NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Obniżka stawek dostępu na czas pandemii? Nie wszystkich na to stać

| Roman Czubiński 03.11.2020 1k

Obniżka stawek dostępu na czas pandemii? Nie wszystkich na to stać
fot. Roman Czubiński
Choć nowa dyrektywa UE zezwala na odroczenie, zmniejszenie lub czasową rezygnację z pobierania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej do chwili ustąpienia pandemii COVID-19, tylko nieliczne państwa członkowskie zamierzają skorzystać z tej możliwości. Na przeszkodzie stoi nadwyrężany przez pandemię stan budżetów – informuje portal railfreight.com, powołując się na głosy ekspertów podczas poświęconej tematowi stawek dostępu konferencji branżowej.
Nowa regulacja została opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE 12 października. Jak informowaliśmy niedawno, z możliwości tej postanowiły skorzystać władze Francji (według zapowiedzi premiera, od 12 października do końca bieżącego roku stawki mają nie być naliczane, a przez cały rok 2021 – zmniejszone o połowę), Austrii oraz Włoch. Nad czasową obniżką lub zawieszeniem stawek zastanawiają się władze Belgii. O podobne działanie zaapelowali do rządu najwięksi przewoźnicy pasażerscy działający w Czechach.

Ruch towarowy na torach zmalał w tym roku w stosunku do analogicznego okresu 2019 r. średnio o ok. 30%. Nie ma pewności co do tego, kiedy przewozy ponownie zaczną rosnąć. Kontynuowanie działalności jest wyzwaniem zwłaszcza dla małych i średnich przewoźników. Zwłaszcza oni potrzebują wsparcia ze strony rządów, które w wielu przypadkach może wręcz przesądzić o być albo nie być tych podmiotów. Jednym z narzędzi mogłoby być właśnie zawieszenie opłat za dostęp do infrastruktury, które pozwoliłoby na ograniczenie kosztów stałych.

Państwo ze swej strony musiałoby pokryć z własnego budżetu utracone przychody zarządców infrastruktury (de facto opłaty byłyby więc częściowo lub w całości refundowane). W czasach kryzysu ekonomicznego nie wszystkie kraje członkowskie UE mogą jednak sobie na to pozwolić. Jako przykład autor artykułu na łamach railfreight.com podaje Chorwację. Po stronie zarządców istnieją też obawy przed ustanowieniem precedensu i obniżeniem wartości stawek (lub pozostawieniem państwowych dopłat) już na stałe.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5