Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia Zebrzydowa – Żagań. Wybrano wykonawcę rewitalizacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-03-2022

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Linia Zebrzydowa – Żagań. Wybrano wykonawcę rewitalizacji
Fot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0Pociąg specjalny na stacji Tomisław w 2015 roku, na trasie między Zebrzydową i Żaganiem
PKP PLK wybrały wykonawcę, który zrewitalizuje fragment linii kolejowej 283, na odcinku Zebrzydowa – Żagań. Linia na tym odcinku ma charakter strategiczny, dlatego po remoncie będzie służyć głównie prowadzeniu eszelonów wojskowych. Prace przy rewitalizacji mają ruszyć dopiero w 2024 roku.

Linia kolejowa 283 jest niezwykle barwnym i szeroko opisywanym szlakiem kolejowym, który biegnie z Jeleniej Góry, przez Lwówek Śląski i Zebrzydową aż do Żagania. Utarł się podział szlaku na dwie części, “lwówecką”, a więc południową, na odcinku Jelenia Góra – Zebrzydowa oraz północną, od Zebrzydowej do Żagania. To w śladzie tej linii znajduje się słynny most w Pilchowicach, który był obiektem niezwykle głośnej i medialnej sprawy, kiedy to wspomniana przeprawa miała zostać wysadzona z myślą o ujęciach do najnowszego filmu z Tomem Cruisem. Ostatecznie most udało się uratować, co w konsekwencji ciągle daje nadzieję na to, że pociągi wrócą jeszcze na ten odcinek lk 283 i zapewnią podróżnym niezapomniane widoki, a Lwówek Śląski znów wróci na kolejową mapę Polski.

Przejęcie południowego odcinka trasy nie będzie łatwe

Dolny Śląsk jest liderem jeśli chodzi o przejmowanie i rewitalizowanie lokalnych linii kolejowych, na których ruch został zawieszony wiele lat temu. Tak stało się chociażby z liniami do Karpacza i Kowar czy też Świeradowa oraz Bielawy. W przypadku fragmentu linii 283 sytuacja wygląda znacznie gorzej. Region nie może przejąć linii z powodu nierozwiązanej kwestii własności działek i infrastruktury kolejowej znajdującej się na szlaku.

Pociągi z prędkością 10 km/h

Jednak nawet jeśli udałoby się przejąć linię, to uruchomienie na niej pociągów regionalnych nie będzie łatwe gdyż na tym fragmencie szlaku doszło do kradzieży szyn, a infrastruktura torowa jest w opłakanym stanie. Dość powiedzieć, że przed zawieszeniem połączeń, spalinowe zespoły trakcyjne poruszały się między Lwówkiem, a Jelenią Górą z prędkością 20 kilometrów na godzinę, a w wielu miejscach nawet mniejszą.

Strategiczny charakter północnego odcinka linii

Północny odcinek linii 28i, zaczynający się w Zebrzydowej i biegnący na północ do Żagania, ma zupełnie inny charakter niż południowa, krajobrazowa część trasy. Odcinek od Zebrzydowej w kierunku północnym jest uważany przez Ministerstwo Obrony Narodowej za strategiczny, dlatego też resort od dawna zgłaszał chęci rewitalizacji, a de facto odtworzenia zlikwidowanej w niektórych miejscach linii, tak aby można ją było wykorzystywać przy transporcie wojska. W 2019 roku PKP PLK ogłosiła nawet przetarg na rewitalizację tego odcinka, lecz ostatecznie został on unieważniony z racji przekroczenia zakładanego budżetu.

W tamtym momencie wydawało się, iż przywrócenie do życia tej części omawianej linii zostało odłożone na przysłowiową półkę, lecz rok temu nastąpił zwrot, a ministerstwo obrony znów zaczęło myśleć o tej inwestycji, choć nie było wiadomo skąd wziąć na nią odpowiednie fundusze. Ostatecznie jesienią zeszłego roku ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji i wykonanie rewitalizacji odcinka. Teraz PKP PLK opublikowała informację o tym, iż przetarg udało się rozstrzygnąć, a prace wykona firma Track Tec Construction.

Początek prac dopiero w 2024 roku

Opisywaliśmy już zakres planowanego remontu i odtworzenia trasy, który ma przynieść możliwość kursowania składów towarowych oraz pasażerskich z prędkością 80 km/h, a także odbudowę bądź modernizację peronów na niektórych przystankach. Choć raczej nie wystarczy to na uruchomienie pociągów regionalnych, do czego potrzebne byłyby prace na każdej ze stacji. Jak w grudniu mówił nam Radosław Śledziński z PKP PLK, prace przy odbudowie linii mają się zacząć dopiero w 2024 roku i być ukończone do 2026 roku.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5