NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

12 ofert na rewitalizację połowy linii do Karpacza i Kowar

| Jakub Rösler 17.03.2022 5,2k

12 ofert na rewitalizację połowy linii do Karpacza i Kowar
Stacja KowaryFot. Michał Szymajda
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei prowadzi postępowanie przetargowe, które docelowo ma zapewnić przywrócenie połączeń pasażerskich między Karpaczem a Jelenią Górą. Mowa o rewitalizacji fragmentu linii 308, z Jeleniej Góry do Mysłakowic. Dzisiaj otwarto oferty złożone w ramach przetargu. Wpłynęło 12 ofert, a tylko jedna z nich mieści się w budżecie. Zgodnie z zapowiedziami województwa dolnośląskiego, pociągi mają dojechać do Karpacza w 2023 roku.
Województwo Dolnośląskie planuje ponownie włączyć Karpacz do sieci kolejowej i zapewnić mu połączenia pasażerskie z Jelenią Górą. Ma się to stać dzięki rewitalizacji dwóch linii kolejowych: 308 oraz 340, które łączą ten kurort z Jelenią Górą. Samorząd postanowił podzielić ten proces na etapy, a aktualnie trwa postępowanie dotyczące pierwszej części, a więc rewitalizacji fragmentu linii 308, biegnącego z Jeleniej Góry do Mysłakowic. Dzisiaj otwarto oferty w przetargu na to zadanie. Wpłynęło aż 12 ofert, lecz tylko jedna zmieściła się w budżecie zamawiającego, który określono na kwotę 20,283 miliona złotych brutto.

Oferta, która mieści się w budżecie, opiewa na 20,135 miliona złotych brutto i została złożona przez firmę Infrakol z Jawora. Dwie kolejne oferty przekraczają założony budżet o kwotę około 2,3 miliona złotych i niecałe trzy miliony. Pozostałe są już znacznie droższe.

Koniec prac we wrześniu 2023 roku?

Samorząd Dolnego Śląska planuje, że rewitalizację tego odcinka uda się zakończyć we wrześniu 2023 roku, lecz zależy to przede wszystkim od rozstrzygnięć przetargowych. Michał Nowakowski, rzecznik prasowy Marszałka Województwa Dolnośląskiego mówi, że po zakończeniu prac pociągi raczej nie pojadą tym fragmentem od razu. Region planuje uruchamiać połączenia dopiero w pełnych relacjach, a więc Jelenia Góra – Karpacz, a także Jelenie Góra – Kowary po to, aby uzyskać odpowiedni potencjał przewozowy.

Prace dofinansowane z Polskiego Ładu

Rewitalizacja fragmentu linii 308 do Mysłakowic jest w dużej mierze dofinansowana z programu inwestycji strategicznych, potocznie nazywanego także Polskim Ładem. Samorząd Dolnego Śląska otrzymał na to zadanie ponad 20 milionów złotych.

– Rewitalizacja w ramach dofinansowania z Polskiego Ładu obejmuje torowisko i perony, pozostałe elementy infrastruktury będą realizowane z innych źródeł finansowania. Całkowita wartość inwestycji ze względu na stale zmieniające się ceny i sytuację na rynku wykonawców jest ciężka do oszacowania – przekazał nam rzecznik Michał Nowakowski, rzecznik prasowy Marszałka Województwa Dolnośląskiego.

Pociągiem do Karpacza i Kowar pod koniec 2023 roku?

Jak już pisaliśmy, region planuje, aby pociągi dojechały do Karpacza pod koniec 2023 roku. Podobnie ma być w przypadku Kowar, lecz terminy te mogą się opóźnić.

– Uruchomienie połączeń uzależnione jest od terminu zakończenia procesu inwestycyjnego i udostępnienia linii do eksploatacji w planowym ruchu pasażerskim. Aktualnie trwają działania mające na celu pozyskanie źródeł finansowania dla dalszych rewitalizacji, co w głównej mierze warunkuje rozpoczęcie / zakończenie prac na infrastrukturze, a tym samym wznowienia kursowania pociągów – dodaje Michał Nowakowski.

Naprawa fragmentu linii 308 ma umożliwić nie tylko jazdę pociągów do Karpacza linią 340, ale także możliwość docierania szynobusów do Kostrzycy i Kowar, które znajdują się w dalszym biegu linii 308. Jak mówi rzecznik prasowy dolnośląskiego marszałka, postępowania na dalszą rewitalizację linii 308, a także na linię 340, są w przygotowaniu w zależności od tego, z jakich źródeł będą finansowane.

8 par pociągów dziennie

– Zgodnie z „Planem zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego”, obsługa odcinków Jelenia Góra – Karpacz oraz Jelenia Góra – Kowary, zaplanowana została w standardzie oferty wynoszącym 8 codziennych par połączeń. Dokładne relacje połączeń określone zostaną na etapie prac planistycznych na dany roczny rozkład jazdy pociągów, a więc w roku poprzedzającym uruchomienie przewozów – dodaje Michał Nowakowski.

Dolny Śląsk przejął linie 308, 340, a także 345 w 2021 roku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5