NUMER 04/2021
NUMER 04/2021
Temat numeru:
Maszyniści
szukaj
Śledź nas:

Zebrzydowa – Żagań: „Wojskowa” odbudowa na razie bez zapewnionego finansowania

| Kasper Fiszer 14.04.2021 7

Zebrzydowa – Żagań: „Wojskowa” odbudowa na razie bez zapewnionego finansowania
Stacja Osiecznica-Kliczkówfot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0
PKP PLK przygotowują się do remontu linii kolejowej Zebrzydowa – Żagań łączącej województwa dolnośląskie i lubuskie. Prace mają być finansowane z budżetu MON. Nie ma jednak na razie wiążących decyzji o przeznaczeniu na ten cel środków, więc trudno oszacować, kiedy ogłoszony zostanie przetarg na projekt i roboty budowlane.
Ministerstwo Obrony Narodowej zapowiedziało niedawno powrót do planów remontu infrastruktury kolejowej na odcinku Zebrzydowa – Żagań. Przedsięwzięcie ma mieć dość nietypowy charakter, ponieważ na sporym odcinku linia kolejowa nr 283 została formalnie zlikwidowana. Trasa byłaby więc częściowo odbudowywana, a podstawowym celem realizacji robót ma być zapewnienie transportu do baz wojskowych. Podobnie jak w przypadku przeprowadzonych dotąd inwestycji finansowanych przez MON, mógłby się tam odbywać także ruch cywilny.

Nie ma wciąż ostatecznych decyzji dotyczących finansowania prac

Resort poinformował nas, że wkrótce rozpocznie się postępowanie przetargowe w tej sprawie. Teraz potwierdził to także zarządca infrastruktury kolejowej. – Przygotowujemy procedurę przetargową na zaprojektowanie i wykonanie rewitalizacji linii kolejowej nr 283 na odcinku Zebrzydowa – Żagań – mówi Bohdan Ząbek z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Na razie nie wiemy natomiast, kiedy zamówienie mogłoby być ogłoszone.

– Termin ten będzie można podać po zapewnieniu finansowania inwestycji – tłumaczy nasz rozmówca. Oznacza to, że póki co nie zapadły ostateczne decyzje dotyczące przekazania spółce środków na niezbędne do przywrócenia przejezdności prace. Dodajmy, że zapowiadane postępowanie nie będzie pierwszym dotyczącym tego odcinka. Wcześniejszy przetarg został unieważniony, a MON rozważał rezygnację ze zlecenia remontu.

Inwestycje MON przywracają przejezdność peryferyjnych odcinków

Realizowane na potrzeby wojska inwestycje kolejowe zakończyły się w ostatnich latach przywróceniem przejezdności na szeregu peryferyjnych odcinków sieci, w tym m.in. Koluszki – Regny, Żagań – Przewóz czy Prudnik – Krapkowice. Nieczynne przez lata linie remontowane są na ogół z myślą o niewielkim ruchu towarowym. Prace nie obejmują więc infrastruktury pasażerskiej, a dopuszczalne prędkości maksymalne są relatywnie niewielkie i mieszczą się w przedziale 40 – 60 km/godz.

Linia kolejowa nr 283 biegnie z Jeleniej Góry do Żagania i dziś nie jest w ogóle wykorzystywana w ruchu pasażerskim. Pociągi towarowe kursują natomiast na odcinku Rakowice Żwirownia – Zebrzydowa – Osiecznica-Kliczków. Na pozostałych odcinkach dawny ciąg pozostaje nieprzejezdny.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

Linia 283 (34)
MON (30)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

Linia 283 (34)
MON (30)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2021
NUMER 04/2021
W najnowszym numerze przeczytają państwo raport na temat bardzo ważny dla przyszłości kolei: pracy maszynistów. Oprócz tego polecamy przekrojowe materiały o Kolei Dużych Prędkości na świecie, planach modernizacji warszawskiej linii średnicowej czy problemach z budową Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie. Jak zawsze nie brakuje też ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5