NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Małopolska: SKA2 znów nie dla Oświęcimia

| Jakub Madrjas 08.09.2022 3,9k

Małopolska: SKA2 znów nie dla Oświęcimia
zdjęcie ilustracyjneFot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Od 1 października trasa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej SKA2 Kraków Główny – Podbory Skawińskie zostanie przedłużona. Pociągi wciąż nie dojadą jednak do Oświęcimia, a jedynie do Przeciszowa.
Przedłużenie trasy linii SKA2 do Przeciszowa od 1 października 2022 r. ogłosił uroczyście wicemarszałek Łukasz Smółka w asyście przedstawicieli gmin Skawina, Brzeźnica, Spytkowice, Zator, Przeciszów. 

Jak poinformowano, od 1 października 20 z 38 pociągów dotychczas kursujących w relacji Kraków Główny – Podbory Skawińskie będzie kursować do stacji Przeciszów. Przejazd ma trwać ok. 70 minut. Pociągi Kolei Małopolskich obsłużą na tej trasie stacje i przystanki: Zelczyna, Wielkie Drogi, Jaśkowice, Brzeźnica, Półwieś, Ryczów, Spytkowice Kępki, Spytkowice, Zator oraz Przeciszów.

Pociągi SKA2 wciąż nie dojadą do Oświęcimia. Dlaczego?

Trudno mówić o sukcesie, skoro jeszcze rok temu zapowiadano uruchomienie aż 19 par pociągów w całej relacji między Krakowem a Oświęcimiem. Warunkiem było uzyskania dofinansowania od lokalnych samorządów - co urząd marszałkowski tłumaczył rosnącymi kosztami energii czy płac. Ostatecznie porozumień nie podpisano i pociągi kończą bieg na stacji Podbory Skawińskie. Teraz wymienione wcześniej gminy dofinansują połączenie. 

Prezes Kolei Małopolskich Tomasz Warchoł informuje, że na przeszkodzie ku przedłużeniu pociągów stoją kwestie techniczne - dalej trwają tam prace PKP PLK. Dorota Szalacha z biura prasowego zarządcy infrastruktury potwierdza, że stacja Oświęcim jest w trakcie kompleksowej przebudowy w ramach modernizacji linii nr 93 Trzebinia- Oświęcim – Czechowice–Dziedzice. Ta inwestycja miała zakończyć się już w ubiegłym roku, ale nabrała co najmniej dwuletniego opóźnienia. Przepustowość linii nr 94 na odcinku Podbory Skawińskie – Oświęcim ograniczają również rozpoczęte przez Torkol roboty przy kolejnym etapie modernizacji trasy. Na horyzoncie są potencjalnie kolejne utrudnienia związane z budową nowego przystanku w Zatorze.

Wieczna przebudowa

Warto przypomnieć, że reaktywowane przez województwo małopolskie i lokalne samorządy połączenia kolejowe z Krakowa do Oświęcimia przez Spytkowice zostały zawieszone w grudniu 2016 roku; już wtedy problemem w zapewnieniu dobrej oferty były utrudnienia na torach - wówczas wynikające z budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Mimo zawieszenia połączeń, wykonane w 2017 roku przez własną spółkę PKP PLK prace (za 50 mln zł) objęły tylko wymianę torów, a nie naprawę podtorza. Wkrótce pojawiły się nowe ograniczenia prędkości i pytania o jakość wykonanych prac; do tego nie dopełniono formalności po przebudowie, przez co prędkość nie została początkowo podniesiona; wkrótce zaczęły się kolejne utrudnienia, tym razem znów od strony Krakowa

Plany powrotu połączeń powtarzane były przez samorząd w kolejnych latach, ale problemem jest albo zły stan infrastruktury, albo utrudnienia z powodu trwających prac, albo brak współfinansowania z lokalnych samorządów - a najczęściej wszystko naraz

Rozkład jazdy daleki od ideału


Rozkład linii SKA2 Kraków Główny – Przeciszów który będzie obowiązywał od 1 października można znaleźć tutaj. W informacji prasowej Kolei Małopolskich czytamy, że zaplanowany układ pociągów "zapewni dowozy i odwozy z Krakowa w szczytach przewozowych oraz najpopularniejszych godzinach rozpoczynania i kończenia pracy". Przewoźnik wyraża też nadzieję, że uwzględnienie prac remontowych w rejonie Brzeźnicy i Spytkowic w rozkładzie jazdy daje to szansę na utrzymanie stabilnej oferty również w trakcie trwania robót torowych.
W rzeczywistości w porannym rozkładzie jazdy znalazła się dwugodzinna luka w połączeniach, przez co nie będzie można dojechać do pracy w Krakowie na 9 rano. W drodze powrotnej, po południu, pociągi z Krakowa odjeżdżają o 15:09, 16:14 i dopiero o 17:58. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5