NUMER 11/2017
NUMER 11/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Trako 2017
szukaj
Śledź nas:

Leo Express nie ruszy w grudniu. „Wstrzymują nas ostatnie drobnostki”

| Jakub Madrjas 14.11.2017 48

Leo Express nie ruszy w grudniu. „Wstrzymują nas ostatnie drobnostki”
fot. Mariusz Tuszyński , SM42.pl
Tradycyjnie w drugą niedzielę grudnia zmieniamy rozkład jazdy pociągów. Pewne jest już, że w tym terminie nie uda się uruchomić prywatnych pociągów Leo Expressu w Polsce. – Brakuje nam już ostatnich drobnostek, które jednak nas wstrzymują – mówi „Rynkowi Kolejowemu” członek zarządu Leo Express Polska Peter Jančovič.
Przed miesiącem prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyznał otwarty dostęp na trasie Kraków – Praga czeskiej firmie Leo Express. W ten sposób został on pierwszym w Polsce w pełni prywatnym przewoźnikiem, który może wykonywać przewozy dalekobieżne po polskich torach. Pisaliśmy o tym tutaj.

W rozkładzie jazdy, obowiązującym od 10 grudnia, opublikowanym przez Ceske Drahy nie ma jednak połączeń Leo Expressu na trasie Kraków – Praga. Członek zarządu Leo Express Polska Peter Jančovič przyznaje, że na razie pociągi nie ruszą. – W tym momencie najbardziej nas hamuje dopuszczenie naszych jednostek i z tym związane zmiany techniczne i ich testowanie – mówi „Rynkowi Kolejowemu”. – Najważniejsze kwestie udało się nam rozwiązać, pierwsze testy zostały zakończone pomyślnie, brakuje nam już tylko parę ostatnich „drobnostek“, które jednak nas wstrzymują – zapewnia.

Dokładnego terminu jeszcze nie ma

Wydawało się, że przewoźnik nie będzie miał problemu z polonizacją swoich składów Flirt, które po Polsce kursują u wielu przewoźników. – Trzeba przede wszystkim wziąć pod uwagę, że przecieramy znów szlaki, bo w tym momencie nie ma żadnego EZT, który byłby w pełni jednocześnie dopuszczony w Polsce, Czechach i na Słowacji – przypomina przedstawiciel przewoźnika.

– Nasz EZT będzie pierwszym. To cały szereg dodatkowych problemów technicznych, nad rozwiązaniem których pracujemy już od dwóch lat – zdradza. Jak tłumaczy Jančovič, potrzeba jeszcze paru tygodni żeby zakończyć cały proces. – W tym momencie nie możemy jeszcze podać dokładnego terminu uruchomienia połączeń – zaznacza.

Trudne wprowadzanie konkurencji

W komentarzach dla „Rynku Kolejowego” eksperci zwracali uwagę, że Leo Express otrzymał zgodę na mało atrakcyjną trasę. Prezes UTK Ignacy Góra podkreślał z kolei, że „z jednej strony warto dbać o zapewnienie konkurencji na torach, ale z drugiej trzeba pamiętać, że niektóre połączenia wymagają dopłaty, by zapewnić regularne kursy np. na mniej popularnych trasach, czy w godzinach, w których jeździ mniej podróżnych”. I wyjaśniał, że wprowadzanie konkurencji na tory to długi i skomplikowany proces.

– Cieszymy się z ostatniej decyzji prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie otwartego dostępu, która jest bardzo ważna z punktu widzenia rozwoju międzynarodowych połączeń kolejowych i dzięki której przygotowania do uruchomienia naszych pociągów pomiędzy Polską i Czechami zbliżają się do finału. Jednak uruchomienie prywatnych pociągów pasażerskich w ruchu międzynarodowym nadal w praktyce nie jest rzeczą prostą i codzienną – mówi "RK" Peter Jančovič.

Jak dodaje, choć istnieją wyraźne starania o jednolity europejski rynek kolejowy i interoperacyjność, to nadal jest to temat, który nie we wszystkich aspektach już funkcjonuje i wymaga sporo dodatkowej pracy i decyzji na poziomie Unii Europejskej jak i każdego poszczególnego kraju.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2017
NUMER 11/2017
Tegoroczną edycję targów Trako mamy już za sobą. Dziesiątki spotkań i konferencji, w których brali udział nasi dziennikarze, zaowocowały wieloma materiałami na portal i licznymi wywiadami do tego wydania „Rynku Kolejowego”. Statystyki czytelnictwa naszych artykułów w internecie pokazują, że największe zainteresowanie wzbudził elektryczny „Gagarin” zaprezentowany przez Rail Polska. Dużą popularnością cieszyły się także informacje dotyczące planów taborowych PKP Intercity i Przewozów Regionalnych oraz teksty poświęcone pojazdom zaprezentowanym przez Pesę, Newag czy Stadlera. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS