PESA produkuje już dwa prototypy jednostek dla RegioJet (3- oraz 4-członowy), które osiągną 200 km/h. W lutym przyszłego roku rozpocznie się proces ich homologacji, a w grudniu 2026 r. pojazdy wejdą do służby na linii R9 między Pragą a Brnem.
PESA Bydgoszcz
pracuje nad swoim pierwszym pociągiem zdolnym rozpędzić się do 200 km/h, który producent dostarczy czeskiemu prywatnemu przewoźnikowi – firmie RegioJet. Umowa na dostawę łącznie 18 pojazdów, w wersji 3- oraz 4-członowej,
została zawarta w 2023 roku, z terminem wejścia do służby w grudniu 2026 roku. Wtedy właśnie RegioJet rozpocznie obsługę dalekobieżnej linii R9, łączącej Pragę i Brno alternatywną trasą przez Havlíčkův Brod. Spółka będzie obsługiwała ten odcinek przez 15 lat.
Spośród 18 zamówionych pojazdów 11 stanowią pociągi 4-członowe, o długości nieco przekraczającej 105 metrów. 7 pociągów będzie krótszych, 3-członowych, a ich długość wyniesie 79 metrów. Dłuższe składy będą wyposażone w 4 drzwi na stronę, natomiast krótsze będą miały 3 drzwi na każdą ze stron.
4-członowe jednostki zabiorą na pokład 300 pasażerów na miejscach siedzących, z czego 36 w pierwszej klasie i 29 na miejscach uchylnych. Krótsze pomieszczą 200 osób, z czego 25 w pierwszej klasie oraz 20 na siedzeniach uchylnych. Jednostki 3-członowe są oznaczone jako seria 667, natomiast 4-członowe jako seria 666.
Jak przyznaje w rozmowie z nami Jan Bończyk, dyrektor sprzedaży na rynkach zagranicznych w PESIE, w Bydgoszczy trwa produkcja prototypów jednostek, zarówno 3- jak i 4-członowej. W lutym przyszłego roku trafią one na tor testowy do Velimia w Czechach, aby uzyskać dopuszczenia i homologację. Z pasażerami zaczną kursować, zgodnie z planem, w grudniu przyszłego roku.