Partnerzy serwisu:
Pasażer

Rozkład jazdy wprowadzony bez utrudnień. Kolejny odcinek z 200 km/h na CMK [aktualizacja]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-12-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Rozkład jazdy wprowadzony bez utrudnień. Kolejny odcinek z 200 km/h na CMK [aktualizacja]
Fot. Adam KilianDworzec Kolejowy w Bydgoszczy
O północy w niedzielę 10 grudnia zaczął obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów 2017/2018. Nastąpiły zmiany w rozkładzie jazdy PKP Intercity, a także w ruchu regionalnym. Oddano do użytku łącznice Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki, na Pomorzu pasażerowie mają do dyspozycji dwa nowe przystanki PKM. Trwają duże inwestycje kolejowe, m.in. na linii nr 7 z Warszawy do Lublina i na magistrali E20, które w dalszym ciągu wymuszają korzystanie z tras objazdowych.

Komunikat z godziny 17:00

PKP PLK stale monitoruje sytuację na sieci kolejowej. Z ostatniego komunikatu zarządcy wynika, że do godziny 15.30 na sieć kolejową wyjechało 2098 pociągów. Na CMK miedzy Grodziskiem Mazowieckim a Idzikowicami po raz pierwszy już 18 pociągów pojechało z prędkością 200 km/h. Trasy w kraju są przejezdne. Łącznica kolejowa Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze (Krzemionki) przyjęła dziś 30 pociągów. Na 11 największych dworcach pracują mobilni informatorzy i obsługa punktów InfoDworzec.

– Wdrożenie nowego rozkładu przebiega planowo. Nie odnotowujemy istotnych problemów eksploatacyjnych. Cały czas działa też specjalny krajowy zespół PKP Polskich Linii Kolejowych i przedstawicieli przewoźników, który monitoruje i koordynuje wprowadzenie nowego rozkładu. Śledzimy także prognozy pogody, a w dyspozycji, na wypadek awarii, pozostają zespoły techniczne i pociągi sieciowe – mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP PLK.

Z naszych informacji wynika jednak, że na sieci występują niewielkie problemy m.in związane z awarią taboru. Kilka pociągów uruchamianych przez PKP Intercity ma z tego powodu opóźnienia rzędu kilkudziesięciu minut. Pechowo kursy w nowym rj otworzył natomiast TLK Uznam relacji Rzeszów - Świnoujście, jadący w tym rozkładzie przez Łańcut, Stalową Wolę, Lublin, Parczew, Warszawę i Poznań. Z nieznanych nam przyczyn wyjechał z Rzeszowa z ponad 60-minutowym opóźnieniem. Tradycji stało się zadość i opóźniony na starcie o kilkanaście minut był również TLK Kociewie, który zmienił trasę w stosunku do poprzedniego rozkładu jazdy.

Na Dolnym Śląsku tory zablokował... zepsuty pociąg PolRegio

Pracownicy Przewozów Regionalnych z Kłodzka nie zdecydowali się na zablokowanie torów, czego obawiano się na Dolnym Śląsku w związku z przejęciem większej części połączeń na linii Wrocław - Międzylesie przez Koleje Dolnośląskie. Jednak blokada, dość niespodziewanie i tak się odbyła. Pomiędzy Międzylesiem a Kłodzkiem jeden z pociągów Przewozów Regionalnych relacji Międzylesie - Wrocław (pozostaną tam 3 pary połączeń obsługiwanych przez tego przewoźnika) uległ bowiem awarii i na tym odcinku został odwołany. Jak informuje nasz korespondent z Dolnego Śląska, widok nowych Impulsów zamiast EN57 wywołuje niemały szok wśród pasażerów.
 
IC Rejewski na torach

W niedzielę 10 grudnia po raz pierwszy w trasę z Bydgoszczy do Warszawy wyruszył pociąg IC Rejewski, nazwany na cześć słynnego bydgoskiego matematyka, autora sukcesu złamania kodu niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma - Mariana Rejewskiego. Z okazji inauguracyjnego kursu PKP Intercity przygotowało dla pasażerów edukacyjną akcję - łamigłówki logiczne, materiały informacyjne o kryptologu oraz słodki poczęstunek. W uroczystym przejeździe pociągu udział wzięła córka Mariana Rejewskiego - Pani Janina Sylwestrzak, a na dworcu w Bydgoszczy pojawił się dr Krzysztof Osiński – pracownik naukowy zajmujący się kryptologią. Nazwa IC Rejewski została wybrana przez internautów, w wyniku corocznego plebiscytu.



Aktualizacja: Koleje Małopolskie: Przewozy Regionalne przekazują nam uszkodzony pociąg

Nic nie wskazuje na to, że Koleje Małopolskie dogadają się z Przewozami Regionalnymi. Wiadomo już, że do serwisowania pociągów Koleje Małopolskie od nowego rozkładu jazdy nie będą mogły korzystać z zaplecza Przewozów Regionalnych w Krakowie. Prawdopodobnie będzie to możliwe w odległej od Krakowa Dębicy, w zakładzie jednego z producentów taboru. 

Tymczasem prezes Kolei Małopolskich Grzegorz Stawowy właśnie wysłał do redakcji "RK" zdjęcia jednego z nowoczesnych pojazdów EN77, który był użyczony Przewozom Regionalnym do obsługi linii w Małopolsce od grudnia 2016 roku. 

– Na zdjęciach zobaczycie w jakim stanie krakowskie Przewozy Regionalne chciały przekazać pociąg do KMŁ. Na początku października pociąg miał zderzenie z samochodem i od tego czasu stoi na bocznicy kolejowej. Przez 2 miesiące nikt z PR nie zgłosił usterki do serwisu Pesy celem dokonania naprawy – pisze w mailu Stawowy.

– To jest typowa złośliwość, ponieważ od marca 2017 roku wiadomo, że ten pociąg od 9.XII. ma być przekazany do Kolei Małopolskich. Niestety, ta sytuacja, dodatkowo poglębi już dzisiaj nie najlepszą sytuację z taborem w KMŁ. Ten konkretny pociąg miał stanowić bezpośrednią rezerwę taborową. W tej sytuacji Koleje Małopolskie jeżdzą bez odpowiedniej rezerwy, co w sytuacji awarii któregoś z pociągów może oznaczać odwołanie poszczególnych kursów -napisał do "RK" prezes KM. Pociąg został też "przyozdobiony" bardzo dużym graffiti na jednej ze ścian bocznych, którego likwidacja oznacza kolejne koszty (zdjęcia nie pokazujemy – w ten sposób nie dajemy autorowi wandalizmu satysfakcji z jego publikacji).



Oczywiście o komentarz do sytuacji poprosiliśmy już Przewozy Regionalne.

Aktualizacja: Wprowadzenie rozkładu jazdy przebiega sprawnie, 200 km/h na CMK między Idzikowicami a Grodziskiem


Jak wynika z informacji PKP PLK rozkład jazdy został wprowadzony bez większych utrudnień. Opóźnienia zaledwie kilku pociągów sięgają maksymalnie ponad 20 minut, co jest wynikiem bardzo dobrym nawet w dzień powszedni, a co dopiero w momencie, gdy zmieniany jest roczny rozkład jazdy.

– W Krakowie krótszy czas przejazdu pociągów zapewnia nowa łącznic Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze. Do 200 km/h PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększyły prędkość pociągów na CMK, od Grodziska Mazowieckiego do Idzikowic. Wszystkie trasy kolejowe są przejezdne. Na trasy wyjechało prawie 800 pociągów – czytamy w oficjalnym komunikacie PKP PLK, wydanym przed godziną 10 rano 10 grudnia.

10 grudnia uruchomione zostały regularne kursy pociągów po łącznicy w Krakowie. Do godz. 8.00 po łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki przejechało 16 pociągów. Pierwszym rozkładowym był pociąg PKP Intercity „Uznam” do Zakopanego, który krótszą trasę pokonał już w sobotę o godz. 17.52

Zgodnie z zapowiedzią, do 200 km/h PKP Polskie Linie Kolejowe podniosły prędkość pociągów na ok. 80 km odcinku Centralnej Magistrali kolejowej między Grodziskiem Mazowieckim a Idzikowicami. To trasa z Warszawy m.in. do Krakowa, Katowic, Bielska i Wrocławia. Czas przejazdu najszybszych pociągów skróci się o 7 min do Wrocławia i 12 min do Bielska Białej, o 5 min do Krakowa.

 – Nowa łącznica w Krakowie i zwiększenie prędkości do 200 km/h na kolejnym odcinku CMK to efekty prowadzonych inwestycji. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują już następne projekty. Dzięki nim nie tylko pojedziemy szybciej między regionami i miastami, ale zwiększy się także komfort obsługi pasażerów na stacjach i przystankach – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Dziś do godz. 8.00 na trasy wyjechało prawie 800 pociągów. Przejazdy odbywają się bez zakłóceń. Trasy kolejowe monitorują dyżurni ruchu i dyspozytorzy wspólnie z przewoźnikami. Służby techniczne PLK pozostają w gotowości.  

Większe możliwości kolei w Krakowie

Od nowego rozkładu jazdy podróżni skorzystają z dwóch nowoczesnych przystanków w aglomeracji krakowskiej: Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze. Nowe obiekty będą pełniły funkcję centrów przesiadkowych, łączących kolej i komunikację miejską. Obiekty są dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, także tych o ograniczonej mobilności. Więcej na temat tego, jak w praktyce wygląda ruch na otwartych przystankach i łącznicy, można przeczytać tutaj.

Łącznica zbudowana nad miastem, pomiędzy liniami Kraków Główny – Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim, umożliwi bezpośrednią jazdę na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. W większości przypadków wyeliminowane zostaną długie postoje na stacji Kraków Płaszów, związane z koniecznością zmiany kierunku jazdy. Pociągi jadące do Skawiny skrócą czas przejazdu o 15 minut, jednak w przypadku składów PKP Intercity na trasie Kraków - Zakopane wiele się nie zmieni.

Szybciej na trasach regionalnych i dalekobieżnych

Od 10 grudnia podróżni pojadą o kilka lub kilkanaście minut szybciej koleją w relacjach dalekobieżnych: z Krakowa do Przemyśla, Zakopanego i Warszawy, ze stolicy w kierunku Katowic i Wrocławia. Największe zmiany dotyczą najszybszych pociągów na trasie Kraków – Przemyśl, które pojadą o ok. 13 min szybciej niż dotychczas. Artykuł poświęcony temu zagadnieniu można przeczytać tutaj.

Skróci się także czas podróży w regionach: z Czeremchy do Białegostoku i Siedlec oraz na trasie z Kłodzka do Wałbrzycha. Na Podlasiu o ok. 9 min szybciej pociągi pojadą także z Bielska Podlaskiego do Białegostoku. Na rewitalizowanej trasie Kędzierzyn Koźle – Chałupki pociągi przyspieszą już w grudniu o ok. 4 min w relacji Racibórz – Chałupki. Poprawi się także czas przejazdu na modernizowanej trasie z Warszawy do Małkini.

Nowe połączenia w kraju i za granicę

W rozkładzie jazdy na sezon 2017/2018 PKP Intercity uruchomi nowe połączenia. Na sieć kolejową wyjedzie każdego dnia średnio o 17 pociągów więcej niż w tym roku. Nowe połączenia IC połączą Pomorze i Podkarpacie, wrócą także pociągi do Hrubieszowa i Sandomierza. W relacji Gdynia – Przemyśl pojedzie TLK Małopolska, z Jeleniej Góry do Szczecina IC Barnim, a z Trójmiasta do Rzeszowa pociąg TLK Biebrza. Dodatkowe kursy weekendowe zostaną uruchomione w relacjach: Wrocław – Katowice (TLK Lompa) i Poznań – Gdynia (TLK Molo). Od grudnia na trasę Gliwice – Warszawa wyjedzie pociąg ekspresowy EIC Górnik.

Nowy rozkład jazdy oznacza także wykorzystanie w komunikacji nocnej ezt Dart i Flirt, które dotąd kursowały tylko za dnia. Zabraknie też połączeń w Bieszczady - i to zarówno dalekobieżnych, jak i regionalnych. Zmieni się rozkład jazdy pociągu TLK Ustronie, który połączy teraz Przemyśl i Kołobrzeg jadąc po rekordowo długiej trasie. Nowością będzie także wytrasowanie części pociągów Warszawa - Bydgoszcz przez Iławę.

Nowe połączenia międzynarodowe pojawią się w relacjach: Katowice – Wiedeń i Warszawa – Brześć. Koleje Ukraińskie w porozumieniu z PKP Intercity uruchomią dodatkowe składy pasażerskie między Przemyślem a Odessą i w relacji Chełm – Kowel. Pojawią się też promocyjne biletyna trasie z Katowic do Ostrawy. Jeśli kupimy je z jednodniowym wyprzedzeniem pomiędzy stacjami pojedziemy za 6 euro. Na razie nie będzie natomiast połączenia Kraków - Praga, które wykonywać miał prywatny przewoźnik Leo Express. Jego start przeniesiono na 2018 rok.

