Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pesa zbuduje pociągi dużych prędkości dla czeskiego RegioJet!

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
25-03-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pesa zbuduje pociągi dużych prędkości dla czeskiego RegioJet!
Graf. PesaPesa zbuduje dla RegioJet pojazd na 200 km/h
Bydgoska Pesa zbuduje elektryczne zespoły trakcyjne zdolne kursować z prędkością 200 km/h! Będą to pierwsze pasażerskie pojazdy dużych prędko-ści, które wyprodukuje polska firma. Zamówienie pochodzi ze zliberalizowanego rynku czeskiego, gdzie RegioJet wygrał zorganizowany przez państwo przetarg.

23 marca 2023 dowiedzieliśmy się, że ostatecznie to RegioJet, prywatny czeski przewoźnik, otrzymał kontrakt na 15-letnie wykonywanie przewozów na trasie Praga - Havlíčkův Brod – Brno z odgałęzieniem do Igławy (Jihlava). Trasa przez Havlíčkův Brod (południowa) jest alternatywną wobec linii przez Czeską Trzebową. O ile linia na trasie przez Trzebową tylko część pociągów jest dotowana przez państwo, o tyle trasa południowa – ze względu na niewielkie miasta na trasie – jest dotowana w całości. Dlatego czeskie ministerstwo transportu zorganizowało dla niej przetarg. Urzędnicy ocenili, że oferta RegioJet jest korzystniejsza dla pasażera i będzie wymagać mniejszej dopłaty od państwa.

Pesa zbuduje pojazd na 200 km/h

Co najważniejsze z punktu widzenia Polaków: RegioJet zadeklarował w ofercie, że będzie kursował po linii taborem wyprodukowanym przez Pesę! I to nie byle jakim, bo zdolnym operować z prędkością 200 km/h. W praktyce oznacza to, że bydgoska Pesa zbuduje dla Czechów swój pierwszy pojazd, który można zakwalifikować jako pojazd kolei dużych prędkości. Według przepisów będą takimi, operując z pasażerami powyżej 160 km/h. Na wskazanej trasie na razie pojadą z maksymalną prędkością 160 km/h, ale RJ za-mawia pojazdy na 200 km/h, bo wkrótce pojawią się w Republice Czeskiej odcinki na taką prędkość, a żywotność pojazdu i jego możliwe użycie nie musi ograniczać się do trasy Praga - Havlíčkův Brod – Brno.

Co wiemy o zespołach trakcyjnych dla RJ? Będzie ich 18 i będą dwóch długości: na 200 i 300 pasażerów (tyle będzie miejsc siedzących). Będą więc prawdopodobnie cztero- i sześcioczłonowe, wykonane będą w standardzie pojazdów dalekobieżnych. Do tego przynajmniej jeden z wagonów nowego pojazdu nie może mieć stopni, a więc będzie niskopodłogowy. Być może Pesie łatwiej będzie zbudować cały taki skład bez stopni, podobny w założeniu do Flirtów 200.

Otwarty rynek czeski największym rynkiem dla Pesy

RegioJet ma zacząć operować na linii od grudnia 2026 roku i będzie tam jeździć przez 15 lat. Pesa ma na zbudowanie i homologowanie zupełnie nowego pojazdu 3 i pół roku. Już wcześniej producent z Bydgoszczy zapewniał, że będzie budować pojazd na 200 km/h.

To paradoks, że Pesa, działając w Polsce, gdzie rynek prywatnych operatorów niemal nie istnieje, żyje w ostatnich latach z kontraktów, których nie byłoby gdyby nie liberalizacja czeskiego rynku kolejowego. Ceske drahy, wygrywając przetargi na przewozy regionalne, zamawia w olbrzymiej ilości spalinowe zespoły trakcyjne z Pesy, to samo robi RegioJet i kupuje elektryczne zespoły trakcyjne w Pesie, a teraz, szybkie zespoły trakcyjne na 200 km/h.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

PESA dostarczy do Rumunii więcej pociągów

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Redakcja/inf. pras. 08 maja 2025

PESA. Pierwszy pociąg dla Rumunii prawie gotowy

Tabor i technika

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

PESA dostarczy do Rumunii więcej pociągów

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Redakcja/inf. pras. 08 maja 2025

PESA. Pierwszy pociąg dla Rumunii prawie gotowy

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij