NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Zebrzydowa – Żagań: Odbudowa linii formalnie zlikwidowanej

| Kasper Fiszer 02.02.2019 8k

Zebrzydowa – Żagań: Odbudowa linii formalnie zlikwidowanej
Pociąg specjalny na linii 283fot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0
Zapowiadana inwestycja MON w remont linii 283 będzie oznaczać odtworzenie formalnie zlikwidowanego piętnaście lat temu odcinka Ławszowa – Żagań. PKP PLK chcą, by przetarg w tej sprawie został ogłoszony i rozstrzygnięty jeszcze w tym roku. Linia ma zostać otwarta za cztery lata. Być może będzie wówczas gotowa także infrastruktura pasażerska.
W styczniu informowaliśmy o planach Ministerstwa Obrony Narodowej dotyczących remontu linii kolejowej nr 283 pomiędzy Żaganiem a Zebrzydową. Będzie to kolejna inwestycja prowadzona na potrzeby wojska, która przynajmniej częściowo oznaczać będzie de facto odbudowę toru, a nie prostą poprawę stanu technicznego istniejącej trasy. Przypomnijmy, że niebawem PKP PLK podpiszą umowę z wykonawcą podobnych robót na linii nr 410 pomiędzy Grotnikami Drawskimi a Drawnem.

Dziś pociągi dojeżdżają tylko do Osiecznicy

– Na północnej części linii nr 283 (Zebrzydowa – Żagań) w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych jest [jedynie] odcinek Zebrzydowa – Ławszowa – tłumaczy Bohdan Ząbek, główny specjalista w Wydziale Komunikacji i Promocji w Regionach PKP Polskich Linii Kolejowych. Ma on długość 16 km. Ruch pociągów odbywa się jednak na fragmencie jeszcze krótszym, bo jedynie dziesięciokilometrowym: składy towarowe docierają jedynie do stacji Osiecznica-Kliczków. – Stan toru pozwala tam na prowadzenie ruchu z prędkością 20 km/godz. – mówi nasz rozmówca.

Od Osiecznicy do Ławszowej linia ma status zamkniętej. – Pozostały odcinek linii od stacji Ławszowa do Żagania został zaś w 2004 r. przekazany do PKP SA – wskazuje przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Na mocy decyzji Ministra Infrastruktury z 26 kwietnia 2004 r. ów 27-kilometrowy fragment dawnego ciągu Jelenia Góra – Lwówek Śląski – Zebrzydowa – Ławszowa – Żagań został formalnie zlikwidowany.

Rozważane jest odtworzenie infrastruktury pasażerskiej

– Obecnie rozpatrywany jest zakres ewentualnych prac rewitalizacyjnych [całego] odcinka Zebrzydowa – Żagań, których efektem miałoby być przystosowanie linii do ruchu z prędkością 80 km/godz. Zasadnicze roboty wymagałyby kompleksowej wymiany toru wraz ze wzmocnieniem podtorza, wymiany rozjazdów, zabudowy nowych rozjazdów i torów, rewitalizacji obiektów inżynieryjnych (przepustów, wiaduktów) oraz zabudowy urządzeń zabezpieczających i sterujących ruchem kolejowym – wylicza Bohdan Ząbek. Dodaje przy tym, że rozpatrywana jest również możliwość odtworzenia infrastruktury pasażerskiej.

Choć w sprawie wciąż jest stosunkowo niewiele konkretów, a zarządca infrastruktury dopiero weryfikuje zakres inwestycji, harmonogram przewiduje relatywnie szybkie ogłoszenie postępowania przetargowego. – Wszczęcie procedury i zawarcie umowy z wykonawcą w trybie „projektuj i buduj” planowane jest w tym roku – zapowiada bowiem nasz rozmówca. – Zakończenie rewitalizacji przewidywane jest w 2023 r. – dodaje.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5