NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Obniżka stawek dostępu na czas pandemii? Nie wszystkich na to stać

| Roman Czubiński 03.11.2020 2

Obniżka stawek dostępu na czas pandemii? Nie wszystkich na to stać
fot. Roman Czubiński
Choć nowa dyrektywa UE zezwala na odroczenie, zmniejszenie lub czasową rezygnację z pobierania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej do chwili ustąpienia pandemii COVID-19, tylko nieliczne państwa członkowskie zamierzają skorzystać z tej możliwości. Na przeszkodzie stoi nadwyrężany przez pandemię stan budżetów – informuje portal railfreight.com, powołując się na głosy ekspertów podczas poświęconej tematowi stawek dostępu konferencji branżowej.
Nowa regulacja została opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE 12 października. Jak informowaliśmy niedawno, z możliwości tej postanowiły skorzystać władze Francji (według zapowiedzi premiera, od 12 października do końca bieżącego roku stawki mają nie być naliczane, a przez cały rok 2021 – zmniejszone o połowę), Austrii oraz Włoch. Nad czasową obniżką lub zawieszeniem stawek zastanawiają się władze Belgii. O podobne działanie zaapelowali do rządu najwięksi przewoźnicy pasażerscy działający w Czechach.

Ruch towarowy na torach zmalał w tym roku w stosunku do analogicznego okresu 2019 r. średnio o ok. 30%. Nie ma pewności co do tego, kiedy przewozy ponownie zaczną rosnąć. Kontynuowanie działalności jest wyzwaniem zwłaszcza dla małych i średnich przewoźników. Zwłaszcza oni potrzebują wsparcia ze strony rządów, które w wielu przypadkach może wręcz przesądzić o być albo nie być tych podmiotów. Jednym z narzędzi mogłoby być właśnie zawieszenie opłat za dostęp do infrastruktury, które pozwoliłoby na ograniczenie kosztów stałych.

Państwo ze swej strony musiałoby pokryć z własnego budżetu utracone przychody zarządców infrastruktury (de facto opłaty byłyby więc częściowo lub w całości refundowane). W czasach kryzysu ekonomicznego nie wszystkie kraje członkowskie UE mogą jednak sobie na to pozwolić. Jako przykład autor artykułu na łamach railfreight.com podaje Chorwację. Po stronie zarządców istnieją też obawy przed ustanowieniem precedensu i obniżeniem wartości stawek (lub pozostawieniem państwowych dopłat) już na stałe.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5