NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Jest przetarg na koncepcję Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej

| inf. pras. oprac. jm 06.07.2020 47

Jest przetarg na koncepcję Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
PKP Polskie Linie Kolejowe  ogłosiły przetarg na wybór wykonawcy koncepcji Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. To kolejny krok w tym kierunku, po podpisaniu w ubiegłym miesiącu porozumienia z samorządem Województwa Lubelskiego.
Zgodnie z podpisanym 13 czerwca 2020 r. porozumieniem z Zarządem Województwa Lubelskiego, PLK zobowiązały się przeprowadzić przetarg na wybór wykonawcy koncepcji programowo-przestrzennej oraz nadzoru  nad powstaniem Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. Stało się to dość szybko - postępowanie ogłoszono 3 lipca. – Dotrzymujemy słowa. W połowie czerwca podpisano porozumienie w sprawie Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej, a już z początkiem lipca ogłoszono przetarg na wykonanie jej koncepcji. Mieszkańcy województwa lubelskiego zasługują na bardzo dobry transport zbiorowy i nowoczesną infrastrukturę kolejową. Transport kolejowy jest najbardziej ekologicznym środkiem lokomocji i jego rozwój na Lubelszczyźnie jest bardzo pożądany – powiedział w Lublinie Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Chcemy, żeby mieszkańcy województwa lubelskiego zyskali lepsze możliwości podróży w regionie. Procedura przetargowa rozpoczęła się bardzo szybko. Dzięki LKA powstaną nowe przystanki i linie kolejowe, a mieszkańcy będą mogli szybko i komfortowo podróżować, a to korzystnie zmieni warunki życia – dodał Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Najważniejsze miasta województwa


Jak czytamy w komunikacie, koncepcja pozwoli wskazać kierunki rozbudowy linii kolejowych na terenie województwa lubelskiego, w tym na obszarze aglomeracji lubelskiej. LKA ma umożliwiać szybki i sprawny dojazd do stolicy województwa m.in. z Puław, Parczewa, Chełma i Kraśnika. Łatwiejsze będą codzienne podróże do szkoły i pracy. Wśród założeń jest m.in. modernizacja istniejących i budowa nowych przystanków kolejowych. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania. Będzie też lepsza integracja z innymi środkami transportu, dzięki planowanym węzłom przesiadkowym.

W ramach koncepcji dokładnie przeanalizowany zostanie obszar, jaki obejmować będzie Lubelska Kolej Aglomeracyjna. Zbadana zostanie też możliwość budowy nowych linii kolejowych z Szastarki przez Janów Lubelski do Biłgoraja oraz z Lublina do Łęcznej. Rozważona zostanie elektryfikacja odcinka Lublin – Łuków, a także budowa nowej łącznicy do Lotniska Lublin od strony Chełma.

Połowę kosztów pokryje samorząd


Opracowanie koncepcji planowane jest w latach 2020-2021. Jej koszt szacowany jest na ok. 400 tys. zł. Województwo Lubelskie zobowiązało się pokryć połowę kosztów opracowania, a pozostałą część sfinansują PKP Polskie Linie Kolejowe. Powstanie koncepcji umożliwi opracowanie studium wykonalności, które określi szczegółowy zakres prac.

Założenia Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej opisywaliśmy szerzej przed dwoma laty. Pomysł pojawił się (ponownie) w debacie publicznej na fali trwającej wówczas kampanii przed wyborami samorządowymi. Przedsięwzięcie ma polegać na budowie nowych przystanków kolejowych (Lublin Rury, Lublin Marko, Lublin Grygowej, Marynin) oraz dwóch krótkich linii: odnogi do dzielnicy przemysłowej w Kraśniku i łącznicy między liniami 7 i 68, przeznaczonej do przekierowania części ruchu towarowego poza główną stację w Lublinie. Przewidziano też odtworzenie zlikwidowanego stosunkowo niedawno przystanku Lublin Zalew na linii 68. Pociągi LKA mają kursować na trasach Puławy – Świdnik (Port Lotniczy Lublin) i Lubartów – Kraśnik Fabryczny.

Wartość realizacji, wraz z opracowaniem dokumentacji przedprojektowej, szacowano wówczas na ponad 90 mln zł (w tym ponad połowę miałaby pochłonąć budowa wspomnianych nowych odcinków). W dalszych planach jest budowa drugiego toru na linii 68 i modernizacja wraz z elektryfikacją linii 30 do Łukowa. Prace budowlane będą mogły zostać wykonane w przyszłej unijnej perspektywie budżetowej (2021-2027).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5