NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Samorządy z powiatu bydgoskiego chcą budować kolej z Koronowa do Bydgoszczy

| Michał Szymajda 16.07.2020 82

Samorządy z powiatu bydgoskiego chcą budować kolej z Koronowa do Bydgoszczy
zdjęcie ilustracyjnefot. M. Szymajda
Samorządy lokalne i urząd marszałkowski województwa kujawsko-pomorskie wspólnie zadeklarowały starania o pozyskanie wkładu własnego dla budowy szybkiego regionalnego połączenia kolejowego z Bydgoszczy do Koronowa.
Starania o wydłużenie linii kolejowej 241 w taki sposób, aby można było włączyć ją w którąś z linii magistralnych i w ten sposób umożliwić mieszkańcom 11 tysięcznego Koronowa dotarcie koleją do Bydgoszczy, nie jest nowy. Rozmowy na ten temat trwają od kilkudziesięciu lat. Do roku 1970 z Koronowa można było dotrzeć do Bydgoszczy koleją wąskotorową. Teraz o tej historii przypomina ścieżka rowerowa na nasypach i piękny most wąskotorowy.

14 lipca w Bydgoskim Centrum Organizacji Pozarządowych i Wolontariatu spotkały się zainteresowane utworzeniem połączenia kolejowego samorządy.

– Gmina Gostycyn ma bardzo ograniczone możliwości transportowe. Połączenia kolejowego z nieodległą Bydgoszczą nie mamy w ogóle, chociaż przez gminę przechodzą tory kolejowe. Nasi mieszkańcy czekają od lat na możliwość podróży koleją – powiedziała Dorota Gromowska z Urzędu Gminy w Gostycynie. To gmina położona pomiędzy Tucholą a Koronowem, gdzie rzeczywiście istnieją tory linii kolejowej, ale jedynie sporadycznie pojawiają się na niej pociągi towarowe.

– Inwestycja wstępnie szacowana jest na 500 milionów złotych. Oznacza to (zgodnie z zasadami realizacji inwestycji z rządowego programu Kolej Plus), że wartość wkładu własnego, który muszą zapewnić samorządy, to 75 mln. Ten wkład byłby podzielony na wszystkie samorządu. Jest kilka możliwości pozyskania środków na budowę brakującego odcinka linii i remont istniejącego. 15% tej kwoty można by zdobyć na przykład z przyszłego programu RPO. Taka kwota byłaby wystarczająca np. na projektowanie – powiedział Rafał Wąsowicz ze Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego z Koronowa, który zorganizował spotkanie. Na razie urząd marszałkowski potwierdził, że modernizacja linia 241 znajdzie się w następnym RPO.

Linia 241 od Tucholi do Koronowa (gdzie dojeżdżają pociągi Arrivy z Bydgoszczy) ma 43 kilometry. 9 kilometrów brakuje, aby połączyć ją z linią 201, która obecnie jest modernizowana przez PKP PLK.

Na spotkaniu w Bydgoszczy uzgodniono wstępną wolę rewitalizacji oraz ustalono, że liderem działań będzie burmistrz Koronowa, którego zastępca zobowiązał się przygotować
projekt porozumienia. Zasugerowano zaproszenie również do porozumienia Sicienka, którego przedstawicieli nie było na spotkaniu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5