Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku 18 maja 2018 r. wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia modernizacji linii E75 Rail Baltica na odcinku Czyżew – Białystok. W ramach zaplanowanych prac przebudowany zostanie odcinek linii kolejowej o długości ponad 71 km. 
Jak informuje RDOŚ w Białymstoku, planowane przedsięwzięcie polega na pracach na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok od km 107,260 do km 178,500 wraz z dostosowaniem infrastruktury towarzyszącej w obrębie odcinków stacyjnych stacji: Czyżew, Szepietowo, Łapy, Białystok oraz posterunek odgałęźny: Racibory i Turczyn. Ponadto przewiduje się oprócz przebudowy torów linii nr 6 przebudowę torów stacyjnych. W obrębie węzła kolejowego stacji Białystok w ramach przebudowy torów stacyjnych wchodzą odcinki linii nr 32, 37, 38, 515, 516 oraz 836, zaś w obrębie stacji Łapy – odcinek linii nr 36.
Przedsięwzięcie będzie realizowane na terenach zamkniętych PKP, dlatego też, zgodnie z obowiązującymi przepisami, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla całego przedsięwzięcia wydaje regionalny dyrektor ochrony środowiska. Długość odcinka linii E75 Czyżew – Białystok, przewidzianego do przebudowy, wynosi 71,240 km. Jak zapewniał wcześniej Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK, modernizacja Rail Baltiki na odcinku Czyżew – Białystok 
jest już projektowana w takiej geometrii, aby można było na niej osiągnąć prędkość do 200 km/h w przyszłości.
W zakres prac planowanych do wykonania wchodzą m.in.: roboty torowe nawierzchniowe, podtorowe i odwodnieniowe; roboty drogowe związane z przebudową przejazdów i obiektów inżynieryjnych; przebudowa peronów z wyposażeniem; roboty telekomunikacyjne; sieć trakcyjna, zasilanie trakcji i zasilanie nietrakcyjne; obiekty inżynieryjne; budynki sterowania ruchem kolejowym z instalacjami; urządzenia sterowania ruchem kolejowym; pomiary geodezyjne i inne roboty towarzyszące; usunięcie kolizji z infrastrukturą podziemną; budowa/przebudowa dróg oraz miejsc postojowych.
Aktualnie na linii Rail Baltica trwają prace 
pomiędzy Sadownem a Czyżewem. Wciąż 
nie zakończono przygotowywania jednej z tras objazdowych dla tego odcinka, przez Ostrołękę. Warto przypomnieć, że z planowanego przetargu na prace od stacji Czyżew do Białegostoku PLK chciała wyłączyć zakup materiałów, ale wszystkie trzy ogłoszone postępowania na materiały 
zostały unieważnione.
Jeśli chodzi o kolejne odcinki, to w grudniu PKP PLK 
podpisały umowę na opracowanie dokumentacji modernizacji trasy Białystok – Ełk oraz na 
opracowanie studium wykonalności modernizacji odcinka Ełk – Olecko – Suwałki – Trakiszki. Informacje o modernizacji Rail Baltiki można sprawdzić 
w tym wątku.