NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Żnin: Kolej Plus raczej nie pomoże dostać się do Inowrocławia

| Kasper Fiszer 05.02.2019 41

Żnin: Kolej Plus raczej nie pomoże dostać się do Inowrocławia
Tor linii kolejowej nr 206.fot. KlimaIno, lic. CC BY-SA 3.0
Odbudowa linii kolejowej ze Żnina do Szubina to główny element powstającego programu Kolej Plus dla województwa kujawsko-pomorskiego. Najprawdopodobniej rządowe inwestycje nie będą natomiast realizowane na linii ze Żnina do Inowrocławia. Ideą Kolej Plus ma być bowiem łączenie miejscowości ze stolicami województw, a nie z najbliższymi większymi ośrodkami.
Niedawno opublikowano roboczą listę inwestycji, które miałyby zostać zrealizowane w ramach rządowego programu Kolej Plus. Pewnym zaskoczeniem było ujęcie na liście Ministerstwa Infrastruktury trasy ze Żnina do Szubina. Linia o takim przebiegu oznaczona numerem 392 została bowiem rozebrana jeszcze w latach 90. zeszłego stulecia. Pociągi przestały po niej kursować w roku 1990, a stosunkowo niedawno jej nasyp na odcinku Jaroszewo – Szubin wykorzystano do otwarcia utwardzonej drogi rowerowej.

Kolej Plus to program łączenia ze stolicami województw

Tymczasem do Żnina wciąż dociera istniejąca linia kolei normalnotorowej nr 206 biegnąca tam z Inowrocławia-Rąbinka. To element dawnego ciągu Inowrocław-Rąbinek – Drawski Młyn. Obecnie tor na odcinku Wapienno – Żnin jest nieczynny, ale zaledwie kilka lat temu prowadzono tam niewielki ruch towarowy. W ramach rządowego programu kolejowego najprawdopodobniej nie zostanie ona wyremontowana.

– W ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej Plus” planowana jest realizacja inwestycji mających na celu utworzenie połączeń kolejowych poszczególnych miejscowości o liczbie ludności powyżej 10 tys. osób z ośrodkami wojewódzkimi – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Dodaje on, że w tym celu odtwarzane mają być także linie zlikwidowane. – Obecnie zidentyfikowano 21 takich inwestycji w 20 lokalizacjach – przypomina.

Katalog inwestycji jest otwarty na wnioski samorządów

– W przypadku Żnina najkrótszą trasą łączącą ośrodek z miastem wojewódzkim byłaby linia przez Szubin do Bydgoszczy – stwierdza nasz rozmówca. – Niemniej do podjęcia ostatecznej decyzji co do przebiegu linii kolejowej do Żnina niezbędne jest przeprowadzenie odpowiednich prac przedprojektowych wraz z analizami ruchu. Na obecnym etapie programu nie jest możliwe jeszcze wskazanie potencjalnych zakresów prac inwestycyjnych – zaznacza.

Rzecznik resortu dodaje przy tym, że realizacja odbudowy linii Żnin – Szubin będzie możliwa na wniosek i przy współudziale finansowym samorządu. – Zestawienie inwestycji w ramach programu stanowi katalog otwarty i ewentualna decyzja co do realizacji dodatkowych zadań będzie podjęta w zależności od dostępności środków – poinformował nas także Szymon Huptyś.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5