NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Nowa linia kolejowa Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj w ramach Kolej Plus?

| Michał Szymajda 08.07.2020 29

Nowa linia kolejowa Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj w ramach Kolej Plus?
Fot. jar (2019), zdjęcie ilustracyjne
Samorządowcy z południa województwa lubelskiego podpisali porozumienie, w ramach którego mają współpracować i w przyszłości dołożyć się do budowy linii kolejowej od Szastarki przez Janów Lubelski do Biłgoraja.
Porozumienie zostało podpisane 4 lipca, jednak pierwszy krok został wykonany kilka tygodni temu przez urząd marszałkowski. W koncepcji programowo-przestrzennej dla przyszłej Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej znalazł się już pomysł budowy kolei i PKP PLK będzie planowała siatkę połączeń już z uwzględnieniem nowej linii do 12-tysięcznego Janowa.

– Od Szastarki do Janowa Lubelskiego (…) trzeba zbudować 18 kilometrów torów. To wpłynie na rozwój gospodarczy tej części regionu. Nadleśnictwo Janów Lubelski to wielki producent drewna, które przewożone jest TIR-ami po drogach lokalnych, gminnych i powiatowych. Jest szansa na to, żeby te samochody ciężarowe nie niszczyły dróg, a ten transport można przerzucić na tory – powiedział Tomasz Gontarz zastępca dyrektora w biurze ministra infrastruktury. Pomysł ma poparcie lokalnych samorządowców.

– Młodzi ludzie uciekają z Janowa Lubelskiego, ponieważ nie mają pracy. Żeby tworzyć te miejsca pracy, musimy mieć ofertę dla przedsiębiorców. Wszystko po to, żeby chcieli posadawiać tutaj swoje firmy. Kolej jest takim elementem, który nas na pewno wzmocni w tej ofercie – powiedział starosta janowski Artur Pizoń.

Kolej ma być od Janowa Lubelskiego dociągnięta także na południowy wschód – do Biłgoraja. Tutaj potrzeba będzie budowy około 38 kilometrów nowej linii. Biłgoraj zyskałby wówczas nowe, szybsze połączenie z Lublinem. Cała linia ma być jednotorowa, zelektryfikowana, z możliwością jazdy po niej z prędkością 120 km/h.

Szacuje się, że budowa odcinka od Szastarki do Janowa Lubelskiego będzie kosztować około 300-400 mln złotych, a całej linii do Biłgoraja – około miliarda złotych. Inwestycja ma powstać w ramach programu Kolej Plus. Samorządowcy, zgodnie z zapisami programu, będą musieli znaleźć na nią w swoich budżetach około 15% wartości całej inwestycji.

Historycznie Janów Lubelski nie miał dostępu do kolei. Od lat 40. przez kompleks Lasów Janowskich przebiegała natomiast linia kolejowa, którą głównie transportowano drzewo. Została zlikwidowana w połowie lat 80. Dziś w Janowie istnieje skansen tej kolei.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5