NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Małopolska zgłosiła do Kolej Plus budowę aż trzech linii kolejowych

| Jakub Madrjas 28.08.2020 15,3k

Małopolska zgłosiła do Kolej Plus budowę aż trzech linii kolejowych
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Kontynuujemy przegląd projektów zgłoszonych do programu Kolej Plus. W Małopolsce jest ich pięć, za to aż trzy z nich dotyczą budowy nowych linii kolejowych: do Myślenic, Niepołomic i Olkusza. Jeśli dodać, że w planach krajowych jest jeszcze nowe linia Podłęże – Piekiełko i cztery kolejne w ramach projektu CPK, to zamierzenia są iście mocarstwowe. 
Zakończył się pierwszy etap Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Do PKP Polskich Linii Kolejowych trafiło blisko 100 wniosków. Zgłoszenia zostały wysłane ze wszystkich województw. Wnioski złożyły zarządy województw, starostwa powiatowe, urzędy miast i gmin oraz stowarzyszenia. Nie mamy jeszcze listy projektów, ale będziemy je sukcesywnie opisywać w ramach dostępnych Redakcji "Rynku Kolejowego" informacji.

Dotychczas opisaliśmy 10 projektów złożonych przez województwo Podkarpackie oraz pięć propozycji Dolnego Śląska. Pisaliśmy również, że żadnego projektu nie złożyło województwo pomorskie; zrobiły to jednak samorządy niższego szczebla – są to 2 projekty, które wkrótce również opiszemy. Wszystkie informacje o projektach będziemy umieszczać w tym wątku.

Małopolskie chce budować aż trzy linie kolejowe

Jak poinformował "Rynek Kolejowy" Michał Drewnicki z biura prasowego marszałka Małopolski, ten samorząd zgłosił pięć projektów do programu. Aż trzy z nich dotyczą budowy nowych linii kolejowych. Pierwszy to budowa połączenia kolejowego Kraków – Myślenice. O tym projekcie piszemy już od 2017 roku. Przygotowano już tzw. Koncepcję z elementami Studium Wykonalności projektu pod nazwą: „Nowa jakość w obsłudze szynowym transportem zbiorowym gmin Województwa Małopolskiego: Kraków, Świątniki Górne, Siepraw i Myślenice. Projekt został zgłoszony w wariancie rekomendowanym wg przygotowanej koncepcji oraz w wariancie przez Głogoczów, opracowanym przez Gminę Myślenice.

Drugim projektem jest budowa połączenia kolejowego Kraków – Olkusz, z budową łącznicy kolejowej w Jaworznie. To oddzielne oddzielne, co opisywaliśmy w tym miejscu; łącznica pozwoliłaby w stosunkowo szybko skrócić czas przejazdu pomiędzy Olkuszem a Krakowem. Nowa linie kolejowa miałaby krótszy przebieg, przez Jurę Krakowsko-Częstochowską - opracowanie studium nowej linii deklarowało dwa lata temu województwo. 

Trzeci projekt budowa połączenia kolejowego Kraków – Niepołomice, o którym dotąd niewiele było wiadomo – wkrótce postaramy się opisać go szerzej.

Dwie rewitalizacje

Oprócz tego do programu Kolej Plus zgłoszona została rewitalizacja linii kolejowej nr 97 na odc. Sucha Beskidzka – Żywiec celem usprawnienia połączenia Kraków – Żywiec (koszty wg opracowanego Studium Wykonalności dla Rewitalizacji Linii Kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka, wg rekomendowanych w studium wykonalności wariantów W1 i W1a, koszty dotyczą całego odcinka obejmującego Województwo Małopolskie i Województwo Śląskie). To niewątpliwie sukces Stowarzyszenia „Kolej Beskidzka”, które od lat walczy o modernizację tego odcinka. Zgłoszenie tego projektu do Kolej Plus jest jednocześnie zaskakujące, bo linię planowano remontować z pieniędzy z nowej perspektywy finansowej UE. 

Ostatnim projektem jest rewitalizacja linii kolejowej nr 108 i 110 na odc. Gorlice – Jasło celem usprawnienia połączenia Kraków – Jasło. Do Gorlic nie ma ani dobrej infrastruktury torowej, ani też oferty przewozowej. Dotąd w zakresie planów dla linii 108 koncentrowano się na bieszczadzkim odcinku Jasło – Nowy Zagórz, dla którego przygotowywana jest dokumentacja. Pomiędzy Stróżami a Jasłem wykonano pewne prace, ale jakość infrastruktury nie jest zadowalająca. O rewitalizację linii zabiegały od lat lokalne samorządy. Co ciekawe, zgłoszony odcinek Gorlice – Jasło leży w dużej części w województwie Podkarpacki, które z kolei zgłosiło do programu budowę nowej linii kolejowej nr 166 Dębica – Jasło.

W Małopolsce powstanie aż osiem nowych linii kolejowych?
 

Warto zauważyć, że zgłoszone do Kolej Plus projekty wcale nie wyczerpują planów i zapowiedzi dotyczących Małopolski. Oprócz modernizacji istniejących linii kolejowych prowadzonych w ramach Krajowego Programu Kolejowego, przygotowywana jest już budowa nowej linii Podłęże – Piekiełko. Do tego budowę aż czterech kolejnych linii zawiera program CPK: nr 111, odcinek Biała Błotna – Węzeł Małopolsko-Śląski, nr 113, odcinek Węzeł Małopolsko-Śląski – Kraków, nowy odcinek linii nr 73 Busko-Zdrój – Tarnów i nowa linia Tarnów - Nowy Sącz, alternatywnie do modyfikacji przebiegu istniejącej linii nr 96. A zapowiadany jest jeszcze, na razie dość enigmatyczny, tzw. Program Transportowy Podtatrza. Plany są zatem oszałamiające. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5