Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rosną szanse na budowę linii kolejowej do Koronowa?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
06-06-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rosną szanse na budowę linii kolejowej do Koronowa?
fot. Jan Pešula, lic. CC BY-SA 2.5 wikimedia
Czy dojdzie do planowanej od czasów pruskich budowy linii kolejowej Koronowo – Maksymilianowo? Samorząd zakłada wpisanie jej do powstającej Strategii Województwa.

W województwie kujawsko-pomorskim od wielu lat prowadzona jest dyskusja na temat możliwości reaktywacji przewozów na linii kolejowej 241 Tuchola – Koronowo wraz z budową przedłużenia na odcinku Koronowo – Maksymilianowo. Przed dwoma laty pytał o nią np. poseł Łukasz Schreiber, o możliwości realizacji inwestycji rozmawiały z marszałkiem lokalne samorządy.

Szanse wzrosły?

Wydaje się, że szanse na budowę linii, choć wciąż stanowiące odległą przyszłość, minimalnie wzrosły. „Utworzenie linii Bydgoszcz – Koronowo – Tuchola” zostało wpisane do przykładowych propozycji Programu Kolej+ (PLK niedawno otworzyła nabór projektów), pojawiło się także na liście zamierzeń inwestycyjnych PKP PLK w perspektywie 2021-2027 z szacunkową kwotą 500 mln zł. W ubiegłym miesiącu społecznicy z profilu Kolej dla Koronowa opublikowali otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego pismo, informujące o zamiarze wpisania inwestycji w budowę linii kolejowej Koronowo-Maksymilianowo do powstającej Strategii Województwa.  Rafał Wąsowicz z inicjatywy Kolej dla Koronowa dodaje, że społecznicy wspólnie z lokalnym samorządem zamierzają wystąpić z propozycją współpracy do marszałka województwa.

Urząd Marszałkowski nie potwierdza wprost, że linia zostanie wpisana do strategii województwa. – Z punktu widzenia rozwoju województwa, ideę tę należy ocenić jako bardzo interesującą, poprawiającą dostępność komunikacyjną nie tylko Koronowa i okolic, ale pośrednio całej północno-zachodniej części województwa z Bydgoszczą. Budowa tej linii kolejowej spełni potrzeby rozwojowe mieszkańców tej części województwa kujawsko-pomorskiego. Powinna zatem liczyć na zainteresowanie i wsparcie także władz lokalnych – informuje „Rynek Kolejowy” Tomasz Moraczewski, dyrektor marszałkowskiego Departamentu Transportu,

Linia planowana od czasów pruskich

Jak przypomina Tomasz Moraczewski, dyrektor marszałkowskiego Departamentu Transportu, idea budowy linii kolejowej łączącej Koronowo z Bydgoszczą sięga czasów pruskich. – Od strony Tucholi kolej dotarła do Koronowa w roku 1914. W XX-leciu międzywojennym polskie władze lokalne postulowały dokończenie połączenia Tuchola – Bydgoszcz poprzez dobudowę tego odcinka. Jednakże, w tym czasie władze centralne rozpoczęły realizację budowy magistrali węglowej do Gdyni, która ominęła Koronowo. Odcinek linii nr 201 Maksymilianowo – Kościerzyna powstał na początku lat 30-tych XX wieku – przypomina Moraczewski. 

Dalsze próby realizacji budowy tej linii były podejmowane również za czasów PRL w latach 60-tych ub. wieku, jednak nie zostały zrealizowane do dnia dzisiejszego. Jednocześnie należy wskazać, że rezerwowany od czasów pruskich teren przewidziany pod linię kolejową, w latach 90-tych został przeznaczony na inne cele i zabudowany. – Zasadnym wydaje się zatem zbadanie i przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu – podsumowuje.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Jakub Madrjas 12 kwietnia 2024

Jest umowa na projekt linii kolejowej Kraków - Niepołomice

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Jakub Madrjas 12 kwietnia 2024

Jest umowa na projekt linii kolejowej Kraków - Niepołomice

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij