewitalizacja linii kolejowej nr 415 umożliwiającej przywrócenie połączenia kolejowego Myślibórz – Gorzów Wlkp (odcinek przebiegający w granicach województwa zachodniopomorskiego). To odcinek, który zgłosiło też do Kolej Plus województwo lubuskie – od strony Gorzowa.
Samorząd chce zelektryfikować wszystkie linie kolejowe na Pomorzu Zachodnim

– Powyższe projekty, zgodnie z założeniami programu Kolej+ mają służyć uzupełnieniu infrastruktury na obszarach, gdzie występuje wykluczenie komunikacyjne: powiatach pyrzyckim i myśliborskim. Samorząd Województwa zgłoszone projekty – które mają przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu – traktuje jako plan minimum – podkreśla przedstawiciel urzędu. – W związku z możliwością pozyskiwania środków, które może przynieść Krajowy Program Odbudowy, pozostałe kluczowe inwestycje będę zgłaszane do realizacji w ramach tego programu – dodaje.

Zdaniem Urzędu, Krajowy Program Odbudowy powinien być kompatybilny z wymogami unijnymi, które mówią, że pieniądze te mają służyć kompleksowej przemianie w krajach UE, dużym, ambitnym projektom, które kreują postęp w danej dziedzinie. – Naszym głównym celem będzie zielone i czyste Pomorze Zachodnie. Województwo Zachodniopomorskie przygotowuje kompleksowy pakiet inwestycji dla PLK, które pozwolą zelektryfikować wszystkie linie kolejowe na Pomorzu Zachodnim (dziś ok. 40% linii jest niezelektryfikowanych), tak by transport był bardziej ekologiczny, efektywny i przyjazny dla podróżnych – zapowiada urząd.

Gmina Dobra chce SKM

Czwarty projekt w województwie złożyła gmina Dobra. To gmina wiejska, nie miejska, jednak coraz bardziej intensywnie zabudowana w wyniku suburbanizacji – 15 lat temu zamieszkiwało tu 11 tys. osób, dziś są to już 23 tys. osób. W linii prostej do centrum Szczecina jest trzynaście kilometrów. Stacja Dobra Szczecińska została otwarta w 1897 roku po wybudowaniu linii kolejowej ze Stobna Szczecińskiego do Glashütte i później Nowego Warpna. Odcinek Dobra Szczecińska – Nowe Warpno wskutek przecięcia granicą państwową rozebrano w 1945 roku, a całą linię zamknięto w 1973 roku.
 
rys. Railmap/Baza Kolejowa
Jak informuje Tomasz Kakowski z Urzędu Gminy Dobra, zgłoszony projekt "Odbudowa połączenia kolejowego do Dobrej jako element II etapu rozwoju sieci Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej" obejmuje opracowanie Studium projektowo-Technicznego oraz następnie realizację robót budowlanych. – Celem projektu jest odbudowa linii kolejowej do Dobrej (jako element II etapu rozwoju sieci Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej), która jest jedną z najszybciej rozwijających się miejscowości w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym – wyjaśnia.

– Historycznie Dobra była obsługiwana koleją z wykorzystaniem linii (Szczecin) Gumieńce – Nowe Warpno. Planuje się analizę wariantową i realizację przebiegu linii: Stobno Szczecińskie – Dołuje – Wąwelnica – Dobra o długości ok. 11,5 km. Z uwagi na zelektryfikowanie węzła szczecińskiego proponuje się budowę linii zelektryfikowanej, jednotorowej z ewentualnymi mijankami, z peronami dostosowanymi do potrzeb osób o ograniczonej mobilności o wysokości 760 mm ponad główkę szyny, dostosowanymi do taboru będącego w posiadaniu województwa zachodniopomorskiego i operującego na liniach kolejowych z i do Szczecina – dodaje przedstawiciel gminy. Projekt zakłada również elektryfikację oraz modernizację linii kolejowej między Szczecinem Gumieńce a Stobnem Szczecińskim (długość ok. 3,5 km).

Co warte podkreślenia, projekt zgłoszony przez gminę nie jest oderwany od planów zarządcy infrastruktury PKP PLK. W specyfikacji przetargu na dokumentację przedprojektową dla studium wykonalności modernizacji linii nr 408 i 409 szczecińskim węźle kolejowym inwestor przewidział potrzebę odbudowy linii nr 429 na odcinku Dołuje – Dobra i przystosowanie odcinka Stobno Szczecińskie – Dobra do obsługi ruchu aglomeracyjnego. Tego projektu nie ma jednak – póki co – w prowadzonym przez Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego projekcie SKM Szczecin.

Wszystko o Kolej Plus

Zakończył się pierwszy etap Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Do PKP Polskich Linii Kolejowych trafiło 96  wniosków ZOBACZ LISTĘ I MAPĘ

Wszystkie informacje na temat programu zebraliśmy w tym wątku. W dalszym ciągu będziemy opisywać poszczególne projekty; dotąd opisaliśmy następujące propozycje:
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5