Partnerzy serwisu:
Biznes

RegioJet weźmie udział w przetargach PSC po 2030 roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
29-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
RegioJet weźmie udział w przetargach PSC po 2030 roku
fot. Daniel SiwakWłaściciel RegioJet Radim Jančura (po lewo) i country manager w Polsce Michał Plaza
Czeski przewoźnik autobusowo-kolejowy nie zamierza poprzestać na prowadzeniu działalności w Polsce w ramach tzw. otwartego dostępu. RegioJet widzi się na naszych torach także po zliberalizowaniu rynku przewozów pasażerskich.

Liberalizacja rynku przewozów kolejowych w Polsce zbliża się wielkimi krokami. Zarówno Ministerstwo Infrastruktury (z pomocą Centrum Unijnych Projektów Transportowych), jak i urzędu marszałkowskie, nie będą mogły zlecać kursów swoim przewoźnikom. Od rozkładu jazdy 2030/2031 na tory wyjadą przewoźnicy wybrani w przetargach.

RegioJet zainteresowany dotowanymi przewozami

Chociaż RegioJet jeszcze nie dał się na dobre poznać polskim pasażerom, to już deklaruje, że chce pozostać na polskim rynku przewozowym na dłużej. – W 2030 roku państwo wiedzą, że kończy się obecna umowa na połączenia dalekobieżne. W przyszłości wraz z rozwojem, RegioJet również będzie zainteresowany udziałem w tamtych przetargach – powiedział Michał Plaza, country manager RegioJet w Polsce.

Fot. Łukasz Malinowski | Pociąg RegioJet na stacji Kraków Główny

Naturalnie jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o konkretnych trasach. Nie wiadomo bowiem jaki kształt przyjmie resort infrastruktury przy organizacji przetargów na dotowane przewozy kolejowe – jedno duże postępowanie podzielone na zadania czy kilka mniejszych tzw. pakietów tras.

Brak ogłoszenia przetargów opóźni zakup nowego taboru


Przewoźnik zwraca uwagę na jeden z aspektów, który dotyczyć będzie de facto każdego oferenta startującego w przetargach na przewozy kolejowe – regionalne czy dalekobieżne. Mowa jest tutaj o taborze, a szczególnie o nowych pociągach, które trzeba wykonać na indywidualne zamówienie.

– Jeżeli będzie wola organizatora transportu, żeby w ramach przetargu jeździły nowe pociągi to RegioJet oczywiście ta podejmie się takiego wyzwania. Jednak należy pamiętać, że musielibyśmy mieć minimum trzy lata na wyprodukowanie – zaznacza przedstawiciel RJ. – Stąd procedura [przetargowa] musiałaby się mniej więcej rozpoczynać już w tym momencie. Inaczej nikt nie wyprodukuje nowych pociągów w tym terminie.

Tutaj jako przykład można podać kontrakt z bydgoską Pesą. RJ wygrało przetarg Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej na przewozy Praha – Havlíčkův Brod – Jihlava/Brno (linia R9). Na potrzeby 15-letniego kontraktu wiosną 2023 roku przewoźnik zamówił w bydgoskiej Pesie 18 pociągów: 11 czteroczłonowych – o długości 105 metrów oraz 7 pociągów trójczłonowych – o długości 79 metrów. Mają wyjechać na tamtejsze tory w grudniu przyszłego roku.

Rozwój RegioJet w Polsce – od dwóch do pięćdziesięciu kursów

– Trzeba mierzyć siły na zamiary, chcemy rozwijać się stopniowo. Tym niemniej trzeba przyznać, że jest to ambitny plan. To, co inni przewoźnicy budowali lata, my musimy zbudować w sumie w przeciągu roku czy dwóch – zaznacza country manager RegioJet w Polsce Michał Plaza.

Bieżąca historia RegioJet w Polsce zaczęła się de facto 18 września tego roku. Wówczas o godz. 8:49 ze stacji Kraków Główny do Warszawy Wschodniej wyjechał pierwszy krajowy pociąg tego niezależnego przewoźnika kolejowego. Wiadomo było, o czym też informował sam RJ, że jest to pilotażowe połączenie z mało korzystnym rozkładem jazdy.

Materiały RegioJet | Mapa połączeń RegioJet, które mają wystartować w grudniu 2026 roku

Pilotażowy przewóz na szerszą skalę ruszy wraz z coroczną grudniową zmianą rozkładu jazdy na kolei. Od 15 grudnia br. na krajowych szlakach RegioJet będzie realizował 30 kursów dziennie na trasach: Warszawa – Poznań, Kraków – Warszawa – Gdynia, Kraków – Warszawa oraz Warszawa – Ostrawa – Praga. Sprzedaż biletów na te połączenia ma ruszyć od 4 listopada.

Kolejne rozszerzenie siatki połączeń RJ ma nastąpić od 13 grudnia 2026 roku. Wówczas w planach miałoby być już 50 kursów dziennie oraz kolejne nowe trasy. Pośród nich mamy m.in. Warszawa – Poznań – Wrocław, Warszawa – Katowice – Gliwice, Kraków – Warszawa – Gdańsk – Gdynia czy Warszawa – Poznań – Berlin. Przejazdy byłoby realizowane już nie dziesięcioma, a dwudziestoma składami.

Docelowo przewoźnik chce mieć własne zaplecze techniczne w Warszawie, na które chciałby wydać 20 mln złotych.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lubelskie: Niepewne losy łącznicy na lotnisko

Infrastruktura

Lubelskie: Niepewne losy łącznicy na lotnisko

Roman Czubiński 21 października 2025

Sejm za kaskami i młodszymi kierowcami. Co to oznacza dla mobilności publicznej?

Prawo i polityka

Boroń (CARGOUNIT): Liberalizacja napędza rynek najmu lokomotyw

Tabor i technika

Boroń (CARGOUNIT): Liberalizacja napędza rynek najmu lokomotyw

Łukasz Malinowski 20 października 2025

Hiszpania. Liberalizacja kolei przyciąga pasażerów, ale powoduje straty

Pasażer

Czarne chmury nad pociągami nocnymi w Szwecji?

Biznes

Czarne chmury nad pociągami nocnymi w Szwecji?

Mikołaj Kobryński 18 października 2025

Zobacz również:

Lubelskie: Niepewne losy łącznicy na lotnisko

Infrastruktura

Lubelskie: Niepewne losy łącznicy na lotnisko

Roman Czubiński 21 października 2025

Sejm za kaskami i młodszymi kierowcami. Co to oznacza dla mobilności publicznej?

Prawo i polityka

Boroń (CARGOUNIT): Liberalizacja napędza rynek najmu lokomotyw

Tabor i technika

Boroń (CARGOUNIT): Liberalizacja napędza rynek najmu lokomotyw

Łukasz Malinowski 20 października 2025

Hiszpania. Liberalizacja kolei przyciąga pasażerów, ale powoduje straty

Pasażer

Czarne chmury nad pociągami nocnymi w Szwecji?

Biznes

Czarne chmury nad pociągami nocnymi w Szwecji?

Mikołaj Kobryński 18 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij