NUMER 10/2022
NUMER 10/2022
Temat numeru:
InnoTrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Co z Szybką Koleją Aglomeracyjną Kraków - Oświęcim?

| Jakub Madrjas 11.02.2022 4,9k

Co z Szybką Koleją Aglomeracyjną Kraków - Oświęcim?
fot. PKP PLK
Nie udało się na razie uruchomić połączeń z Krakowa do Oświęcimia przez linię 94. Pociągi kursują na trasie Skawina - Kraków Podgórze. Przedłużenie trasy zależy zarówno od prac PKP PLK, jak i znalezienia dodatkowego finansowania.
W grudniu, po wykonaniu przez PLK zasadniczych prac wartych 250 mln złotych, na linię nr 94 między Krakowem i Oświęcimiem, przez Brzeźnicę i Spytkowice wróciły pociągi. W październiku Departament Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego informował, że przywróconych zostanie aż 19 par pociągów obsługiwanych przez Koleje Małopolskie w ramach trasy kolejowej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA4).

Pociągi wróciły, choć jeszcze nie na całą trasę

Już wtedy samorząd zastrzegał, że ostateczny kształt oferty przewozowej nie został zatwierdzony, bo potrzebuje wsparcia lokalnych samorządów. I ostatecznie pociągi wróciły tylko na odcinek do Skawiny. Do tego nie dojeżdżają do Krakowa Głównego ze względu na brak przepustowości podczas wciąż trwającej modernizacji magistrali E30, tylko kończą bieg na przystanku osobowym w Krakowie Podgórzu. 

Prezes Kolei Małopolskich Tomasz Warchoł podkreśla, że to lepsze rozwiązanie niż brak pociągów, bo przystanek stanowi spory węzeł komunikacyjny. - Modernizacja na razie jest zrobiona do Podborów Skawińskich i staramy się o zgodę na kursowanie od marca właśnie tam - tłumaczy.

Warto dodać, że Koleje Małopolskie uruchomiły też w grudniu inną nową trasę, z Krakowa Głównego przez Trzebinię i Chrzanów do Oświęcimia.

Kiedy SKA dojedzie do Oświęcimia?

Warchoł zaznacza, że docelowo SKA będzie docierać do Oświęcimia również po linii nr 94 - dlatego przewoźnik rozwija tam bocznicę pod punkt obsługi taboru. - To oczywiste, że chcielibyśmy osiągnąć więcej, ale budowa oferty to proces i wsparcie od Marszałka jest duże - tłumaczy. Warunkiem dobrej oferty jest jednak wsparcie finansowe lokalnych samorządów. - Nie interesuje nas uruchamianie kilku par w dobie, bo to nie ma sensu - podkreśla Tomasz Warchoł.

Radio Tok FM zwróciło uwagę, że mieszkańcy Oświęcimia i miejscowości położonych przy linii nr 94 mogą czuć się oszukani, bo na przystankach wisiały w grudniu rozkłady jazdy zapowiadające pociągi do Krakowa. - Województwo małopolskie musi dbać o zabezpieczenie finansowe funkcjonowania tych linii. W związku ze wzrostem kosztów utrzymania, wzrostem cen energii, rzeczywiście nie wszystkie planowane trasy zostały uruchomione - powiedział radiu Dawid Gleń, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

- Mamy mnóstwo sygnałów od rozczarowanych mieszkańców Jaśkowic, Radziszowa, Zelczyny i samej Skawiny, którzy codziennie dojeżdżają do pracy w Krakowie. Dostaliśmy kilkanaście pism od osób, które bardzo liczyły na ten transport - powiedział radiu Norbert Rzepisko, burmistrz gminy Skawina dodając, że gmina przygotowywała się do powrotu pociągów od siedmiu lat, budując perony i parkingi. Pociągi dojeżdżają do tej gminy, ale tylko do stacji Skawina, bez obsługi stacji Skawina Zachodnia i Podbory Skawińskie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2022
NUMER 10/2022
W najnowszym numerze naszego miesięcznika podsumowujemy targi Innotrans 2022, które na pewno zapadną całej branży w pamięć. Oprócz tego dużo piszemy o logistyce na szlakach do Ukrainy i przyszłości branży kolejowej i budowlanej. Piszemy też o systemie, który zmieni zarządzanie przepustowością na kolei... i o tym jak tę przepustowość na polskich torach likwidowano w ostatnich 30 latach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5