NUMER 11/2020
NUMER 11/2020
Temat numeru:
Intermodal na Jedwabnym Szlaku
szukaj
Śledź nas:

Czechy: Państwowy i prywatni przewoźnicy wspólnie apelują o zniesienie stawek

| Roman Czubiński 26.10.2020 68

Czechy: Państwowy i prywatni przewoźnicy wspólnie apelują o zniesienie stawek
fot. RegioJet
Najwięksi czescy kolejowi przewoźnicy pasażerscy oczekują od rządu zawieszenia na czas pandemii i lockdownu pobierania opłat za dostęp do infrastruktury. Apel w tej sprawie wystosowały wspólnie państwowe České Dráhy oraz prywatny RegioJet i Leo Express. Na podobne działania zdecydowały się wcześniej władze Austrii, Francji i Włoch.
Jak podkreślają przewoźnicy, jest to pomoc konieczna dla utrzymania podstawowej siatki publicznego transportu zbiorowego. Pasażerskie przewozy kolejowe są jedną z tych gałęzi gospodarki, które najboleśniej odczuwają skutki pandemii COVID-19 i wprowadzonej w celu jej zwalczania ograniczeń. Łączne straty finansowe z powodu zmniejszenia wpływów ze sprzedaży biletów sięgają już miliardów koron (w przypadku samych tylko Kolei Czeskich jest to, według danych z pierwszego półrocza, 1,92 mld koron). W trakcie pierwszej, wiosennej fali pandemii przychody z tego tytułu spadły o ok. 90%. Konieczne okazało się znaczne ograniczenie oferty - z podobnym procesem mamy do czynienia też teraz.

Czasowa rezygnacja z pobierania opłat dostępowych – lub przynajmniej ich obniżenie – pozwoliłoby znacząco ograniczyć koszty, poprawiając sytuację finansową przewoźników i chroniąc ich przed pogłębieniem się kryzysu. České Dráhy, RegioJet i Leo Express apelują, by objąć tym działaniem zarówno połączenia dotowane przez państwo lub samorząd, jak i komercyjne. Przywołują jednocześnie przykład podobnego rozwiązania, zastosowanego już we Francji, Włoszech oraz Austrii, i podkreślają, że jest ono rekomendowane także przez Unię Europejską (regulacja EU 2020/0127 (COD) z 23 września br.).

List w tej sprawie skierowano do premiera Andreja Babiša oraz wicepremiera i ministra transportu Karla Havlíčka. – Wielomiliardowe straty, poniesione przez cały sektor podczas pierwszej fali pandemii, tylko z największą trudnością mogły zostać pokryte przez przewoźników z ich własnych rezerw. Ponowne wprowadzenie ograniczeń w związku z drugą falą jest logiczne, niemniej jednak pogłębi jeszcze bardziej problemy przewoźników i będzie miało fatalny wpływ na działanie systemu transportu kolejowego w kraju. Również ograniczenia w ruchu międzynarodowym spowodują straty – stwierdzili w piśmie przedstawiciele trzech przewoźników.

Autorzy listu przypominają też o znaczeniu kolei dla gospodarki. – Kolej zatrudnia dziesiątki tysięcy pracowników, zapewnia obywatelom dojazd do miejsc pracy, odgrywa też kluczową rolę dla czeskiego przemysłu – podkreślają.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (688)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Świat

Wiecej z regionu:

Czechy (688)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2020
NUMER 11/2020
„Rynek Kolejowy” 11/2020 jest już dostępny online! Za darmo!

Raport w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego” został poświęcony intermodalowi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Warte uwagi są zwłaszcza materiał o tym, jak dalej rozwijać przewozy intermodalne, opisujący tłok na Jedwabnym Szlaku, czy ten wskazujący kierunki rozwoju przewozów intermodalnych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Przy okazji obecnego wydania na nasze pytania odpowiadają rozmówcy, a wśród nich: Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej, Jakub Jakóbowski, koordynator projektu „Powiązanie gospodarcze w Eurazji” w Ośrodku Studiów Wschodnich, Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich.

W numerze znajdą Państwo również tekst prezentujący ciekawą koncepcję dworca Olsztyn Główny. W miesięczniku przeczytać można także o Olechowie, który jest nowym kierunkiem w aglomeracji dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz o wpływie koronawirusa na już rozwarstwiony transport publiczny. W dziale Prawo i polityka wskazujemy zgubne skutki planowanej Ustawy o czasie pracy maszynistów.

W dziale historia Włodzimierz Winek snuje jak zawsze ciekawą opowieść, tym razem o progach kolejowych

 

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5