NUMER 01/2018
NUMER 01/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej a CPK
szukaj
Śledź nas:

Leo Express nie ruszy w grudniu. „Wstrzymują nas ostatnie drobnostki”

| Jakub Madrjas 14.11.2017 48

Leo Express nie ruszy w grudniu. „Wstrzymują nas ostatnie drobnostki”
fot. Mariusz Tuszyński , SM42.pl
Tradycyjnie w drugą niedzielę grudnia zmieniamy rozkład jazdy pociągów. Pewne jest już, że w tym terminie nie uda się uruchomić prywatnych pociągów Leo Expressu w Polsce. – Brakuje nam już ostatnich drobnostek, które jednak nas wstrzymują – mówi „Rynkowi Kolejowemu” członek zarządu Leo Express Polska Peter Jančovič.
Przed miesiącem prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyznał otwarty dostęp na trasie Kraków – Praga czeskiej firmie Leo Express. W ten sposób został on pierwszym w Polsce w pełni prywatnym przewoźnikiem, który może wykonywać przewozy dalekobieżne po polskich torach. Pisaliśmy o tym tutaj.

W rozkładzie jazdy, obowiązującym od 10 grudnia, opublikowanym przez Ceske Drahy nie ma jednak połączeń Leo Expressu na trasie Kraków – Praga. Członek zarządu Leo Express Polska Peter Jančovič przyznaje, że na razie pociągi nie ruszą. – W tym momencie najbardziej nas hamuje dopuszczenie naszych jednostek i z tym związane zmiany techniczne i ich testowanie – mówi „Rynkowi Kolejowemu”. – Najważniejsze kwestie udało się nam rozwiązać, pierwsze testy zostały zakończone pomyślnie, brakuje nam już tylko parę ostatnich „drobnostek“, które jednak nas wstrzymują – zapewnia.

Dokładnego terminu jeszcze nie ma

Wydawało się, że przewoźnik nie będzie miał problemu z polonizacją swoich składów Flirt, które po Polsce kursują u wielu przewoźników. – Trzeba przede wszystkim wziąć pod uwagę, że przecieramy znów szlaki, bo w tym momencie nie ma żadnego EZT, który byłby w pełni jednocześnie dopuszczony w Polsce, Czechach i na Słowacji – przypomina przedstawiciel przewoźnika.

– Nasz EZT będzie pierwszym. To cały szereg dodatkowych problemów technicznych, nad rozwiązaniem których pracujemy już od dwóch lat – zdradza. Jak tłumaczy Jančovič, potrzeba jeszcze paru tygodni żeby zakończyć cały proces. – W tym momencie nie możemy jeszcze podać dokładnego terminu uruchomienia połączeń – zaznacza.

Trudne wprowadzanie konkurencji

W komentarzach dla „Rynku Kolejowego” eksperci zwracali uwagę, że Leo Express otrzymał zgodę na mało atrakcyjną trasę. Prezes UTK Ignacy Góra podkreślał z kolei, że „z jednej strony warto dbać o zapewnienie konkurencji na torach, ale z drugiej trzeba pamiętać, że niektóre połączenia wymagają dopłaty, by zapewnić regularne kursy np. na mniej popularnych trasach, czy w godzinach, w których jeździ mniej podróżnych”. I wyjaśniał, że wprowadzanie konkurencji na tory to długi i skomplikowany proces.

– Cieszymy się z ostatniej decyzji prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie otwartego dostępu, która jest bardzo ważna z punktu widzenia rozwoju międzynarodowych połączeń kolejowych i dzięki której przygotowania do uruchomienia naszych pociągów pomiędzy Polską i Czechami zbliżają się do finału. Jednak uruchomienie prywatnych pociągów pasażerskich w ruchu międzynarodowym nadal w praktyce nie jest rzeczą prostą i codzienną – mówi "RK" Peter Jančovič.

Jak dodaje, choć istnieją wyraźne starania o jednolity europejski rynek kolejowy i interoperacyjność, to nadal jest to temat, który nie we wszystkich aspektach już funkcjonuje i wymaga sporo dodatkowej pracy i decyzji na poziomie Unii Europejskej jak i każdego poszczególnego kraju.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01/2018
NUMER 01/2018
Tematem numeru jest przyszłość polskich kolei i ich miejsce w planie transportowym, jaki w związku z podjęciem decyzji o budowie Centralnego Portu Lotniczego przygotował rząd. Sporo miejsca poświęcamy na rozmowy z przedstawicielami czołowych firm z branży kolejowej: Siemensa, KZN Bieżanów, Cargounit. Rozmawiamy też o przyszłości kolei na Pomorzu – z Ryszardem Świlskim, członkiem zarządu województwa pomorskiego. Również o przyszłości transportu w aglomeracji warszawskiej rozmawiamy z prezes Krystyną Pękałą, kierującą stołeczną SKM-ką.

Sporo miejsca poświęcamy problemom transportu towarów. Piszemy np. o najnowszych wynikach PKP Cargo i nielicznych inwestycjach w spółce, rozmawiamy z Radimem Paigerem, kierującym polskim oddziałem producenta taboru Legios Loko, o potencjalne polskiego rynku.

Warto przeczytać obszerny tekst na temat najnowszego produktu Alstomu – pociągu na wodór, a także rozmowę z Leszkiem Miętkiem na temat poziomu bezpieczeństwa przewozów w Polsce. Analizujemy też wdrożony właśnie rozkład jazdy pociągów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS