Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Obniżka stawek dostępu na czas pandemii? Nie wszystkich na to stać

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
03-11-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
railfreight.com

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Obniżka stawek dostępu na czas pandemii? Nie wszystkich na to stać
fot. Roman Czubiński
Choć nowa dyrektywa UE zezwala na odroczenie, zmniejszenie lub czasową rezygnację z pobierania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej do chwili ustąpienia pandemii COVID-19, tylko nieliczne państwa członkowskie zamierzają skorzystać z tej możliwości. Na przeszkodzie stoi nadwyrężany przez pandemię stan budżetów – informuje portal railfreight.com, powołując się na głosy ekspertów podczas poświęconej tematowi stawek dostępu konferencji branżowej.

Nowa regulacja została opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE 12 października. Jak informowaliśmy niedawno, z możliwości tej postanowiły skorzystać władze Francji (według zapowiedzi premiera, od 12 października do końca bieżącego roku stawki mają nie być naliczane, a przez cały rok 2021 – zmniejszone o połowę), Austrii oraz Włoch. Nad czasową obniżką lub zawieszeniem stawek zastanawiają się władze Belgii. O podobne działanie zaapelowali do rządu najwięksi przewoźnicy pasażerscy działający w Czechach.

Ruch towarowy na torach zmalał w tym roku w stosunku do analogicznego okresu 2019 r. średnio o ok. 30%. Nie ma pewności co do tego, kiedy przewozy ponownie zaczną rosnąć. Kontynuowanie działalności jest wyzwaniem zwłaszcza dla małych i średnich przewoźników. Zwłaszcza oni potrzebują wsparcia ze strony rządów, które w wielu przypadkach może wręcz przesądzić o być albo nie być tych podmiotów. Jednym z narzędzi mogłoby być właśnie zawieszenie opłat za dostęp do infrastruktury, które pozwoliłoby na ograniczenie kosztów stałych.

Państwo ze swej strony musiałoby pokryć z własnego budżetu utracone przychody zarządców infrastruktury (de facto opłaty byłyby więc częściowo lub w całości refundowane). W czasach kryzysu ekonomicznego nie wszystkie kraje członkowskie UE mogą jednak sobie na to pozwolić. Jako przykład autor artykułu na łamach railfreight.com podaje Chorwację. Po stronie zarządców istnieją też obawy przed ustanowieniem precedensu i obniżeniem wartości stawek (lub pozostawieniem państwowych dopłat) już na stałe.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Prawo i polityka

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Roman Czubiński 26 maja 2021

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Prawo i polityka

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Roman Czubiński 26 maja 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5