NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Aż 10 projektów i nowa linia kolejowa w Kolej Plus na Podkarpaciu [lista]

| Jakub Madrjas 27.08.2020 168

Aż 10 projektów i nowa linia kolejowa w Kolej Plus na Podkarpaciu [lista]
Fot. Krzysztof D.
Wczoraj (26 sierpnia) PKP PLK zakończyła przyjmowanie projektów do programu Kolej Plus. Na portalu "Rynku Kolejowego" będziemy umawiać złożone propozycje. Aż dziesięć wniosków złożono na Podkarpaciu.
Do 26 sierpnia jednostki samorządu terytorialnego mogły składać do PKP Polskich Linii Kolejowych, wnioski do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Dzięki realizacji Programu wartego 5,6 mld zł, możliwe ma być m. in. przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei. 

Zero projektów na Pomorzu, dziesięć na Podkarpaciu

Nie wiemy jeszcze, ile wniosków wpłynęło. Przed tygodniem było ich zaledwie sześć, wczoraj w ciągu dnia informowano o 30 wnioskach. W związku z tym zwróciliśmy się do samorządów wojewódzkich jako organizatorów transportu z prośbą o przedstawienie listy projektów, które zostały złożone. Wiemy już, że ani jednego wniosku nie złożono na Pomorzu - urząd marszałkowski nie podał dlaczego, ale przedstawił obszerną listę inwestycji kolejowych, które były i są realizowane na jego terenie z innych źródeł. Z kolei województwo dolnośląskie już przestawiło swoją listę, na której jest kilka ciekawych propozycji.

Jako pierwsze na pytania "Rynku Kolejowego" odpowiedziało województwo podkarpackie, które złożyło aż dziesięć wniosków: 

1. Budowa dodatkowych przystanków kolejowych na linii l-91 w miejscowości Zawada koło Dębicy, Gorliczyna koło Przeworska, Przemyśl (Przemyśl Catorama), oraz zmiana lokalizacji przystanku w Hurko wraz z budowa dodatkowego przystanku kolejowego w Medyce (naprzeciw pieszego przejścia granicznego).
2. Budowa dodatkowego przystanku kolejowego na linii l-108 Jasło-Nowy Zagórz w miejscowości Brzezówka oraz Jasło Sobniów.
3. Budowa dodatkowych przystanków kolejowych na linii l-25 Padew-Mielec-Dębica w zakresie zgłaszanym przez lokalne JST (,Mielec w obrębie ul. Inwestorów, Mielec Strefa Przemysłowa EURO PARK, Przecław).
4. Budowa dodatkowych przystanków kolejowych w zakresie linii nr 74 w miejscowościach Sobów Osiedle i Kępie Zaleszańskie oraz Wielowieś.
5. Budowa dodatkowego przystanku kolejowego na linii l-106 w miejscowości Strzyżów (Strzyżów Zachodni).
6. Budowa dodatkowego przystanku w rejonie Tarnobrzega – Jezioro.
7. Rewitalizacja linii kolejowej nr 107 Nowy Zagórz – Łupków.
8. Budowa nowej linii kolejowej nr 166 Dębica – Jasło.
9. Rewitalizacja linii kolejowej nr 79 Padew – Wola Baranowska.
10. Rewitalizacja linii kolejowej 101 Munina – Hrebenne.

Nowe przystanki, trzy rewitalizacje i jedna nowa linia kolejowa


Warto zauważyć, że większość zaproponowanych projektów dotyczy budowy przystanków kolejowych, co powinno być stosunkowo proste w realizacji. O projekcie rewitalizacji projekt modernizacji bieszczadzkiej linii Nowy Zagórz – Łupków pisaliśmy tutaj, z kolei linia nr 101 przebiegająca przy granicy państwa z Ukrainą, była w tym roku częściowo naprawiana. Rewitalizacja linii kolejowej nr 79 Padew - Wola Baranowska była projektem rezerwowym w Krajowym Programie Kolejowym, który nie został zrealizowany. O budowie nowej linii kolejowej Dębica - Jasło pisaliśmy już w 2017 roku. Numer 166 został dla niej oficjalnie nadany w rozporządzeniu w sprawie „szprych" CPK , ale sama linia Dębica - Jasło nie wchodzi w skład tego programu.

- W opinii Województwa Podkarpackiego zaproponowane inwestycje wpiszą się w cel programu i będą służyły rozwojowi transportu kolejowego oraz polepszeniu oferty przewozowej w ruchu kolejowym. Ostateczna lista inwestycji jakie będą ujęte w Programie nie jest jeszcze znana - zaznaczył Tomasz Leyko, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego. Przypomnijmy, że zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do etapu drugiego. W etapie drugim samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.

Inwestycje będą mogły być sfinansowane w 85 proc. ze środków Programu, a w 15 proc. ze środków pochodzących z samorządów. Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Podkarpackie (590)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Podkarpackie (590)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5