szukaj
Śledź nas:

Trzeci odcinek Rail Baltiki praktycznie bez szans. Dofinansowanie zwrócą... wykonawcy?

| Jakub Madrjas 14.08.2018 49

Trzeci odcinek Rail Baltiki praktycznie bez szans. Dofinansowanie zwrócą... wykonawcy?
fot. PKP PLK
Trwa przetarg na wybór wykonawcy prac na odcinku Rail Baltiki Czyżew – Białystok. Wykonawcy uważają, że PLK zapisami przetargowymi chce na nich przerzucić ryzyko utraty środków unijnych. Sprawa trafi do KIO.
Modernizacja linii Rail Baltica pomiędzy Sadownem a Baiłymstokiem ma zostać dofinansowana z mechanizmu CEF. To oznacza, że musi się zakończyć już w 2020 roku. To wielkie ryzyko szczególnie dla odcinka Czyżew – Białystok, na którym, podobnie jak dla linii E59 Poznań – Szczecin, nie wybrano nawet wykonawcy. 

Już w styczniu tego roku Ministerstwo Infrastruktury przyznało, że terminy realizacji trzech dużych projektów PKP PLK są zagrożone. Nie wymieniono wśród nich prac na linii E75 Rail Baltika. Tymczasem z dwóch odcinków skierowanych do CEF, tylko na odcinku Sadowne – Czyżew realizowane są prace. Realizacja kontraktu przewidziana jest do września 2019 roku. Opóźnione względem tej inwestycji jest przygotowanie objazdów.

Decyzję środowiskową na prace na odcinku Czyżew – Białystok otrzymano w maju, a przetarg ogłoszono dopiero w tym miesiącu, ale w opcji podstawowej znalazł się wyłącznie odcinek od Czyżewa (km 107,260, czyli w zasadzie 4 kilometry na zachód od stacji Czyżew) do Łap (km. 151,900) i to bez stacji Łapy. Wcześniej PLK próbowała wyprzedzająco kupić materiały potrzebne do modernizacji – ale to się nie udało.

Nie do zrealizowania

Jak donosi "Puls Biznesu", Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZPB) zaskarżył przetarg w Krajowej Izbie Odwoławczej. – PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) oczekują, że wykonawcy zrealizują ten kontrakt w 17 miesięcy. Uważamy, że to niemożliwe, zwłaszcza obecnie, kiedy na budowach brakuje pracowników i są trudności z dowożeniem materiałów budowlanych – mówi Rafał Bałdys-Rembowski, wiceprezes PZPB. Chodzi o wspomniane zamówienie podstawowe, warte ok. 1 mld złotych.

PZPB zwraca jednak uwagę, że w dokumentacji przetargowej nie określono precyzyjnie, kiedy i w jakim zakresie inwestor może skorzystać z opcji. Budowlańcy uważają więc, że nie można wiarygodnie wycenić prac. Szacują też, że gdyby wykonawca realizował tylko zamówienie podstawowe, musiałby miesięcznie wykonywać roboty za 61 mln zł netto. Jeśli w momencie podpisania umowy PKP PLK od razu skorzystają z opcji, ta wartość wzrośnie do 134 mln zł. Firmy budowlane nie mają potencjału umożliwiającego wykonanie prac w takim zakresie. PZPB przeanalizował realizowane ostatnio kontrakty i wyliczył, że średni „przerób” na budowie sięga 11-35 mln zł netto miesięcznie.

Wykonawcy zapłacą za straconą dotację?


– Jeśli wykonawca nie zrealizuje kontraktu w terminie, będzie musiał zapłacić karę, czyli m.in. pokryć koszty utraconego dofinansowania – mówi Rafał Bałdys-Rembowski. Jak zauważa gazeta, w przetargu dodatkowo zapisano że PLK może również zażądać zwrotu utraconej dotacji w sądzie. – Może się okazać, że w przetargu nikt nie wystartuje albo wartość ofert będzie znacznie przekraczać kosztorys. Niestety ostatnio w przetargach PKP PLK jedno i drugie coraz częściej się zdarza. Spółka próbuje przerzucać ryzyko na wykonawców, zamiast szybciej ogłaszać przetargi i sprawniej wyłaniać zwycięzców – komentuje w "PB" Jakub Majewski, prezes Fundacji Pro Kolej.

Prezes PLK Ireneusz Merchel zapowiada, że możliwe będzie podniesienie prędkości na Rail Baltice do 200 km/h w ciągu dekady.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2018
NUMER 11/2018
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS