NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

ZNPK: Nie skorzystano z okazji, by obniżyć stawki za dostęp do torów

| Michał Szymajda 20.01.2021 33

ZNPK: Nie skorzystano z okazji, by obniżyć stawki za dostęp do torów
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
Organizacje zrzeszające operatorów kolejowych zabierają głos w sprawie planu podwyżki opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, którą planują PKP Polskie Linie Kolejowe. Uważają, że planowana podwyżka jest wbrew trendom, które zaczynają dominować w Europie.
W sprawie planowanej podwyżki głos zajął Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych. Organizacja ta od wielu lat stoi na stanowisku, wyrażanym m.in. w stanowiskach w postępowaniach o zatwierdzenie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej PKP PLK składanych do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego, iż stawki dostępu do infrastruktury kolejowej w Polsce są zdecydowanie za wysokie. ZNPK szacuje, że ich poziom jest o co najmniej 30-50% za wysoki, a do bazy kosztowej z bardzo dużym prawdopodobieństwem wciąż kwalifikowane są koszty inne niż koszty bezpośrednio związane z przejazdem pociągu.

– Na pewno korzystnym jest, iż w przedłożonym do zatwierdzenia przez PKP PLK nie przewiduje się istotnych zmian dla pociągów towarowych. Poszczególni przewoźnicy na konkretnych relacjach mogą odczuć delikatne wahnięcie poziomu opłat w górę lub w dół, natomiast uśredniony efekt oscyluje wokół zera. Z drugiej strony brak wzrostów stawek, w sytuacji gdy poziom stawek jest tak istotnie zawyżony, nie jest powodem do optymizmu, a ta istotna niedoskonałość powinna być w końcu wyeliminowana, co będzie oznaczało
dużą obniżkę stawek – napisał Michał Litwin, dyrektor generalny ZNPK.

Dodatkowo ZNPK zwraca uwagę, iż najwięksi zarządcy infrastruktury kolejowej w UE wprowadzają istotne, radykalne obniżki stawek dostępu do infrastruktury kolejowej, chcąc w ten sposób wpisać się w obowiązujące i przyjmowane obecnie polityki klimatyczne i związane z ograniczaniem emisyjności przez sektor transportu. Przykładem jest Austria, o czym na łamach „Rynku Kolejowego” pisaliśmy w tym miejscu.

– Brak radykalnej obniżki stawek szczególnie smutno wygląda w kontekście deklarowanej przez Ministra Andrzeja Adamczyka podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego obniżki stawek dla kolei. Mamy wrażenie, że nie skorzystano z bardzo dobrej okazji, jaką jest wzrost nacisku na ograniczanie emisji przez sektor transportu, i zabrakło odwagi do
wykonania konsekwentnego ruchu w kierunku istotnego obniżenia stawek dla kolei – dodał Michał Litwin.

Więcej na temat stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej, które zamierza wprowadzić PKP PLK, można przeczytać tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45206)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45206)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5