Partnerzy serwisu:
Świat

Słowacja podniesie stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/railtarget.cz

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
Słowacja podniesie stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej?
fot. Matej Grochal, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 InternationalStacja kolejowa Púchov
Ministerstwo Transportu Republiki Słowackiej pracuje nad wprowadzeniem nowego systemu opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. Branża alarmuje, że implementacja projektowanych zmian spowoduje skokowy wzrost stawek dla przewoźników towarowych.

Słowacki resort transportu przedstawił niedawno dokument o dość osobliwej (zważywszy na jego założenia) nazwie “Ustanowienie zrównoważonej strategii w zakresie opłat kolejowych”. Zakłada on szereg zmian w zakresie systemu stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej. Mówiąc lapidarnie, będzie drożej. Dużo drożej. – Ministerstwo Transportu powinno wycofać tą propozycję, ponieważ zagraża ona kolejowemu transportowi towarowemu na Słowacji – powiedział Patrik Benka, dyrektor wykonawczy Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS), czyli stowarzyszenia zrzeszające słowackich przewoźników kolejowych, w wypowiedzi dla portalu railtarget.cz.

Dotychczas na Słowacji przewoźnicy towarowi w kontekście opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej byli objęci specjalnymi zniżkami. Łączne koszty ich funkcjonowania w skali całego państwa wynosiły 22,5 mln euro. Proponowane zmiany, zakładające ograniczenie zniżek, a nawet likwidację części z nich, spowodowałyby spadek tej kwoty do 7,5 mln euro. Jak nietrudno obliczyć, oznaczałoby to wzrost obciążeń finansowych przewoźników o 15 mln euro, co przy obecnych kursach walut odpowiada 66,5 mln zł. Zważywszy na fakt, że na Słowacji mieszka tylko 5,5 mln osób, jest to kwota niebagatelna.

Zwiększenie opłat o 30-50%

Przedstawiciele organizacji branżowych na Słowacji alarmują, że wprowadzenie zmian spowoduje radykalne zwiększenie opłat, sięgające nawet 30-50%, co spowodowałoby siłą rzeczy zwiększenie kosztów przewozów, a tym samym pogorszenie konkurencyjności międzygałęziowej transportu kolejowego w kraju, a także zmniejszenie i tak słabej pozycji Słowacji jako państwa tranzytowego.

AROS w komunikacie prasowym zwraca uwagę, że stan infrastruktury kolejowej w kraju jest zły. – Konsekwencją dalszego pogorszenia warunków działalności dla kolejowych przewoźników towarowych będzie przeniesienie transportu ładunków na drogi, zaś tranzytowego ruchu kolejowego do państw sąsiednich – mówi Ján Biznár, prezes AROS, reprezentujący przewoźnika LTE Slovakia. Organizacja w liście do resortu zauważa, że branża otrzymała zaledwie tydzień na ustosunkowanie się do procedowanych zmian, które krytykują także związki zawodowe. Ministerstwo Transportu przekonuje jednak, że wprowadzenie zmian wcale nie stoi w sprzeczności z interesami sektora kolejowego, a nawet przeciwnie. Martin Petro z Departamentu Komunikacji w resorcie przekonuje, że dodatkowe wpływy z tytułu wprowadzenia zmian w systemie opłat zostaną przeznaczone na utrzymanie infrastruktury i projekty modernizacyjne.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Prawo i polityka

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Roman Czubiński 26 maja 2021

ZNPK: Nie skorzystano z okazji, by obniżyć stawki za dostęp do torów

Infrastruktura

Obniżka stawek dostępu na czas pandemii? Nie wszystkich na to stać

Prawo i polityka

Zobacz również:

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Prawo i polityka

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Roman Czubiński 26 maja 2021

ZNPK: Nie skorzystano z okazji, by obniżyć stawki za dostęp do torów

Infrastruktura

Obniżka stawek dostępu na czas pandemii? Nie wszystkich na to stać

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5