NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Kolej Plus w Polsce Wschodniej

| Jakub Madrjas 28.08.2020 74

Kolej Plus w Polsce Wschodniej
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Znamy już wszystkie projekty, zgłoszone do programu Kolej Plus przez województwa zaliczające się do Polski Wschodniej. Pięć projektów zgłosiło do programu Kolej Plus województwo Lubelskie - dwa z nich dotyczą budowy nowych linii kolejowych. 
Kontynuujemy opis projektów zgłoszonych do programu Kolej Plus. Jak już pisaliśmy, na Podkarpaciu zgłoszono aż dziesięć projektów. Pozostałe województwa zaliczające się do Polski Wschodniej nie były aż tak płodne. Oto ich propozycje.

Lubelskie chce dwóch nowych linii, łącznicy, rewitalizacji i jednej elektryfikacji 

Województwo Lubelskie zgłosiło do programu Kolej Plus pięć projektów:

  • Budowa linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski - Biłgoraj wraz z poprawą dostępności do transportu kolejowego w m. Kraśnik
Jak tłumaczy samorząd, celem projektu jest budowa nowej linii kolejowej na odcinku Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj oraz dobudowa brakującego odcinka linii kolejowej w pobliżu sieci osadniczej miasta Kraśnik. Efektem realizacji projektu będzie skrócenie czasu przejazdu pociągiem z Biłgoraja do Lublina. Obecnie na tej trasie nie funkcjonuje bezpośrednie połączenie kolejowe. Więcej na temat tego projektu pisaliśmy tutaj.

  •  Prace na liniach kolejowych 69 i 72 na odc. Rejowiec - Zawada - Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada
Jak czytamy, modernizacja linii kolejowych nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek pozwoli na poprawę parametrów tych linii, a co za tym idzie zwiększenie przepustowości i skrócenie czasu przejazdu pociągów. Dodatkowe skrócenie czasu przejazdu nastąpi w wyniku realizacji łącznicy omijającej stację Zawada, co pozwoli na eliminację zmiany kierunku jazdy pociągu. Ponadto poprawiony zostanie standard obsługi pasażerów dzięki modernizacji infrastruktury związanej z obsługą podróżnych, w tym niepełnosprawnych. Przypomnijmy, że to niezrealizowany projekt z listy rezerowej Regionalnego Programu Operacyjnego województwa.

  • Rewitalizacja połączenia Chełm - Włodawa wraz poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa
Realizacja projektu zdaniem UM przyczyni się do usprawnienia połączenia kolejowego z miastem Włodawa. Obecna stacja „Włodawa” położona jest poza jego obszarem w związku z czym nie jest wykorzystywana w regularnym ruchu pasażerskim. Budowa brakującego odcinka, przybliżającego kolej do centrum Włodawy pozwoli na lepsze wykorzystanie istniejącej linii nr 81 poprzez zwiększenie dostępności transportu kolejowego na obszarach powiatów włodawskiego i chełmskiego. Przewidywana jest także budowa kilku nowych przystanków na dotychczasowym odcinku linii nr 81. Informacje o tym projekcie można znaleźć tutaj.

  • Elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków - Lublin
To projekt na linii modernizowanej fragmentami od kilku lat. Elektryfikacja linii kolejowej została wpisana do przeanalizowania w ramach wykonania koncepcji Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. Jak pisze samorząd, elektryfikacja linii nr 30 pozwoli na wykorzystanie trakcji elektrycznej w przejazdach najkrótszą trasą z Łukowa do Lublina. Ponadto poprawi się przepustowość ciągu komunikacyjnego Łuków – Radzyń Podlaski – Parczew – Lubartów – Lublin, co umożliwi uruchomienie połączeń wojewódzkich na tym odcinku. Przewidywana jest także budowa i odbudowa kilku przystanków zwiększających dostępność do transportu kolejowego, szczególnie na odcinku Łuków – Parczew - dodaje UM. Mimo to, raczej nie należy się spodziewać realizacji tego projektu akurat z tego programu.

  •  Utworzenie połączenia kolejowego Lublin - Łęczna /LW Bogdanka
Jak wyjaśnia UM, zasadniczym celem projektu budowa nowej linii kolejowej zapewniającej połączenie Łęcznej z Lublinem oraz budowa odcinka Łęczna - LW Bogdanka, który umożliwi jego wykorzystanie w dowozach pracowników do pracy w kopalni węgla oraz projektowanej elektrowni w technologii IGCC. Nowa linia kolejowa będzie służyć także przewozom towarowym na potrzeby zakładów zlokalizowanych w jej sąsiedztwie. O tym projekcie również pisaliśmy już szerzej

Warmińsko-mazurskie chce zbudować... wiadukt samochodowy

Województwo Warmińsko-Mazurskie przesłało do PKP Polskie Linie Kolejowe formularze zgłoszenia czterech projektów. Jak już informowaliśmy, są to modernizacje trzech linii kolejowych: nr 223 Czerwonka – Biskupiec – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz, nr 041 Gołdap – Olecko – Ełk oraz nr 035 Ostrołęka – Chorzele – Wielbark – Szczytno (odcinek na terenie województwa warmińsko-mazurskiego). Oprócz tego zgłoszono budowę... wiaduktu nad torami na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 16 z linią kolejową nr 9 (E65) pomiędzy Iławą i miejscowością Stradomno.

- Rekomendacja zgłoszonych inwestycji uwarunkowana była przede wszystkim stanowiskiem lokalnych samorządów, możliwościami finansowymi samorządu województwa pozwalającymi na współfinansowanie wkładu własnego oraz realnymi możliwościami finansowania przez samorząd województwa przyszłej rekompensaty dla operatora z tytułu uruchomienia na tych liniach pociągów - mówi "RK" marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin.

Jak dodaje, realizacja zgłoszonych projektów umożliwi rozszerzenie oferty przewozowej na odcinkach, na których od lat nie odbywa się ruch pasażerski. - Mieszkańcom zapewni dojazd do pracy czy szkoły, a turystom możliwość przemieszczania między miejscami wypoczynku, np. w przypadku linii kolejowa nr 223. Każdy z projektów przyczyni się do zrównoważonego rozwoju transportu kolejowego na terenie województwa warmińsko-mazurskiego - zapewnia.

Świętokrzyskie z jednym, ale ważnym projektem 

Nie ma niespodzianek jeśli chodzi o województwo Podlaskie. Jak już informowaliśmy, zgłoszono elektryfikację linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikację i odbudowę infrastruktury obsługi pasażerskiej na linii nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy. To kolejne projekty, które nie zostały zrealizowane w ramach obecnej perspektywy finansowej UE. 

Samorząd Województwa Świętokrzyskiego złożył do PLK tylko jeden projekt, za to bardzo istotny. W porozumieniu z samorządem Województwa Łódzkiego zaproponowano modernizację i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna”. W ramach Programu oba samorządy planują pozyskanie Studium projektowo-technicznego wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi umożliwiającymi późniejszą realizację robót budowlanych. O szczegółach tych planów piszemy tutaj.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5