NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Kolej Plus do Jastrzębia-Zdroju i Głubczyc

| Jakub Madrjas 01.09.2020 151

Kolej Plus do Jastrzębia-Zdroju i Głubczyc
fot. Mariuszjbie, lic. CC BY 3.0
Oprócz aż piętnastu projektów zgłoszonych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, jeden projekt do programu Kolej Plus złożyło województwo śląskie. Jednocześnie to jeden z najważniejszych projektów w programie, bo jego realizacja przywróci kolej do największego miasta pozbawionego transportu szynowego w Polsce. Również jeden projekt złożyło województwo opolskie.
Jak pisaliśmy wcześniej, województwo mazowieckie zgłosiło do PKP PLK tylko te inwestycje, które były w załączniku nr 2 do Programu Kolej Plus. Może to wynikać z tego, że z zgodnie z zasadami programu w pierwszej kolejności dofinansowanie zostanie udzielone propozycjom przedstawionym przez rząd w załączniku. Podobnie zrobiło województwo śląskie, tylko że w tym przypadku był to jeden projekt - „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami”.

Powrót Kolei do Jastrzębia-Zdroju?

Jednocześnie wydaje się, że akurat ten projekt będzie miał kluczowe znaczenie dla programu, bo 90-tysięczne Jastrzębie-Zdrój to największe miasto bez kolei w Polsce. O propozycjach i wariantach przywrócenia kolei pisaliśmy wielokrotnie w tym wątku

Jak poinformował "Rynek Kolejowy" Przemysław Żarski z urzędu marszałkowskiego, wniosek do programu został złożony w dwóch opcjach uzgodnionych wstępnie z PKP PLK: 

1. Jastrzębie-Zdrój Centrum – do linii kolejowej Jastrzębskiej Spółki Kolejowej, od Szerokiej nowym śladem wzdłuż osiedli żorskich do linii kolejowej nr 159 (włączenie na wysokości podg Ciepłownia), dalej od Żor starym śladem LK 159
2. Jastrzębie-Zdrój Centrum do starego śladu LK 159, Pawłowice, Żory i dalej starym śladem LK 159. Dopuszczono tu możliwość poprowadzenia od Żor nowym śladem i włączenie w linię kolejową nr 140 przed (do) stacji Orzesze Jaśkowice.

Województwo Śląskie jest też partnerem w projekcie pn.: „Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych”. To jeden z piętnastu projektów zgłoszonych przez Metropolię GZM, które opisaliśmy tutaj.

Opolskie też z jednym projektem

Również województwo opolskie złożyło do programu Kolej Plus jeden projekt, pod nazwą „Rewitalizacja linii kolejowych nr 177, 294 Racibórz-Racławice Śląskie”. Samorząd Województwa Opolskiego jest liderem projektu, którego koszt jest szacowany na aż 375 mln złotych. Partnerzy projektu to Powiat Głubczycki, Powiat Prudnicki, Powiat Raciborski, Gmina Baborów, Gmina Głogówek, Gmina Głubczyce, Gmina Kietrz, Gmina Pietrowice Wielkie oraz Gmina Racibórz.

Projekt obejmuje dwie linie kolejowe:
  • nr 177 Racibórz-Głubczyce: odbudowa nawierzchni torowej, przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, przystanków kolejowych, system sterowania ruchem kolejowym, długość 37,7 km, relacja: Racibórz, Racibórz Studzienna, Lekartów, Pietrowice Wielkie, Tłustomosty, Baborów, Bernacice, Głubczyce.
  • nr 294 na odcinku Głubczyce-Racławice Śląskie: odbudowa nawierzchni torowej, przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, system sterowania ruchem kolejowym, remont przystanków osobowych; długość 15,354 km; relacja: Racławice Śląskie, Ściborzyce Małe, Żabczyce ,Głubczyce Las, Głubczyce.
- Rewitalizacja tych połączy miejscowości o wielkości powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi. Głubczyce to jedyna na terenie województwa opolskiego siedziba miasta powiatowego bez dostępu do linii kolejowej. Dzięki odbudowie linii kolejowej Głubczyce uzyskają również dogodne połączenie do Katowic i Opola, a także do Raciborza, Rybnika, Gliwic i Kędzierzyna Koźla - informuje Violetta Ruszczewska, rzecznik prasowy marszałka.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5