Warto przypomnieć o tym, że PKP Intercity udoskonaliło swój internetowy system sprzedaży, dzięki czemu możliwe jest kupno biletów z przesiadką. Skróciła się też nocna przerwa serwisowa.

Zmiany w regionach

Największe zmiany w komunikacji regionalnej będą miały miejsce na Pomorzu, gdzie PKP SKM Trójmiasto przestanie kursować do Słupska (tę trasę przejmą Przewozy Regionalne) i na Dolnym Śląsku, gdzie Koleje Dolnośląskie przejmą obsługę linii Wrocław – Kłodzko – Międzylesie. Na temat przejęcia tej linii rozgorzał spór pomiędzy związkowcami z „Solidarności”, którzy nie wykluczyli nawet blokady torów. Ze sporem mamy do czynienia również w Małopolsce, gdzie Przewozy Regionalne nie przedłużyły umowy na serwisowanie składów Kolei Małopolskich w swoim zapleczu, co może skutkować okrojeniem rozkładu jazdy. Z kolei tylko nieznacznie zmieni się rozkład jazdy pociągów na Mazowszu, gdzie również rozgorzał spór pomiędzy Kolejami Mazowieckimi a PKP Intercity. Sporo nowych połączeń pojawi się na Opolszczyźnie. Na nowych trasach pojawią się Koleje Wielkopolskie.

Nowy rozkład jazdy oznacza także nowy tabor w Wielkopolsce, w województwie łódzkim, na Podkarpaciu, na Pomorzu Zachodnim i na Śląsku (gdzie pojedzie także więcej pociągów).

Dostosowanie do prac modernizacyjnych

W związku z kontynuacją modernizacji pociągi jadące z Warszawy do Lublina kursują przez Łuków i Parczew. Dodatkowo dla składów, które jadą z kierunku Krakowa i Wrocławia do Lublina, od Radomia zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. Dla składów PKP Intercity kursujących na trasie Warszawa – Poznań obowiązuje trasa objazdowa przez Inowrocław i Gniezno.

Nowe i zmodernizowane przystanki kolejowe na sieci

Lepszy dostęp do kolei zapewniają podróżnym oddane w tym roku przystanki: Gorzów Wielkopolski Wschodni, Wólka Orłowska i Sucha Beskidzka Zamek. Podróżni korzystają już także ze zmodernizowanych peronów na stacjach: Jelenia Góra, Jaworzyna Śląska, Libiąż oraz w Międzyzdrojach, Wydartowie i Witaszycach. Od grudnia wygodniejszy dostęp do kolei zyskają mieszkańcy i turyści na stacjach i przystankach: Szczecin Gumieńce, Krzywin Gryfiński, Widuchowa, Pacholęta, Chojna.  Warto przypomnieć o otwarciu nowych przystanków osobowych na sieci PKM w Gdyni.

Pełna informacja dla podróżnych

10 grudnia w 11 lokalizacjach podróżni mogą liczyć na wsparcie mobilnych informatorów PKP Intercity: w Krakowie (Główny), Katowicach, Zakopanem, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni, Warszawie (Centralny, Wschodni i Zachodni) oraz Szczecinie. Informacji udzielać będą tam także pracownicy InfoDworców.

Zarządca infrastruktury na bieżąco współpracuje z przewoźnikami, by zapewnić pasażerom kompleksową informacją o podróży oraz jej najwyższy komfort. Informacje o rozkładzie jazdy są na stacjach i przystankach w formie plakatów i w internecie na portalpasazera.pl i rozklad-pkp.pl. Znajdują się tam informacje o rozkładzie jazdy wszystkich przewoźników. Odjazdy i przyjazdy pociągów są wyświetlane także na tablicach oraz infokioskach na stacjach.

Zachęcamy do dzielenia się uwagami na temat wdrażanego nowego rozkładu jazdy. Można je przesyłać na kontakt@rynek-kolejowy.pl
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

PKP Intercity konsultuje rozkład jazdy 2017/2018

Pasażer

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

PKP Intercity konsultuje rozkład jazdy 2017/2018

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5