NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Komisja Europejska: Trzeba obniżyć stawki dostępu do infrastruktury kolejowej

| Roman Czubiński 25.06.2020 94

Komisja Europejska: Trzeba obniżyć stawki dostępu do infrastruktury kolejowej
fot. RK
W Komisji Europejskiej trwają prace nad nowym rozporządzeniem, pozwalającym na częściowe lub całkowite zwolnienie przewoźników kolejowych z opłat za dostęp do infrastruktury. W zamian zarządcy infrastruktury mieliby otrzymać rekompensaty z budżetu państwa – informuje „Puls Biznesu”.
Wprowadzenie w połowie marca związanych z pandemią ograniczeń w poruszaniu się i działalności gospodarczej odbiło się negatywnie na przychodach PKP PLK. Z powodu zmniejszonego (czasami, jak w przypadku PKP IC, nawet o ponad 90%) popytu na przejazdy przewoźnicy pasażerscy zawieszali połączenia, przestając płacić za dostęp do infrastruktury. Zmniejszył się również, choć nie tak mocno, ruch pociągów towarowych. Z drugiej strony wciąż niższa (mimo zniesienia części restrykcji) frekwencja przy wysokich kosztach stałych nie pozwala przewoźnikom na powrót do dobrej kondycji ekonomicznej.

Problem ma charakter ogólnoeuropejski. Dostrzegła to Komisja Europejska, podejmując prace nad nowym rozporządzeniem mającym pogodzić najważniejsze interesy zarządców infrastruktury oraz przewoźników. Projekt dokumentu zakłada nadanie zarządcom uprawnień do obniżania, odraczania, a nawet całkowitego znoszenia opłat za dostęp do torów i infrastruktury usługowej. Utracone w ten sposób przychody będą z kolei mogły zostać zrekompensowane przez budżet państwa.

Uzupełnieniem takiego rozwiązania ma być otwarcie drogi do obniżki opłat za minimalny pakiet dostępu. Pierwszym krokiem do tego celu ma być ponowna ocena zdolności poszczególnych segmentów rynku przewozów do płacenia wcześniej wprowadzonych podwyżek. Na razie zakończyły się konsultacje społeczne dokumentu. Cytowany przez „Puls Biznesu” rzecznik prasowy PKP PLK Mirosław Siemieniec pozytywnie ocenia ideę odciążenia w taki sposób przewoźników. Nie wiadomo jednak, czy z nowej możliwości będzie chciał skorzystać rząd.

Proponowane przez KE rozwiązanie wychodzi naprzeciw postulatom, które od początku pandemii wysuwali – między innymi – niezależni przewoźnicy kolejowi skupieni w stowarzyszeniu AllRail.EU. – Aby zapobiec [masowym bankructwom operatorów], potrzeba pilnych działań – wzywał w kwietniu bieżącego roku sekretarz generalny organizacji Nick Brooks. Ograniczenie ponoszonych przez przewoźników kosztów stałych, których znaczną część stanowią opłaty za dostęp do państwowej infrastruktury, opłaty dworcowe i postojowe, powinno być – w jego ocenie – jednym z głównych elementów pomocy dla branży kolejowych przewozów pasażerskich jako całości. Według AllRail jest to konieczne dla zachowania płynności finansowej i utrzymania zdolności przewozowych. Środki te powinny – w ocenie stowarzyszenia – być utrzymane co najmniej do końca przyszłego roku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5