Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

ZNPK: Nie skorzystano z okazji, by obniżyć stawki za dostęp do torów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
20-01-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
ZNPK: Nie skorzystano z okazji, by obniżyć stawki za dostęp do torów
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
Organizacje zrzeszające operatorów kolejowych zabierają głos w sprawie planu podwyżki opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, którą planują PKP Polskie Linie Kolejowe. Uważają, że planowana podwyżka jest wbrew trendom, które zaczynają dominować w Europie.

W sprawie planowanej podwyżki głos zajął Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych. Organizacja ta od wielu lat stoi na stanowisku, wyrażanym m.in. w stanowiskach w postępowaniach o zatwierdzenie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej PKP PLK składanych do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego, iż stawki dostępu do infrastruktury kolejowej w Polsce są zdecydowanie za wysokie. ZNPK szacuje, że ich poziom jest o co najmniej 30-50% za wysoki, a do bazy kosztowej z bardzo dużym prawdopodobieństwem wciąż kwalifikowane są koszty inne niż koszty bezpośrednio związane z przejazdem pociągu.

– Na pewno korzystnym jest, iż w przedłożonym do zatwierdzenia przez PKP PLK nie przewiduje się istotnych zmian dla pociągów towarowych. Poszczególni przewoźnicy na konkretnych relacjach mogą odczuć delikatne wahnięcie poziomu opłat w górę lub w dół, natomiast uśredniony efekt oscyluje wokół zera. Z drugiej strony brak wzrostów stawek, w sytuacji gdy poziom stawek jest tak istotnie zawyżony, nie jest powodem do optymizmu, a ta istotna niedoskonałość powinna być w końcu wyeliminowana, co będzie oznaczało
dużą obniżkę stawek – napisał Michał Litwin, dyrektor generalny ZNPK.

Dodatkowo ZNPK zwraca uwagę, iż najwięksi zarządcy infrastruktury kolejowej w UE wprowadzają istotne, radykalne obniżki stawek dostępu do infrastruktury kolejowej, chcąc w ten sposób wpisać się w obowiązujące i przyjmowane obecnie polityki klimatyczne i związane z ograniczaniem emisyjności przez sektor transportu. Przykładem jest Austria, o czym na łamach „Rynku Kolejowego” pisaliśmy w tym miejscu.

– Brak radykalnej obniżki stawek szczególnie smutno wygląda w kontekście deklarowanej przez Ministra Andrzeja Adamczyka podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego obniżki stawek dla kolei. Mamy wrażenie, że nie skorzystano z bardzo dobrej okazji, jaką jest wzrost nacisku na ograniczanie emisji przez sektor transportu, i zabrakło odwagi do
wykonania konsekwentnego ruchu w kierunku istotnego obniżenia stawek dla kolei – dodał Michał Litwin.

Więcej na temat stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej, które zamierza wprowadzić PKP PLK, można przeczytać tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5