NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Odbudowa linii Zebrzydowa – Żagań ma ruszyć w 2024 r.

| Kasper Fiszer 16.12.2021 5,3k

Odbudowa linii Zebrzydowa – Żagań ma ruszyć w 2024 r.
Przewidziana do odbudowy stacja Świętoszów fot. Przemysław Woźnica, lic. CC BY-SA 3.0
PKP PLK ogłaszają przetarg na projekt modernizacji i częściowej odbudowy linii kolejowej nr 283 Jelenia Góra – Żagań na odcinku Zebrzydowa – Żagań. Przedstawiają także szczegóły inwestycji, o którą od kilku lat zabiegało Ministerstwo Obrony Narodowej. Pierwsze pociągi – najpewniej wyłącznie towarowe – mają pojechać po tym odcinku za pięć lat.
Choć losy zapowiadanej od dłuższego czasu modernizacji linii kolejowej nr 283 na odcinku Zebrzydowa – Żagań były niepewne, bo zainteresowane inwestycją Ministerstwo Obrony Narodowej zmieniało zdanie co do realizacji przedsięwzięcia, niedawno PKP Polskie Linie Kolejowe powtórnie ogłosiły przetarg dotyczący remontu i częściowej odbudowy trasy. Pierwsze postępowanie w tej sprawie zostało unieważnione w 2020 r. z uwagi na wysokość ofert przekraczającą założony budżet. Tym razem zamówienie nie dotyczy samych robót, a przygotowania dokumentacji projektowej, która ma określić szczegółowy zakres prac i sposób realizacji robót budowlanych, które zostaną zamówione w ramach oddzielnego postępowania.

PKP SA nie są właścicielem wszystkich nieruchomości

– Przewidywana jest przebudowa infrastruktury kolejowej pomiędzy Zebrzydową a Ławszową oraz zakładane jest odtworzenie szlaku Ławszowa – Żagań – mówi Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Część trasy została bowiem fizycznie rozebrana. Torowisko pozostawało tam nieczynne od 2004 r., będzie więc odbudowywane po około dwóch dekadach od jego zamknięcia.

W związku z tym, że wspomniana część trasy została formalnie zlikwidowana, PLK nie są właścicielem wszystkich działek, na których ponownie ułożony ma zostać tor. – Pozostajemy w kontakcie z PKP SA w sprawie tych gruntów – zapewnia nas przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Wynika z tego, że dotychczas sprawy własnościowe nie zostały w pełni uregulowane.

Trzy nowe perony pasażerskie, w tym na odbudowywanej stacji

Odcinki przewidziane do modernizacji i odbudowy mają łącznie ok. 45 km. PKP PLK zakładają, że po remoncie pociągi pojadą tam z prędkością ok. 80 km/godz. Inwestycja będzie prowadzona przede wszystkim z myślą o ruchu towarowym na potrzeby wojska, ważnym parametrem ma być więc dopuszczalny nacisk na oś na poziomie 221 kN. – Zakładana jest m.in. modernizacja ponad 40 przepustów, planowany jest też montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym – opisuje zapowiadane prace nasz rozmówca. Co nieco zaskakujące, wykonane mają być też pewne roboty związane z obsługą pasażerów: dodatkowy peron ma powstać na stacji Zebrzydowa, a w Świętoszowie (na odcinku do dobudowy) powstaną dwa perony. Wydaje się to jednak zbyt mało, by móc wznowić regularny ruch regionalny. Ewentualna decyzja o jego przywróceniu pociągałaby za sobą konieczność kolejnych nakładów.

Prace mają być w całości finansowane z budżetu państwa. – Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w 2024 r., a ich zakończenie – na 2026 r. – informuje Radosław Śledziński.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

Linia 283 (37)
MON (35)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

Linia 283 (37)
MON (35)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5