NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PLK przygotowała projekt nowego cennika. Wzrośnie stawka dostępu do torów

| inf. pras oprac. JM 30.12.2020 2,3k

PLK przygotowała projekt nowego cennika. Wzrośnie stawka dostępu do torów
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
PKP PLK przedstawiły do zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego projekt cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej. Średnia stawka sieciowa wzrośnie o 2,4%, a dla pociągów pasażerskich aż o 8,7%. Do UTK można zgłaszać opinie do projektu.
Urząd Transportu Kolejowego podkreśla, że średnia stawka sieciowa wzrośnie po trzyletnim okresie zamrożonych opłat. Średni wzrost wyniesie 2,4% (z 7,77 zł/pockm do 7,96 zł/pockm), bez zmian pozostanie poziom składnika stawki związanego z trakcją (0,22 zł/pockm) oraz wartość mark-upu (1,28 zł/pockm). Średnia stawka dla przewoźników towarowych wzrośnie o 2,3% (z 12,80 zł/pockm do 13,09 zł/pockm), a w przewozach pasażerskich wzrośnie - aż o 8,7% (z 6,10 zł/pockm do 6,63 zł/pockm). Średnia stawka jednostkowa opłaty manewrowej wzrośnie o 2,7% (z 3,35 zł/pockm do 3,44 zł/pockm).

Jak podaje UTK, PKP PLK w nowym projekcie cennika uwzględniły w kosztach bezpośrednio ponoszonych jako rezultat przejazdu pociągu koszty peronów wraz z infrastrukturą umożliwiającą pasażerom dotarcie do peronów. Jest to rezultat wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 10 lipca 2019 r. w sprawie C-210/18 WESTbahn Management GmbH przeciwko ÖBB-Infrastruktur AG. Zgodnie z rozstrzygnięciem korzystanie z peronów pasażerskich objęte jest minimalnym pakietem dostępu do infrastruktury kolejowej, określonym w pkt 1 załącznika II dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, i nie stanowi świadczenia usługi w obiekcie infrastruktury usługowej. - Uwzględnienie przez zarządcę rozstrzygnięcia Trybunału Sprawiedliwości UE spowoduje, że podwyżka w przewozach pasażerskich będzie bardziej odczuwalna niż w pozostałych segmentach, w których wzrost kosztów bezpośrednich wynika wyłącznie z uwarunkowań rynkowych - wyjaśnia UTK. Opłatę peronową próbowano w Polsce wprowadzić na początku ubiegłego roku.

Projekt nowego cennika został opublikowany na stronie internetowej PKP PLK. Nowy cennik został wprowadzony jako zmiana nr 1 do Regulaminu sieci na rozkład jazdy pociągów 2021/2022. Prezes UTK informuje, że weryfikuje poprawność ustalania i pobierania przez zarządcę opłat za udostępnianie infrastruktury. Projekt cennika zarządcy weryfikowany jest w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej obejmującego kalkulację wysokości zastosowanych stawek cząstkowych i współczynników. Prezes UTK może zatwierdzić projekt cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej lub odmówić jego zatwierdzenia. Każdy zainteresowany może składać do UTK uwagi do zmodyfikowanego projektu do 15 stycznia 2021 r.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5